druvkärnor effektivare än kemoterapi?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
crax

druvkärnor effektivare än kemoterapi?

Inlägg av crax » lör 23 feb 2013, 09:37

Länk till denna artikel cirkulerar på bl a fejjan (ingen aning om omfattning).

http://www.whydontyoutrythis.com/2013/0 ... cells.html

Finns det tillförligt stöd alternativt bra artiklar som motsäger artikelns påståenden?
When you step back, all of these beliefs work in similair ways, whether it is religion or my own scepticism, we all notice what supports our belief and we disregard the rest.
- Derren brown

Användarvisningsbild
Anders G

Re: druvkärnor effektivare än kemoterapi?

Inlägg av Anders G » lör 23 feb 2013, 09:56

Man skall akta sig för druvkärnorna. De kan slå rot i mage-tarm och skall därför spottas ut. Basta.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
herbert
Kontakt:

Inlägg av herbert » lör 23 feb 2013, 11:19

Jag får inte läsa sidan du länkar till utan att ge en massa skumma sidor tillåtelse att köra konstiga javascript, så jag kan bara kommentera rubriken.

Det känns bara som ett sätt att påstå att det som låter mest naturligt är det som är bäst för alla människor och vår planet. Kan man extrahera något från druvkärnor och använda det som behandling mot någon form av cancer borde det ju per definition räknas som kemoterapi. Jämför till exempel med befintlig cytostatika som vinkristin som ursprungligen utvanns ur nån växt.
Faith, n.
Belief without evidence in what is told by one who speaks without knowledge, of things without parallel.

Björn M

Inlägg av Björn M » sön 24 feb 2013, 11:21

crax skrev:Länk till denna artikel cirkulerar på bl a fejjan (ingen aning om omfattning).

http://www.whydontyoutrythis.com/2013/0 ... cells.html

Finns det tillförligt stöd alternativt bra artiklar som motsäger artikelns påståenden?
Om man skriver in namnen på de två personer som nämns i ovanstående nyhetsartikel (Derry och Agarwal) på PubMed, får man träff på en artikel, "Differential effects of grape seed extract against human colorectal cancer cell lines: The intricate role of death receptors and mitochondria". Jag kan bara se dess abstract och inte hela artikeln, men det är oklart om den backar upp det som verkar vara nyhetsartikelns mest sensationella påstående ("Grape seed extract is amazing in that it attacks the cancer cells but leaves the healthy cells untouched"). Det som kan tala för det är den här raden i abstract: "GSE selectively induced apoptotic death in human CRC cells [...]".

Det framgår inte i artikelns abstract om Derrry et al har utfört experiment med druvkärneextrakt även på vanliga, icke-canceromvandlade celler, och jämfört utfallet i båda celltyperna. Om man söker på Rajesh Agarwal och "grape seed" på PubMed, får man fram flera artiklar. Den första som är tillgänglig i gratis fulltext är Grape seed extract upregulates p21 (Cip1) through redox-mediated activation of ERK1/2 and posttranscriptional regulation leading to cell cycle arrest in colon carcinoma HT29 cells. I denna har man heller inga "friska" celler som kontrollgrupp. Ytterligare en artikel, Grape seed extract induces cell cycle arrest and apoptosis in human colon carcinoma cells, har samma problem. De visar att druvkärneextrakt för all del kan stoppa cancercellers växt och till och med leda in dem i apoptos, men vad jag kan se är det inte klarlagt att det har effekt endast på cancerceller och inte på de vanliga, friska, välfungerande cellerna i omgivningen.

Jag göra inga anspråk på att vara kunnig inom det aktuella fältet, och urvalet ovan är inte en noggrann översikt av forskningsläget, och jag erkänner att jag inte har ägnat jättemycket tid åt artiklarna ovan, men den resulterande magkänslan är ändå att druvkärneextrakt må vissa lovande resultat i vissa experiment, men att det är lite oansvarigt och prematurt att (som i nyhetsartikeln) hylla det förbehållslöst.

Matsan

Inlägg av Matsan » ons 27 feb 2013, 22:18

Är det måhända den här Aggarawal som avses?

För övrigt så är det helt riktigt så att åtminstone två vanliga cytostatika kommer från växter: vinkristin från "Madagascar periwinkle" och taxol från idegran. De hittades båda i ett stort screeningprogram för cytostatika på 60-talet tror jag. Vindruvskärnor har jag dock faktiskt inte en susning om vad de kan tänkas innehålla för godsaker. Med tanke på den sträva känslan de ger i munnen så skulle jag gissa på garvsyror (tanniner) åtminstone.

Edit: ser inte ut att vara samma Agarwal, olika stavning och olika förnamn, förlåt, mitt misstag.

Matsan

Inlägg av Matsan » ons 27 feb 2013, 22:29

Nu har jag googlat lite och druvkärnor innehåller tydligen en del nyttigheter som vitamin E och andra antioxidanter samt som jag trodde kondenserade tanniner, det bör ju också finnas en del olja i druvkärnor. Vad det är som skulle vara aktivt mot cancerceller vet jag inte riktigt. Vad jag som sekundärmetabolitintresserad kan konstaterar är att det dryper av publikationer som rapporterar effekter av naturliga substanser (från framför allt växter) på cancerceller in vitro. Steget från in vitro effekter till fungerande läkemedel är väldigt långt. Dessutom när jag en viss misstanke om att många av dessa publikationer inte står på jättestadig grund.

Skriv svar