Omvandlas konstgjort sötningsmedel också till fett?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Medvetandet

Omvandlas konstgjort sötningsmedel också till fett?

Inlägg av Medvetandet » fre 01 mar 2013, 22:48

Hej ni experter och sakkunniga på V.O.F!

Jag har en fråga angående problematiken om socker som har den egenskapen eller benägenheten att det omvandlas till fett i kroppen.

Detta är ju ett särskilt problem för diabetiker och hjärtinfarktdrabbade personer. De måste ju i möjligaste mån undvika föda innehållande socker.

Men denna fråga rör det konstlade sötningsmedlet ASPARTAM som bland annat finns i sötningsmedlet CANDEREL. Jag har använt CANDEREL som sockerersättning och använder CANDEREL fortfarande. Jag undrar därför om ASPARTAM också har samma "egenskap" som vanligt socker att det omvandlas till fett i kroppens vävnader och kärl?

Har någon här någon bättre insikt i och kring detta,ni som studerar och läser om kemi. För det här har väl med kemiska reaktioner och egenskaper att göra med som jag förstår det..?

Hoppas på svar i denna fråga.

Vänliga aftonhälsningar,
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
C-J

Re: Omvandlas konstgjort sötningsmedel också till fett?

Inlägg av C-J » fre 01 mar 2013, 23:21

Om du äter lika mycket aspartam som du äter socker så blir du lika fet. Energi-innehållet i 1 hekto aspartam är det samma som i 1 hekto socker, men 1 hekto aspartam smakar ungefär som om du skulle ta 20 kg socker i munnen.
Oh, behave!

garozzo

Inlägg av garozzo » lör 02 mar 2013, 11:12

En närliggande fråga är konstgjorda sötningsmedels inverkan på tänderna.
Min tandläkare sade något om att man hittat kariesbakterier som lärt sig att leva på konstgjorda sötningsmedel.
Någon som vet något?

Englund

Inlägg av Englund » lör 02 mar 2013, 12:18

De novo lipogenes (DNL) sker i väldigt liten utsträckning hos människan. Vid en diet som inte är extrem lyser DNL med sin frånvaro! Med andra ord: Socker omvandlas vanligtvis inte till fett i någon nämnvärd utsträckning hos människor.
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 02 mar 2013, 14:38

garozzo skrev:En närliggande fråga är konstgjorda sötningsmedels inverkan på tänderna.
Min tandläkare sade något om att man hittat kariesbakterier som lärt sig att leva på konstgjorda sötningsmedel.
Någon som vet något?
Det är väl möjligt, men med hänsyn till vad C-J sa skulle du då behöva äta lika mycket sötningsmedel som socker för att få samma effekt på karies och det gör du inte - inte ens i närheten.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

ingsve

Inlägg av ingsve » lör 02 mar 2013, 17:23

Englund skrev:De novo lipogenes (DNL) sker i väldigt liten utsträckning hos människan. Vid en diet som inte är extrem lyser DNL med sin frånvaro! Med andra ord: Socker omvandlas vanligtvis inte till fett i någon nämnvärd utsträckning hos människor.
Så att bli tjock från socker har istället att göra med att annan mat man äter omvandlas till och sparas som fett då energibehovet fylls av sockret?
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Englund

Inlägg av Englund » lör 02 mar 2013, 23:08

ingsve skrev:
Englund skrev:De novo lipogenes (DNL) sker i väldigt liten utsträckning hos människan. Vid en diet som inte är extrem lyser DNL med sin frånvaro! Med andra ord: Socker omvandlas vanligtvis inte till fett i någon nämnvärd utsträckning hos människor.
Så att bli tjock från socker har istället att göra med att annan mat man äter omvandlas till och sparas som fett då energibehovet fylls av sockret?
Mja, framförallt medför kolhydratintag insulinutfrisättning vilket inhiberar fettoxidation. Intag av kolhydrater kan alltså bidra till viktökning via minskad fettförbränning.
Nu är då och framtiden är för alltid!

