Varför används tvättmedel? (när diskmedel finns)

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Varför används tvättmedel? (när diskmedel finns)

Inlägg av kaxiga Z » ons 27 feb 2013, 11:36

Klipp-klapp. Nu är det avgjort. Handdiskmedel (iaf Yes) är vad som gäller i framtiden för mig. Resultatet är mycket, mycket bättre än alla tvättmedel jag hittills varit med om.

Hittade en gammal väldigt ljus blåbärsfläck; jag smetade på en massa hallonsylt också (i morse) för att observera effekt. Gned in fläcken i ordentligt med Yes. Tvättade i '40 grader fintvätt'.

Före-bilder
Bild

Bild

Efter-bilder
Bild

Bild

Vet ej hur Råd & Rön avgör i sina tester, men min definition på borttagen fläck är: Tyget hålles upp mot dagsljus och ingen avvikande färgnyans syns.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 27 feb 2013, 12:11

Anders G skrev:Nästan rätt.
Klorin är inte en "distinkt produkt", det har blivit en benämning på en typ av produkter. Jämför masonit och frigolit.
Det vette f-n att man tvärsäkert kan säga att Klorin är degenrerat som kännetecken. Mig veterligt är det inte prövat.

F ö upptäckte jag i veckan att det gick bra att handdiska med schampoo.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 27 feb 2013, 12:16

ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » ons 27 feb 2013, 12:42

kaxiga Z skrev:Klipp-klapp. Nu är det avgjort. Handdiskmedel (iaf Yes) är vad som gäller i framtiden för mig. Resultatet är mycket, mycket bättre än alla tvättmedel jag hittills varit med om.

Hittade en gammal väldigt ljus blåbärsfläck; jag smetade på en massa hallonsylt också (i morse) för att observera effekt. Gned in fläcken i ordentligt med Yes. Tvättade i '40 grader fintvätt'.

Före-bilder
Bild

Bild

Efter-bilder
Bild

Bild

Vet ej hur Råd & Rön avgör i sina tester, men min definition på borttagen fläck är: Tyget hålles upp mot dagsljus och ingen avvikande färgnyans syns.
Du har ju blivit riktigt duktig efter vår Photoshopkurs. Pengar kommer snarast . Och som överenskommet: Vi håller ju tyst om det här. Som VD för Yes har jag ett konto för pengar under bordet. Bra gjort i alla fall.

EDIT: Vad nu då. Det är nåt tekniskt fel här. PM går ut öppet i forumet. Går inte heller att ändra till "felpost". GÖR NÅT, ADMINS!!
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 27 feb 2013, 14:44

Ja just det, Admins! Börja jobba.
Men...men...det är ju jag som kör...

Bra att du påminde mig, rycker snabbt ut till Big Chems försvar, som rökridå. Disclaimer: Det här fantastiska fläckborttagandet fungerar alltså endast ifall man gnider in själva fläcken med diskmedlet. Ej om man häller det i tvättmedelsluckan, etc.

Tompavans tvättsåpa återstår för test.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 27 feb 2013, 15:38

Så är det. Förbehandling av fläckar med i princip vad som helst, med något dygn liggande i tvättkorgen brukar för det mesta hjälpa. Framgår även av Råd och Röns test om man läser noga.
Som företrädare för BigChem vill jag bara påpeka att det finns rackarns bra produkter särskilt för ändamålet, tex enzymer och tensidblandningar.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 27 feb 2013, 15:44

Om du vill ha ett "naturligare" medel att gnida kan du testa galltvål
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » ons 27 feb 2013, 16:52

Anders G skrev:Så är det. Förbehandling av fläckar med i princip vad som helst, med något dygn liggande i tvättkorgen brukar för det mesta hjälpa. Framgår även av Råd och Röns test om man läser noga.
Som företrädare för BigChem vill jag bara påpeka att det finns rackarns bra produkter särskilt för ändamålet, tex enzymer och tensidblandningar.
oxyvanish och dess billigare kopior, de fungerar alla lika bra.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 27 feb 2013, 17:25

oxyvanish
Låter som den innehåller oxalsyra, vilket även galltvål gör.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 27 feb 2013, 18:25

Nej. Och nej? Oxalsyra i en basisk tvål vore ingen höjdare, och vad skulle man med oxalater till???

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 27 feb 2013, 20:22

och vad skulle man med oxalater till??
Blekning?

Matsan

Inlägg av Matsan » ons 27 feb 2013, 22:21

Anders G, du verkar ha ett galet kul jobb! Hur gör jag för att få det?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 27 feb 2013, 22:29

Rengöringsmedelsföretag startas genom att man tar en receptpärm under armen och börjar blanda i garaget. Alla i företag branschen har i något led stulit sig fria från de gamla urmödrarna Henkel/Nordtend i Midsommarkransen, Sunlight i Nyköping eller Bergströms i Gnesta. Någon som vill försöka bevisa motsatsen?

Ja, jag älskar mitt jobb!

patz

Inlägg av patz » sön 03 mar 2013, 10:58

Hur är det med tvättemperaturer? Anders G var inne lite på det i ett inlägg längre bak men jag skulle gärna vilja ha lite förtydliganden från vårt tvättorakel (och andra). Jag har vid några tillfällen tvättat 60-tvätt i lägre temperaturer för att det var enklast vid tidpunkten. Jag upplevde att kläderna då blev väl så rena. Jag förstår om mina starkt doftande träningskläder behöver lite extra men hur är det med övrig 60-tvätt som underkläder, strumpor och sängkläder efter normal användning om man använder ett modernt tvättmedel? Jag tycker man borde kunna komma undan med 40 grader där.
-Har du några som helst belägg för det här?
-Nej det finns inte, och det är kanske det som är det mest fascinerande.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 03 mar 2013, 11:13

Låt oss anta att det finns en tvättrådslapp med en "balja 60°C". Betydelsen är att plagget tål tvätt i 60°C.
Står det 90°C betyder det att plagget tål tvätt i 90°.
Står det 40°C betyder det att textilfabrikanten inte garanterar att plagget tål mer än 40°C utan att tappa form, styrsel och funktion.

Smutsen är inte temperturmärkt, tvättmedelsförpackningarna är märkta med de temperaturer tvättmedlet fungerar i.

Vad jag försöker säga är att du kan mycket väl tvätta en 60°C T-shirt i 40°C, eller 30°C om du så vill. Det beror på smutsen och tvättmedlet. Textilfabrikanten garanterar inte att plagget tål 90°C.

Skriv svar