fotavtryck inifrån magen?!?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Skriv svar
Användarvisningsbild
crax

fotavtryck inifrån magen?!?

Inlägg av crax » tis 12 mar 2013, 17:00

Kan denna bild vara annat än ett montage?

Bild
When you step back, all of these beliefs work in similair ways, whether it is religion or my own scepticism, we all notice what supports our belief and we disregard the rest.
- Derren brown

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: fotavtryck inifrån magen?!?

Inlägg av micke.d » tis 12 mar 2013, 17:33

Helt klart ett montage. Avståndet från magskinnet till amnion är så stort att det omöjligt kan bli så där detaljerade bulor.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 12 mar 2013, 17:49

Lite lång fot...men möjligt att den är riktig. Speciellt om det är trångt (tvillingar/trillingar) så kan det bli så där. Jag hade en liten session med bucklor varannan dag ungefär. Vi noterade när ene pojken gjorde kullerbytta en gång, s a s, en rund buckla som åkte två-tre decimeter uppåt, måste ha varit huvudet. Vid nästa ultraljud menade man att han vänt på sig.

Användarvisningsbild
crax

Inlägg av crax » tis 12 mar 2013, 17:54

kaxiga Z skrev:Lite lång fot...men möjligt att den är riktig. Speciellt om det är trångt (tvillingar/trillingar) så kan det bli så där. Jag hade en liten session med bucklor varannan dag ungefär. Vi noterade när ene pojken gjorde kullerbytta en gång, s a s, en rund buckla som åkte två-tre decimeter uppåt, måste ha varit huvudet. Vid nästa ultraljud menade man att han vänt på sig.
WOW, måste varit fantastiskt!
When you step back, all of these beliefs work in similair ways, whether it is religion or my own scepticism, we all notice what supports our belief and we disregard the rest.
- Derren brown

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 12 mar 2013, 18:15

Det såg väldigt trevligt ut. Nu vände han sig tyvärr just då till säte, tror vi, så det blev planerat kejsarsnitt. Men å andra sidan hade det kunnat bli vilket som; tyckte de gjorde kullerbyttor en gång i veckan.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » tis 12 mar 2013, 19:39

De tydliga tårna gör att jag har svårt att tro att det där är en obearbetad bild. Att se en bula eller till och med två (häl/trampdyna) vid en spark sent i graviditeten är inte så konstigt, däremot.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 12 mar 2013, 21:27

Anekdot: I något skede av vår graviditet skulle frun få en spruta, minns inte varför. Hon hade hunnit få en präktig mage vid det laget. Sköterskan tänkte då ge sprutan i magen. Vi protesterade. Hon förklarade att det var ganska långt in till fostren så det var absolut ingen fara att ge den där, det fanns ingen chans att nålen skulle nå ett foster. Nålen var iallafall några centimeter lång.

Övertalningen lyckades dock inte, vi insisterade på att sprutan skulle ges någon annanstans.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 12 mar 2013, 22:09

micke.d skrev:Anekdot: I något skede av vår graviditet skulle frun få en spruta, minns inte varför. Hon hade hunnit få en präktig mage vid det laget. Sköterskan tänkte då ge sprutan i magen. Vi protesterade. Hon förklarade att det var ganska långt in till fostren så det var absolut ingen fara att ge den där, det fanns ingen chans att nålen skulle nå ett foster. Nålen var iallafall några centimeter lång.

Övertalningen lyckades dock inte, vi insisterade på att sprutan skulle ges någon annanstans.
Hmm, själv har jag undrat över hur kirurgerna kan öppna livmodern utan att skära i fostret. Jag frågade om det, i samband med att kejsarsnitt nämndes, på en sådan där profylaxkurs när vi skulle ha vårt andra barn. Fick bara lite osäkert skratt till svar. Kanske trodde dom att frågan var menad som ett skämt.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » ons 13 mar 2013, 07:45

pwm skrev:Hmm, själv har jag undrat över hur kirurgerna kan öppna livmodern utan att skära i fostret. Jag frågade om det, i samband med att kejsarsnitt nämndes, på en sådan där profylaxkurs när vi skulle ha vårt andra barn. Fick bara lite osäkert skratt till svar. Kanske trodde dom att frågan var menad som ett skämt.
P4 Väst: [url=Whttp://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5455527"]Baby fick snitt i huvudet efter kejsarsnitt[/url]
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 13 mar 2013, 10:55

kaxiga Z skrev:Lite lång fot...men möjligt att den är riktig. Speciellt om det är trångt (tvillingar/trillingar) så kan det bli så där. Jag hade en liten session med bucklor varannan dag ungefär. Vi noterade när ene pojken gjorde kullerbytta en gång, s a s, en rund buckla som åkte två-tre decimeter uppåt, måste ha varit huvudet. Vid nästa ultraljud menade man att han vänt på sig.
Javisst, bulor och tumult är inte alls ovanligt, men det som visas på bilden är något helt annat, något mycket mer extremt. Tårna (enskilda detaljer) kan inte synas sådär tydligt.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 13 mar 2013, 13:09

Hmm...ja, det låter omöjligt att kunna tränga undan allt fostervatten med foten.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 13 mar 2013, 17:14

Eh. Det finns en del annat mellan också.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 13 mar 2013, 17:25

Nej då. Maghud - vatten - barn - vatten - rygghud.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 13 mar 2013, 17:41

Z kanske har ovanlig anatomi?

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 13 mar 2013, 18:17

anundi skrev:Nej då. Maghud - vatten - barn - vatten - rygghud.
Oomkullrunkeligen är det så:
Bild

Skriv svar