Tjänst hos Karolinska Institutet

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Englund

Tjänst hos Karolinska Institutet

Inlägg av Englund » fre 01 mar 2013, 00:39

Kvalifikationer
Den sökande skall ha en högskoleutbildning i statistik [~1½ år] samt inneha en doktorsexamen i folkhälsovetenskapligt [~8 år] ämne och minst 2 års erfarenhet [>2 år] från global hälsa/folkhälsoforskning i (jag antar att de menar "om", och inte "i") låginkomstområden. Den sökande skall ha erfarenhet av forskningsprojekt med anknytning till antibiotika och/eller hiv [~1 år?] samt arbete med stora kliniska databaser. Den sökande bör också ha pedagogisk erfarenhet och ett pedagogiskt intresse eftersom mycket av arbetet handlar om interaktion med studenter. Den sökande skall vara flytande i det engelska språket i tal och skrift samt bör behärska det svenska språket i tal och skrift.
OBS: Mina fetningar. Nu behöver inte allt ovanstående vara disjunkta händelser. Men vi kan nog ändå räkna med att det krävs över tio år av väldigt specifika studier och erfarenheter för att vara lämpad för detta jobb. Hur många boende i Sverige tror ni har vad som verkar krävas för att få detta jobb? 30? Hur många av dessa har uppmärksammat denna tjänst? 6? Hur många av dessa 6 är villiga att söka denna tjänst? 3? Hur många av dessa vill ha jobbet? 2? Hur många av dessa saknar pedagogiskt intresse? 1? Hur många av dessa kan ej ta jobbet för hen inte vill flytta ifrån make/maka och barn? 1? Hoppas de hittar den perfekta personen för tjänsten.

Skattar jag helt galet antal personer som passar in på beskrivningen, eller ställer de alldeles för orimliga krav?

Här finns jobbet
Nu är då och framtiden är för alltid!

tonyf

Re: Tjänst hos Karolinska Institutet

Inlägg av tonyf » fre 01 mar 2013, 01:33

Tjänsten är tänkt för en viss person de har i åtanke och de vill inte att någonannan skall passa in?
Men det borde gå att skriva ännu smalare (och smartare så att det för ickeinsiders inte ser skumt ut).
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 01 mar 2013, 09:03

Bara hattnummer saknas.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 05 mar 2013, 15:34

När jag läser platsannonser blir jag alltid väldans ödmjuk. Jag tänker: Hur kan man hitta någon med dessa kvalifikationer när jag med 20 år i rätt bransh inte skulle klara av hälften av kraven. Det måste finnas massor av folk som är oändligt duktigare än jag.Sedan inser jag lite långsamt att det är en ren önskelista. Och den som får jobbet är den bästa som sökt och accepterat den lönen.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » tis 05 mar 2013, 16:10

Anders skrev:När jag läser platsannonser blir jag alltid väldans ödmjuk. Jag tänker: Hur kan man hitta någon med dessa kvalifikationer när jag med 20 år i rätt bransh inte skulle klara av hälften av kraven. Det måste finnas massor av folk som är oändligt duktigare än jag.Sedan inser jag lite långsamt att det är en ren önskelista. Och den som får jobbet är den bästa som sökt och accepterat den lönen.
Fast i detta fall kommer dom hitta någon med exakt dessa kvalifikationer.
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Crysis

Inlägg av Crysis » tis 05 mar 2013, 16:10

tonyf skrev:Tjänsten är tänkt för en viss person de har i åtanke och de vill inte att någonannan skall passa in?
Men det borde gå att skriva ännu smalare (och smartare så att det för ickeinsiders inte ser skumt ut).
Jag säger detsamma. De har antagligen redan en person avsedd för tjänsten men måste gå ut och annonsera och då får man helt enkelt göra annonsen så pass specifik.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 05 mar 2013, 17:48

Hur specifik får man egentligen göra denna typ av annonser? Det har hänt en gång hos oss att en utlysning har fått skrivas om hos oss för att den var för specifik, d v s verkligen skriven för en person i hela världen.

