Varför klarar inte kroppen av omvandla all föda till energi?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Medvetandet

Varför klarar inte kroppen av omvandla all föda till energi?

Inlägg av Medvetandet » sön 10 mar 2013, 21:56

Varför klarar inte kroppen av att omvandla all föda (mat och dryck) till för kroppen användbar energi?

Eftersom det finns energi i den minsta lilla bit materia,(atomer,elektroner.osv..)så tycker jag att kroppen borde kunna omvandla allting man äter/stoppar i sig av föda,till energi så att det ej blev någon "avfallsprodukt" eller det man lämpligen benämner avföring.

Egentligen borde denna fråga ställas till "skaparen",el.upphovet till människan. Men eftersom man inte kan räkna med att få något konkret svar på det sättet,så nödgas jag ställa frågan här i detta forum om någon har en bredare biologisk kunskapsgrund till att ge svar på denna fråga.

Jag har länge haft bryderier om att kroppen ständigt och jämt måste göra sig av med en relativt stor mängd av det man äter direkt ned i avloppssystemen.

Jag anser att upphovet till människan borde ha konstruerat människan på ett sådant sätt att allt utan undantag av födoämnen som man äter och dricker kunde ombildas/omvandlas till ren energi i kroppen utan att det skall behöva uppstå "överflödiga" avfallsprodukter.

Varför skulle inte det ha varit möjligt? Vad är det biologiska hindret till detta?

Hoppas någon här som studerar biologi eller kanske är mer insatt i den biologiska metabolismen kan ge en konkret redogörelse kring detta.

Med vänliga aktningsvärda aftonhälsningar,
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
crax

Re: Varför klarar inte kroppen av omvandla all föda till ene

Inlägg av crax » sön 10 mar 2013, 22:30

Får mig att minnas min barndom då jag innerligt önskade att jag kunde tillfredställa mitt behov av mat genom att enbart äta gräs. Tänk vad det skulle underlätta resandet och fjällvandrandet, att äta gräs, så oerhört praktiskt. Kan det gå att med hjälp av någon tillsatt spjälkare göra "vanligt" gräs känligt som människoföda?
When you step back, all of these beliefs work in similair ways, whether it is religion or my own scepticism, we all notice what supports our belief and we disregard the rest.
- Derren brown

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 10 mar 2013, 23:23

Frågan är inte dum. Här är mitt tappra försök till svar. Fritt fram att såga för den mer kompetenta:

Om man verkligen skulle utnyttja all materia i sin föda fullt ut, skulle det ju kräva att människan i sin kropp hade nån slags superavancerad kärnreaktor. Inget levande vi känner har något sådant. Den enda energi vi kan tillgodogöra oss är kemsik energi, energi som frigörs när kemiska föreningar omvandlas till andra mindre energirika.

Sen så är människan väl inte någon direkt mästare i grenen "effektivt utnyttjande av födan". Betande djur slår oss säkert på denna punkt, men då är de också tvugna att ha stora magar.

Verkar som om det, ur evolutionssynpunkt, har varit viktigare för människan att kunna röra på sig effektivt än att utnyttja födan maximalt.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » sön 10 mar 2013, 23:39

Medvetandet skrev:Egentligen borde denna fråga ställas till "skaparen",el.upphovet till människan. Men eftersom man inte kan räkna med att få något konkret svar på det sättet,så nödgas jag ställa frågan här i detta forum om någon har en bredare biologisk kunskapsgrund till att ge svar på denna fråga.
Kan skaparen haft tanken att det som kommer ut ska kunna fungera som gödning till odlingar som ger ännu mer näring?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 10 mar 2013, 23:43

Fysikaliska begränsningar, den biologiska variationen kanske inte fanns tillgänglig och fördelen med värmespill för att reglera temperatur.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

aruru08

Inlägg av aruru08 » mån 11 mar 2013, 18:58

En gissning om man håller sig till däggdjur! Idisslare är väl de djur som bäst kan bryta ner och tillgodgöra sig det som de äter men det kräver en mycket lång matsmältningskanal. Idisslarnas mat är rätt näringsfattig och svårsmält så det kräver en komplicerad matsmältning.

