Varför används tvättmedel? (när diskmedel finns)

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Urquhart

Re: Varför används tvättmedel? (när diskmedel finns)

Inlägg av Urquhart » sön 03 mar 2013, 13:39

Anledningen till att man tvättar sängkläder, strumpor och underkläder i 60 grader är väl ändå att man vill bli av med bakterier? Att smutsfläckarna försvinner lika bra på de plaggen som på tröjor vid 40 grader är det väl ingen som ifrågasatt?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

skogaliten

Inlägg av skogaliten » sön 03 mar 2013, 16:22

Urquhart skrev:Anledningen till att man tvättar sängkläder, strumpor och underkläder i 60 grader är väl ändå att man vill bli av med bakterier? Att smutsfläckarna försvinner lika bra på de plaggen som på tröjor vid 40 grader är det väl ingen som ifrågasatt?
...När vi hade fotsvamp i familjen, blev vi rekommenderade att tvätta (strumpor) i minst 60 grader för att döda svamsporer... Så fläckar är kanske inte alltid huvudanledningen till att tvätta så varmt som möjligt.

Annars är ett fantastiskt sätt att bli av med svåra ingrodda fläckar av t.ex. motorolja, målarfärg, och för den delen spenat eller hallon, att lägga plagget i en hink med kallt vatten och vanlig gulsåpa. Efter ett dygn, eller hellre ett par, i såplösningen, så sköljer man och tvättar i maskin, och har förvånansvärt rena och snygga arbetsbyxor igen...

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 04 mar 2013, 11:16

Såpa fungerar även väldigt bra på vita skor. Jag brukar då och då göra rent mina välanvända vita sneakers med såpa på en tvättsvamp och efteråt ser de nästan nya ut.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Halogen

Inlägg av Halogen » ons 06 mar 2013, 15:28

En relaterad fråga när det gäller rengöring. Rengöring av rostfritt i köket för att vara exakt. Jag har sagt till min sambo att sluta köpa dyra specialprodukter för detta ändamål eftersom det räcker med Yes och T-röd om man vill att det ska bli ordentligt rent (har hört på omvägar att restaurangkök använder T-röd för rengöring av rostfritt, men om det stämmer eller inte vet jag inte). Sprit är ju fettlösande och jag använder det på andra ställen när jag behöver avfetta. Anders G får gärna upplysa mig om jag har rätt i detta eller om det finns anledning att köpa specialgrejer. :smile2:

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 06 mar 2013, 16:38

Handdiskmedel och t-röd bör fungera för ditt rostfria i 999 fall av 1000. Just det specifika handdiskmedlet du nämner har jag inte så noga koll på, men det bör inte vara sämre än något annat i allmänna handeln.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 06 mar 2013, 22:19

Jag använder också T-röd till det mesta i rengöringsväg. Billigare än ytdesinfektion (som brukar vara IPA mot vanlig etanol i T-röd). Om jag inte vill ha någon svag röd beläggning som kan uppstå i vissa fall (speciellt om T-röd får dunsta från en pöl på en yta) använder jag IPA. Det händer att jag tvättar sår med T-röd också.

Nils D

Inlägg av Nils D » tor 07 mar 2013, 02:02

Angostura bitter hade jag spillt på diskbänken en gång. Och fan va den fläcken som höll sig kvar!
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » tor 04 apr 2013, 03:33

Halogen skrev: (har hört på omvägar att restaurangkök använder T-röd för rengöring av rostfritt, men om det stämmer eller inte vet jag inte)
Gör dem?
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » fre 05 apr 2013, 06:26

Nils D skrev:Angostura bitter hade jag spillt på diskbänken en gång. Och fan va den fläcken som höll sig kvar!
Lösningen är att gnida in hela bänken med Angostura. Tada, fläcken borta!
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Användarvisningsbild
Halogen

Inlägg av Halogen » fre 05 apr 2013, 09:18

take skrev:
Halogen skrev: (har hört på omvägar att restaurangkök använder T-röd för rengöring av rostfritt, men om det stämmer eller inte vet jag inte)
Gör dem?
Jag vet inte. Enligt fd restauranganställda i bekantskapskretsen är det "jättevanligt", men det är lite väl anekdotiskt för att dra några generella slutsatser ur tycker jag. Men funkar gör det ju.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 05 apr 2013, 09:24

Vad skulle det vara för problem med att använda T-röd för rengöring i ett restaurangkök? Man gör rent och sköljer med vatten på ytor som kommer/kan komma i kontakt med livsmedel.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 05 apr 2013, 09:28

Vill härmed anmäla ett fall där inte Yes lyckades få ut fläcken:
En gammal från början vit handduk täckt med brun skokräm.
Men den är väldigt mycket ljusare nu.

Nåväl, skokräm innehåller mest färgämne, inte så mycket fett kanske.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » fre 05 apr 2013, 09:33

Anders G skrev:Vad skulle det vara för problem med att använda T-röd för rengöring i ett restaurangkök? Man gör rent och sköljer med vatten på ytor som kommer/kan komma i kontakt med livsmedel.
Det är inget problem, jag har bara aldrig sett det.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 05 apr 2013, 09:57

kaxiga Z skrev: ... vit handduk ...brun skokräm....
Hotell-tvätterier ställer höga krav. Folk gör konstiga saker på hotellrum!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 08 apr 2013, 11:48

En tvättfråga: Hur får man bort vita fläckar av metallbaserade antiseptiska rolloner, under armarna på svarta t-shirts? Nuvarande metod är att slänga och köpa nytt, vill gärna komma ifrån det.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Skriv svar