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » sön 03 mar 2013, 00:18

C-J skrev:Om du äter lika mycket aspartam som du äter socker så blir du lika fet. Energi-innehållet i 1 hekto aspartam är det samma som i 1 hekto socker, men 1 hekto aspartam smakar ungefär som om du skulle ta 20 kg socker i munnen.
Det är alltså bara sockersmaken som är förstärkt ett antal gånger kanske man skulle kunna säga.

Men om man exempelvis tar ett piller CANDEREL per kaffé/tekopp (upp emot 5 piller/kopp/dag) så undrar jag om det genererar fettbildning i ungefär samma utsträckning som socker?

Här en bild på den lilla strösötnings-asken CANDEREL (300 st)som jag brukar köpa:

Bild
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Björn M

Inlägg av Björn M » sön 03 mar 2013, 09:40

Medvetandet skrev:Men om man exempelvis tar ett piller CANDEREL per kaffé/tekopp (upp emot 5 piller/kopp/dag) så undrar jag om det genererar fettbildning i ungefär samma utsträckning som socker?
Socker kan ge upphov till fettbildning på det här sättet:

1. en glukosmolekyl bryts ned i cellen till två exemplar av molekylen acetyl-koenzym A (acetyl-CoA)
2. acetyl-CoA kan slussas vidare in i citronsyracykeln och plockas isär till koldioxid och vatten för att generera energi (ATP); detta resulterar inte i någon fettbildning
3. men acetyl-CoA kan också utgöra den "basmolekyl" som krävs för att syntetisera fettsyror, vilket sker när det redan finns ett överskott på energi

Aspartam som finns i Canderel bryts ned till fenylalanin (en aminosyra), asparaginsyra (också en aminosyra) samt metanol ("träsprit"). Acetyl-CoA är alltså inte en nedbrytningsprodukt av aspartam. Teoretiskt kan aminosyrorna också omvandlas till acetyl-CoA, men jag tänker mig att även om alla aminosyror i det aspartam du får dig slussas in i fettsyntesen, så genererar det inte någon fettsamling av betydelse.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 03 mar 2013, 09:48

Medvetandet, undrar du kanske allmänt också om man går upp i vikt av sötningsmedel?

Ifall sötningsmedel binder vätska liksom socker binder vätska, så kan man nog på kort sikt gå upp av det också. (Genom googling får jag fram att varje gram glukos binder 2,7 gram vatten) Även om man, som C-J skrev, behöver äta mycket mindre sötningsmedel för att uppnå samma söthetskänsla som med socker.

Crysis

Inlägg av Crysis » mån 04 mar 2013, 13:26

Som sagt så har inte de artificiella sötningsmedlen någon vidare benägenhet att omvandlas till fett i kroppen. Däremot förefaller de öka kaloriintaget hos folk som konsumerar dem vilket leder till viktökning.

Gain weight by “going diet?” Artificial sweeteners and the neurobiology of sugar cravings.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 04 mar 2013, 14:50

Medvetandet skrev:Men om man exempelvis tar ett piller CANDEREL per kaffé/tekopp (upp emot 5 piller/kopp/dag) så undrar jag om det genererar fettbildning i ungefär samma utsträckning som socker?
5 piller per kopp!?

Du behöver nog jobba lite på karaktärsfastheten.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 04 mar 2013, 15:06

...eller så är det eventuellt micke.d som får jobba på läsförståelsen. (-;

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 04 mar 2013, 15:12

Den möjligheten finns förstås. Hur ska man egentligen tolka
5 piller/kopp/dag
?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » mån 04 mar 2013, 15:23

micke.d skrev:Den möjligheten finns förstås. Hur ska man egentligen tolka
5 piller/kopp/dag
?
medvetandet vill väl ha sagt att en (1) kopp [med upp 5 piller] dricks upp under dagen och alltså inte helt eller delvis sparas till påföljande. Eller så menar han något helt annat helt enkelt.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Skriv svar