Varför används tvättmedel? (när diskmedel finns)

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Urquhart

Re: Varför används tvättmedel? (när diskmedel finns)

Inlägg av Urquhart » mån 08 apr 2013, 12:07

Anders skrev:En tvättfråga: Hur får man bort vita fläckar av metallbaserade antiseptiska rolloner, under armarna på svarta t-shirts? Nuvarande metod är att slänga och köpa nytt, vill gärna komma ifrån det.
Jag använder ett fläckborttagningsmedel och jag har för mig att det brukar fungera. Ska kolla vad det är för slgs medel när jag kommer hem. Annars kan du ju testa att gnida in yes. :)
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 08 apr 2013, 12:37

Aluminium i förening med okända färgämnen som någon U-ländsk fuskmakare hittat billigt och fixerat lite halvdant... Det är inte så mycket en fråga om tvätt som om avancerad kemi från fall till fall... :(
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 08 apr 2013, 12:58

Anders G skrev:Aluminium i förening med okända färgämnen som någon U-ländsk fuskmakare hittat billigt och fixerat lite halvdant... Det är inte så mycket en fråga om tvätt som om avancerad kemi från fall till fall... :(
Jaha, tänkte väl att det var svårt. När man hittar 13 lösningar på dussinet förstår man att ingen av dem hjälper särskilt bra. Tack endå!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 08 apr 2013, 13:04

Ja, jag tror du har råkat ut för blekning.

Har de någon annan typ av deodorant, i din stammisbutik?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 08 apr 2013, 13:36

kaxiga Z skrev:Ja, jag tror du har råkat ut för blekning.
Jag tror inte det är frågan om blekning. Det är nog snarare ljusa färgfläckar från deodorant (samt svett).

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 09 apr 2013, 07:43

Jag hade två t-shirts med dylika deodorant/svett-fläckar under armarna. Jag fick bort dem genom att tvätta med vanligt tvättmedel i 60 grader och genom att applicera fläckborttagningsmedlet Ta-bort på fläckarna. Man riskerar givetvis att bleka tröjans färger i 60 grader, men om alternativet är att slänga så kan man ju testa i alla fall. Jag testade även med att gnida in yes och tvätta vid 40 grader, men fläckarna försvann inte då (kan dock ha haft med den lägre temperaturen att göra).

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 09 apr 2013, 13:28

Halogen skrev:
take skrev:
Halogen skrev: (har hört på omvägar att restaurangkök använder T-röd för rengöring av rostfritt, men om det stämmer eller inte vet jag inte)
Gör dem?
Jag vet inte. Enligt fd restauranganställda i bekantskapskretsen är det "jättevanligt", men det är lite väl anekdotiskt för att dra några generella slutsatser ur tycker jag. Men funkar gör det ju.
Det är ett elände om det rostfria ska se snyggt ut, jag arbetade en kort tid på Max, där användes ett speciellt medel för rostfritt, det blev riktigt blankt och fint.
När jag sålde restaurangutrustning och vi fixade i utställningar eller på mässor, använde vi fönsterputs.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » ons 10 apr 2013, 11:30

kaxiga Z skrev:Det är bara att gnida in fläckarna med diskmedel (vi använder f n Yes), några timmar före tvätt.
[anekdot]

Julklappströjan fick en fettfläck och till min förtvivlan var den kvar efter tvätt med vanliga high tech-tvättmedlet.

Efter gnidning med diskmedel (Yes, inspirerad av Z ovan) och ännu en tvätt var fläcken helt borta. :smile2:

[/anekdot]

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 10 apr 2013, 11:44

well, Hälleluuja, Hail äänd Praise.

På ren sydstatsdialekt.

Nils D

Inlägg av Nils D » ons 10 apr 2013, 20:16

När det gäller fläckar från bläckpenna så finns det bara en sak som får bort dom. Sax.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Användarvisningsbild
Halogen

Inlägg av Halogen » tor 11 apr 2013, 09:14

ulltand skrev:Det är ett elände om det rostfria ska se snyggt ut, jag arbetade en kort tid på Max, där användes ett speciellt medel för rostfritt, det blev riktigt blankt och fint.
När jag sålde restaurangutrustning och vi fixade i utställningar eller på mässor, använde vi fönsterputs.
För utställningsbruk funkar fönsterputs jättebra kan jag tänka mig, men det är inte rekommenderat att ha i kontakt med livsmedel va? :)

Jag jobbade ett år i livsmedelsindustrin för en massa år sedan, på Santa Marias Tacofabrik i Mölndal. Medlet som användes för att göra rent fritöserna vid veckostädningen var en hemsk, hemsk produkt med skyhögt pH. Kommer tyvärr inte ihåg namnet men det stack som lut i näsan när man använde den och det singlade som små flingor i 25L-dunken när man skakade på den. Ögonskydd och gummihanskar obligatoriskt.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 11 apr 2013, 09:24

Halogen... fönsterputs torkas bort/dunstar. Innehållet kan du läsa om i säkerhetsdatablad och etiketter.
Ytor somskall komma i kontakt med livsmedel skall i princip alltid sköljas av med vatten. Jag har försökt hitta kryphål ...

Diskmedlet för dina fritöser låter helt normalt. Fällningarna tyder dock på att det inte var min produkt :) .
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Halogen

Inlägg av Halogen » tor 11 apr 2013, 10:03

Anders G skrev:Halogen... fönsterputs torkas bort/dunstar. Innehållet kan du läsa om i säkerhetsdatablad och etiketter.
Ytor somskall komma i kontakt med livsmedel skall i princip alltid sköljas av med vatten. Jag har försökt hitta kryphål ...

Diskmedlet för dina fritöser låter helt normalt. Fällningarna tyder dock på att det inte var min produkt :) .
Dunstar allt i fönsterputs? Jag tänker att det antagligen är parfym/luktegott och något färgämne i en sådan produkt pga konsumentkrav. Lämnar inte sånt spår efter sig?

Ok, där ser man. :) Vad säljer du då? Och vad beror fällningen på?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 11 apr 2013, 10:49

Halogen skrev:Kommer tyvärr inte ihåg namnet men det stack som lut i näsan när man använde den och det singlade som små flingor i 25L-dunken när man skakade på den. Ögonskydd och gummihanskar obligatoriskt.
Lut sticker inte i näsan över huvud taget. Natriumhydroxid är nämligen helt luktlöst. När vi hanterar det på jobbet (vilket är ofta och i stora mängder) så har vi skyddskläder och visir. Andningsskydd behövs inte.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 11 apr 2013, 10:53

Halogen skrev:Ok, där ser man. :) Vad säljer du då? Och vad beror fällningen på?
Lösningen är kanske mättad? Den natriumhydroxid vi använder är på 50 % och mycket mer än så går inte att lösa i vatten. Vi har också de där flingorna och jag antar att det är fällning som kommer sig från mättnadsgarden. Har inte sett samma flingor i mer utspädd lösning (men mitt minne kan svika).

Skriv svar