Varför används tvättmedel? (när diskmedel finns)

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Halogen

Re: Varför används tvättmedel? (när diskmedel finns)

Inlägg av Halogen » tor 11 apr 2013, 11:30

Urquhart skrev:
Halogen skrev:Kommer tyvärr inte ihåg namnet men det stack som lut i näsan när man använde den och det singlade som små flingor i 25L-dunken när man skakade på den. Ögonskydd och gummihanskar obligatoriskt.
Lut sticker inte i näsan över huvud taget. Natriumhydroxid är nämligen helt luktlöst. När vi hanterar det på jobbet (vilket är ofta och i stora mängder) så har vi skyddskläder och visir. Andningsskydd behövs inte.
Vad är det för stick i näsan jag far efter då? :? Kaustiksoda?

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » tor 11 apr 2013, 11:30

Anders G skrev:Halogen... fönsterputs torkas bort/dunstar. Innehållet kan du läsa om i säkerhetsdatablad och etiketter.
Ytor somskall komma i kontakt med livsmedel skall i princip alltid sköljas av med vatten. Jag har försökt hitta kryphål ...

Diskmedlet för dina fritöser låter helt normalt. Fällningarna tyder dock på att det inte var min produkt :) .
Diskmedel är väl inte giftigt så snart man har spätt ut det lite grann? det smakar dock troligen inte så bra i maten.

Vatten är ett bra städmedel, gärna med lite lite ytspänningsbrytande.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 11 apr 2013, 13:00

Halogen skrev:
Urquhart skrev:
Halogen skrev:Kommer tyvärr inte ihåg namnet men det stack som lut i näsan när man använde den och det singlade som små flingor i 25L-dunken när man skakade på den. Ögonskydd och gummihanskar obligatoriskt.
Lut sticker inte i näsan över huvud taget. Natriumhydroxid är nämligen helt luktlöst. När vi hanterar det på jobbet (vilket är ofta och i stora mängder) så har vi skyddskläder och visir. Andningsskydd behövs inte.
Kaustiksoda är bara ytterliggare ett namn för natriumhydroxid, så nej. :wink: Någon ammoniumförening kanske?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Nils D

Inlägg av Nils D » tor 11 apr 2013, 14:02

Halogen skrev:
Urquhart skrev:
Är "sticket" lukt eller just ett stick?
I alla fall när kaustiksoda löses i vatten så sker det en kraftig värmeutveckling, så jag skulle kunna tänka mig att det bildas små droppar, en aerosol, med kraftig basisk verkan som man får i näsan.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 12 apr 2013, 09:51

Möjligt, men jag är ändå tveksam. Jag har fått lutaerosol på mig och kände inte av någon "stickande" känsla i näsan. Lut är snarare bedövande (vilket är rätt otrevligt i och med att man därmed lätt missar att man fått det på sig).

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » fre 12 apr 2013, 12:15

När natriumhydroxid blandas med vatten så är det kraftigt irriterande i luftvägarna om man andas in ångorna.

Det håller giftinformationscentralen med om.
Giftinformationscentralen skrev:Kaustik soda (lut, natronlut, natriumhydroxid) används bland annat för att lösa upp proppar i avlopp. Det är starkt frätande på hud och ögon. När kaustik soda hälls i avloppet tillsammans med vatten bildas ångor som är kraftigt retande för andningsvägarna. Kaustik soda förekommer också ofta i ugnsrengöringsmedel, samt ibland i färgborttagningsmedel och mögeltvätt.

http://www.giftinformation.se/article.a ... oryID=7099
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Nils D

Inlägg av Nils D » fre 12 apr 2013, 13:18

Kan det vara så att när natriumhydroxiden reagerar med fetter (som ju natriumhydroxid används för att lösa upp) så bildas det diverse nedbrytningsprodukter (tvålliknande fettsyror m.m.) som kan vara irriterande och att dessa också hamnar i aerosolen?
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 16 apr 2013, 07:34

Tompavan skrev:När natriumhydroxid blandas med vatten så är det kraftigt irriterande i luftvägarna om man andas in ångorna.

Det håller giftinformationscentralen med om.
Giftinformationscentralen skrev:Kaustik soda (lut, natronlut, natriumhydroxid) används bland annat för att lösa upp proppar i avlopp. Det är starkt frätande på hud och ögon. När kaustik soda hälls i avloppet tillsammans med vatten bildas ångor som är kraftigt retande för andningsvägarna. Kaustik soda förekommer också ofta i ugnsrengöringsmedel, samt ibland i färgborttagningsmedel och mögeltvätt.

http://www.giftinformation.se/article.a ... oryID=7099
Ja, det är definitivt inte bra för andningsvägarna, men någon stickande lukt kommer du inte att känna.

Användarvisningsbild
Halogen

Inlägg av Halogen » tis 16 apr 2013, 09:03

Känner mig nästan skyldig att utföra ett fälttest nu pga diskussionen som blossat upp om stick i näsan... :lol: Kan bli bra youtubematerial dessutom.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 16 apr 2013, 09:44

Halogen... Undvik det, gå på de skriftliga källorna i denna tråd, tack.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 16 apr 2013, 12:14

Känns lite förvirrande att en snubbe/snubbinna i diskussionen har anv.namnet Halogen, en ämnesgrupp som många rengöringsmedel innehåller. I vissa inlägg ser det ut som om Anders G tipsar om halogener, men han riktar sig alltså till Halogen. :)

Lite som att någon i maratontråden "Har Jesus funnits?" kallar sig Origenes och samtidigt diskuterar den antika författaren Origenes.

Skriv svar