Katter och troligen alla rovdjur har en mycket kort matsmältningskanal för de är avsedda att äta mat med mycket högt näringsinnehåll, dvs kött. Det är därför olämpligt att ge dem mat med icke-animliskt innehåll. De kan inte alls tillgodogöra sig spannmål men de kan ta upp kolhydrater från en del grönsaker. Trots detta innehåller de flesta sorters kattmat, även den som är hutlöst dyr, spannmål och annat som katter inte mår bra av. Det finns till och med helvegansk kattmat men får länsstyrelsen reda på att någon ger sin katt den sortens kattmat blir det besök av djurskyddsinspektör. Katter klarar sig också i princip utan fibrer i maten men katter som jagar får i sig en del päls från sorkar när har sork på menyn fast de spyr för det mesta upp sorkpälsen.

Människan är väl någonstans mellan kor och katter. Vi kan tillgodogöra oss många olika livsmedel men gräs kan vi inte bryta ner.

Kanske är det så att det inte går att kombinera olika matsmältningssystem och därför blir det lite över hos alla.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 11 mar 2013, 19:11

Att omvandla all materia till energi kräver ju kärnreeaktioner, så det rä väl rätt orealistiskt i en matspjälkning.

Att omvandla mat till energi kräver också energi - att utvinna sista gnuttan ur maten kostar säkert mer än det smakar.

Sedan är det ju också så att bara för att mat KAN spjälkas är det inte med nödvändighet så att det evolutionärt råkar uppkomma egenskaper som gör att organismen kan bryta ned just det ämnet. Ofta åker man snålskjuts på mikroorganismer som lärt sig bryta ned stabila molekyler, som i idisslarnas våm, där mikroorganismer bryter ner cellulosa t ex.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 11 mar 2013, 19:34

Nu spekulerar jag fritt i all min okunnighet. I jämföreslse med andra primater har människan en väldigt lång och varierad matsedel. Vi verkar kunna sätta i oss alla möjliga olika konstiga saker helt utan vidare, så vår matsmältning vekrar vara rätt allround.

Kan måhända denna flexibilitet ha varit mer till nytta för oss än effeltivitet?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 11 mar 2013, 19:43

Medvetandet skrev:Varför klarar inte kroppen av att omvandla all föda (mat och dryck) till för kroppen användbar energi?
Lyckligtvis blir det en del restmaterial så att vi kan bygga nya celler.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » mån 11 mar 2013, 22:12

pwm skrev:
Medvetandet skrev:Varför klarar inte kroppen av att omvandla all föda (mat och dryck) till för kroppen användbar energi?
Lyckligtvis blir det en del restmaterial så att vi kan bygga nya celler.
Kunde inte en nybyggnation av celler ske annars?
//Medvetandet

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 11 mar 2013, 22:17

Medvetandet skrev:Kunde inte en nybyggnation av celler ske annars?
Genom att omvandla energin tillbaka till materia menar du?

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » mån 11 mar 2013, 22:19

Jag vet inte om jag känner mej nöjd än så länge med de svar som hittills framkommit,även om jag förstår att ni försökt göra ert bästa ni som än så länge försökt kommenterat min frågeställning från första inlägget i denna tråd.

Det verkar som att det skulle bli ett alltför avancerat matsmältningsorgan (mer än skaparen eller upphovet till människan ansett det nödvändigt?) om matsmältningsystemet skulle kunna spjälka all föda man får i sig (utan att det skulle ge upphov till "avfallsprodukter" eller det som benämnes avföring) till energi.

Är det rätt uppfattat?

Frågar med all aktning ännu i denna aftonstund,
Senast redigerad av 1 Medvetandet, redigerad totalt 0 gånger.
//Medvetandet

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » mån 11 mar 2013, 22:21

pwm skrev:
Medvetandet skrev:Kunde inte en nybyggnation av celler ske annars?
Genom att omvandla energin tillbaka till materia menar du?
Nej. Genom att omvandla eller spälka upp all föda vi får i oss till för kroppen användbar energi.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 11 mar 2013, 22:49

Jag gillar medvetandets frågeatällningar.

En sak man måste komma ihåg är att allt levande fungerar med hjälp av kemi och kemisk energi. De enorma energimänfgder som skulle stå oss tillbuds om vi kunde omvandla direkt från materia till energi har vi helt enkelt inte tillgång till.

Ulf T
Kontakt:

Inlägg av Ulf T » mån 11 mar 2013, 23:25

Om det hade funnits någon intelligent designer bakom oss, hade hen givetvis gjort oss till vandrande kärnkraftsverk som hade kunnat omvandla alla atomer till energi. Nu får vi hålla till godo med att kunna tillgodogöra oss tillräckligt med energi för att kunna överleva.

Skriv svar