Användarvisningsbild
HerrEkberg

Inlägg av HerrEkberg » tis 05 mar 2013, 19:19

"Det är meriterande om den sökande heter Kajsa Andersson."
All bildning står på ofri grund till slutet, blott woo var en gång fosterländskt.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 05 mar 2013, 19:36

Fenomenet med riggade platsannonser ärr nog rätt vanligt. Men så här oheemult är det sällan.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 07 mar 2013, 22:49

tonyf skrev:Tjänsten är tänkt för en viss person de har i åtanke och de vill inte att någonannan skall passa in?
Troligen. Fast en annan möjlighet är att det är en önskelista och man tar den som uppfyller flest av kraven.

Men jag tycker faktiskt att när det i detta fall gäller en statlig tjänst som ska bedömas av sakkunniga enligt en fastlagd procedur, så borde man lagstifta om vilka krav man ställa för sådana tjänster; de måste vara någorlunda allmängiltiga och inte så här löjligt specifika.

Någon borde anmäla annonsen, till vilka man nu gör det.

Så det är inte konstigt att jag förblir arbetslös :(

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » fre 08 mar 2013, 20:08

Erland skrev:
Troligen. Fast en annan möjlighet är att det är en önskelista och man tar den som uppfyller flest av kraven.

Men jag tycker faktiskt att när det i detta fall gäller en statlig tjänst som ska bedömas av sakkunniga enligt en fastlagd procedur, så borde man lagstifta om vilka krav man ställa för sådana tjänster; de måste vara någorlunda allmängiltiga och inte så här löjligt specifika.
Kravprofilen fastställs alltid ute i verksamheten av de närmast berörda. Svårt attt komma runt.
Erland skrev:Någon borde anmäla annonsen, till vilka man nu gör det.
Själva tjänstetillsättningen kan alltid överklagas.
Erland skrev:Så det är inte konstigt att jag förblir arbetslös :(
Här är det läge för det klassiska "lycka till".

Sen kan man ju påminna sig om att tjänstetillsättningar, oavsett om det handlar om den provata eller offentliga sektorn inte är, och heller aldrig kan bli ett helt igenom rationellt baserat beslut.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 08 mar 2013, 20:56

VeVeN skrev:Själva tjänstetillsättningen kan alltid överklagas.
Sant, men det förefaller vara rätt sällsynt att det leder någon vart. Har sett rätt underliga utlysningar. Överklagning har skett, men aldrig lett någonvart.

Detta att skriva tjänster så att de bara passar en enda person rimmar ju rätt illa med att man hela tiden tjatar om att man ska locka så många som möjligt att söka tjänsterna inom universitetsvärlden. Det är kanske inte olagligt (även om man undrar), men nog fasen är det hyckleri. Då kan man ju lika gärna spela med öppna kort.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 08 mar 2013, 20:57

Går inte flera av kraven att kombinera? Alltså, om de två årens erfarenhet handlade om HIV i låginkomstområden, då blir det bara de två åren, inte fyra totalt.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 08 mar 2013, 20:58

Erland skrev:
Håller med om att detta är en möjlighet. Kravet "Du skall" ställs oftast trots att det är "Vi ser helst att du" hela vägen.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 10 mar 2013, 22:32

Tryggve skrev:
VeVeN skrev:Själva tjänstetillsättningen kan alltid överklagas.
Sant, men det förefaller vara rätt sällsynt att det leder någon vart. Har sett rätt underliga utlysningar. Överklagning har skett, men aldrig lett någonvart.

Detta att skriva tjänster så att de bara passar en enda person rimmar ju rätt illa med att man hela tiden tjatar om att man ska locka så många som möjligt att söka tjänsterna inom universitetsvärlden. Det är kanske inte olagligt (även om man undrar), men nog fasen är det hyckleri. Då kan man ju lika gärna spela med öppna kort.
Universitetsvärlden skiljer sig naturligtvis inte från samhället i övrigt. Generellt brukar det vara nånting om att de flesta ser positivt på att få in bra folk till den egna organisationen, bara man själv, till den egna lilla detaljen kan rekrytera sina "komm-piisar" utan att nån lägger sig i.

Problemet med överklaganden är ju bevisbördan. Skulle man kunna sätta några granskande journalister på nåt sånt här fall?

Skriv svar