Åh fan, tro det; Fan tro't; Tror fan det, etc

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
crax

Re: Åh fan, tro det; Fan tro't; Tror fan det, etc

Inlägg av crax » fre 08 mar 2013, 09:21

kaxiga Z skrev: Frågan är om jag med gott samvete ska uppmana mina barn att läsa en massa skönlitteratur. Blir inte samma upplevelse då, att se filmatiseringar. Känns väldigt 'närvarande' när man inte vet hur det kommer att gå för karaktärerna.
Nja, eftersom Vildanden är en pjäs är det min åsikt att den framförallt skall ses och inte i första hand läsas. Pjäsförfattaren själv borde rimligen tro att alla nyanser i dennes verk kan uttryckas genom rätt skådespel, scenografi o.s.v. Annat är det med de flesta böcker jag sett filmatiserade, karaktärernas inre live blir ofta lidande, antagligen kan något annat vinnas så jag är inte på något sätt motståndare till det hela, men en film som bygger på en bok är sällan en filmatiserad bok. Sedan finns böcker där författaren haft filmning i huvudet från början, tror nog "Män som hatar kvinnor" faller in där.

Jag håller däremot med om att upplevelsen ofta förstärks när jag inte vet vad som ska hända, dagens trailers borde kallas spoilers. Såg nyligen "a man on a ledge" innan jag såg dess trailer, lyckligtvis. Jag varnar, se inte trailern till a man on a ledge!
When you step back, all of these beliefs work in similair ways, whether it is religion or my own scepticism, we all notice what supports our belief and we disregard the rest.
- Derren brown

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 08 mar 2013, 10:18

Apropå Män som hatar kvinnor, så har jag nog sett den utan att veta om det. Titeln var visst för tuff för amerikanerna så Hollywood översatte den med The Girl With The Dragon Tattoo.....weird.

Ett bra exempel på att det blir spännande är systrarna Brontës och Jane Austens bok-filmatiseringar. För mig blir DVD-titten mycket mer spännande än för min man, enär han läst en del av romanerna. Och motsvarande när vi kollar på olika Sherlock Holmes-grejer. Jag vet tyvärr hur det går för Moriarty och så (liksom de brittiska tittarna vet)....trots att jag var tonåring när jag läste några av böckerna....lite synd ibland.

Användarvisningsbild
crax

Inlägg av crax » lör 09 mar 2013, 11:01

Men har man sett filmen så vet man ju hur det ska gå för karaktärerna i boken. Till sist handlar det om smak, huruvuda man vill helst läsa boken utan att veta vad som händer eller se filmen utan att veta vad som händer.
When you step back, all of these beliefs work in similair ways, whether it is religion or my own scepticism, we all notice what supports our belief and we disregard the rest.
- Derren brown

Skriv svar