Varför används tvättmedel? (när diskmedel finns)

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Varför används tvättmedel? (när diskmedel finns)

Inlägg av Suresh » lör 23 feb 2013, 13:41

ulltand skrev:
Suresh skrev:OK, det var ju tråkigt att inte tvättnötter uppvisar något positivt tvättresultat. Jag har använt dem ett par gånger och tyckte tvätten blev renare, men det är möjligt att det var vattnet som gjorde jobbet. JAg undrar dock fortfarande vad det är tvättnötter gör, eftersom många förespråkar dem. Det finns kritisk argumentation mot R&R-testet i alternativtråden med och ungefär där går min gräns för hur mycket jag orkar fördjupa mig i någonting.
Men kan det inte vara så enkelt som att nötterna har något som gör tvätten ren ett par gånger, sedan är ämnet borta? Vad tror du om det istället för något magiskt?
Om tvättnötterna gör tvätten ren ett par gånger är ju allt frid och fröjd. Då byter man nötterna efter et par gånger.

Magi har jag sällan använt i samband med tvätt, annat än att försöka hypnotisera folk till att inte se fläckarna på mina byxor.
Senast redigerad av 1 Suresh, redigerad totalt 0 gånger.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 23 feb 2013, 13:42

Anders G skrev:Fosfat är förbjudet i tvättmedel och maskindiskmedel för konsumenter i Sverige. Det är fortfarande tillåtet i sådana produkter för proffessionellt bruk, men betraktas som ytterst gammalmodigt och efterblivet.
Ja då är det nån annan skit i dem, jag är inte så bra på kemi.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 23 feb 2013, 13:43

Suresh skrev:Om tvättnötterna gör tvätten ren ett par gånger är ju allt frid och fröjd. Då byter man nötterna efter et par gånger.
Är det ett miljövänligt alternativ så är det jättebra, är det så?

Hos mig vägs tvätten, och maskinen doserar efter vikt. Vi tillsätter inget alls i maskinen, allt sker automatiskt från en central.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 23 feb 2013, 13:46

ulltand skrev:
Suresh skrev:Om tvättnötterna gör tvätten ren ett par gånger är ju allt frid och fröjd. Då byter man nötterna efter et par gånger.
Är det ett miljövänligt alternativ så är det jättebra, är det så?
Som sagt leder jag tvättvattnet ut i växthuset och kan på nära håll se vad som påverkar växterna. Höga halter av vanligt tvättmedel tillbakabildar blomknoppar, och ökar produktionen av förvridet bladverk. Såpa, tvål och tvättnötter ger bättre resultat. Fast om tvätten inte blir ren av nötterna är de ju onödiga.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » lör 23 feb 2013, 14:03

kaxiga Z skrev: Ja, det är en annan fråga jag tänkte komma till (Varken jag eller någon i min familj jobbar för eller äger diskmedelföretag): Varför Vim o så'nt i badrummet, på kaklet? Är det lönt?

Häll på Yes + Gnugga med skrubbsidan på en plast-svamp , så blir badkaret, toaletten och vasken rena.

Mycket svårare att åstadkomma med Vim. Har bara orsakat mig onödigt slit.
Se även denna tråd om rengörninssprayer:
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=20&t=18198
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » lör 23 feb 2013, 14:53

Idag har jag läst senaste numret av Råd & Rön, som har testat olika alternativa tvättmedel.

De kom bl.a. fram till att bara vatten i tvättmaskinen har en rimligt väl tvättande effekt, att tvålflingor återsmutsar tvätt samt att att tvättnötter och tvålflingor är SÄMRE ur miljösynpunkt än moderna tvättmedel (större utsläpp), och dessutom inte tvättar rent.

Att gno enstaka fläckar med tvål innan tvätt med enbart vatten var tydligen hyfsat effektivt...

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 23 feb 2013, 15:03

http://www.radron.se/tester/boende-trad ... ternativa/
Råd och Rön kommenterar i slutet innehållsuppgifterna i de testade produkterna. Det framgår inte ens vad det är för ämnen... Vad är det för pajasar som säljer dessa konsumentprodukter? Det finns lagar och regler om hur innehållet skall deklareras, läs på närmaste tvättmedelskartong eller schampoflaska från "BIG CHEM" så får ni se.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 23 feb 2013, 15:25

Suresh skrev:Som sagt leder jag tvättvattnet ut i växthuset och kan på nära håll se vad som påverkar växterna. Höga halter av vanligt tvättmedel tillbakabildar blomknoppar, och ökar produktionen av förvridet bladverk. Såpa, tvål och tvättnötter ger bättre resultat. Fast om tvätten inte blir ren av nötterna är de ju onödiga.
Har du testat att göra egen såpa? Fett och aska, det borde kunna fungera att vattna med resterna.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 23 feb 2013, 15:38

ulltand skrev:
Suresh skrev:Som sagt leder jag tvättvattnet ut i växthuset och kan på nära håll se vad som påverkar växterna. Höga halter av vanligt tvättmedel tillbakabildar blomknoppar, och ökar produktionen av förvridet bladverk. Såpa, tvål och tvättnötter ger bättre resultat. Fast om tvätten inte blir ren av nötterna är de ju onödiga.
Har du testat att göra egen såpa? Fett och aska, det borde kunna fungera att vattna med resterna.
Nej, har du något recept?

Intressant tips i så fall, aska har jag gott om.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 23 feb 2013, 15:43

Suresh skrev:Nej, har du något recept?

Du får "greja" lite med recepten, göra kaliumkarbonat av aska osv.
http://www.shenet.se/recept/sapa.html

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 23 feb 2013, 16:03

ulltand skrev:
Suresh skrev:Nej, har du något recept?

Du får "greja" lite med recepten, göra kaliumkarbonat av aska osv.
http://www.shenet.se/recept/sapa.html
Tack för tipset. Sidan öronmärkt, men tillgång på billig alkohol och ett par timmars varmrörning var klara stötestenar

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 23 feb 2013, 16:15

Suresh skrev:Tack för tipset. Sidan öronmärkt, men tillgång på billig alkohol och ett par timmars varmrörning var klara stötestenar
Rödsprit torde fungera.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » sön 24 feb 2013, 23:53

C-J skrev:
MBY skrev:Btw. Jag har också funderat på varför vi har specifika produkter till allt möjligt. Varför ska va ha tvål till händerna, duschkräm till kroppen, schampo till huvudet, diskmedel till disk, maskindiskmedel till maskindisk, handtvättmedel till handtvätt, tvättmedel till tvättmaskin, badrumsrengöring till badrummet, WC-rengöring till skitstolen, glasputs till fönster, etc, etc. Det är ju mycket märkligt med tanke på att det som ska bort är smutsen och smutsen är ju i princip av ett enda slag: matfett, matfläckar, matrester, mat, mat, mat och mat. I kondenserad form, i gasform, i flytande form. Före detta mat (skit, svett, piss och annat trevligt). Och så lite damm.
Tvätta ansiktet med klorin och rapportera tillbaka sen hur du upplevde det.
Klorin är en distinkt produkt som knappt används i Sverige, men det är underskattat som badrumsrengöring. Nu handlade förstås inlägget om alla de andra tvål/såpa-liknande sakerna där skillnaden verkar vara lukt och konsistens, inte om natriumhypoklorit, vilket du säkert egentligen förstod.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 25 feb 2013, 07:50

Nästan rätt.
Klorin är inte en "distinkt produkt", det har blivit en benämning på en typ av produkter. Jämför masonit och frigolit.
Användningen i Sverige är storskalig, även i hushåll.
Som badrumsrengöring är det överskattat.

I princip har du rätt att många rengöringsprodukter är utbytbara mot varandra, men smuts är inte smuts.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » mån 25 feb 2013, 07:55

Anders G skrev:Nästan rätt.

Som badrumsrengöring är det överskattat.
För att spola sin ölanläggning är det dock helt enastående.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Skriv svar