Vad visste man om Nordpolen?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
rikard

Vad visste man om Nordpolen?

Inlägg av rikard » tis 02 apr 2013, 13:57

Frågor från en kompis: hur länge har man vetat att Nordpolen inte är en landmassa utan bara en iskalott? Visste man det innan man kom dit? Hur visste man det?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Vad visste man om Nordpolen?

Inlägg av micke.d » tis 02 apr 2013, 17:06

rikard skrev:Frågor från en kompis: hur länge har man vetat att Nordpolen inte är en landmassa utan bara en iskalott? Visste man det innan man kom dit? Hur visste man det?
Jag vet inte svaret, men på grund av packisens rörelser borde man väl ha kunnat dra slutsatsen att det inte var någon större landmassa.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tis 02 apr 2013, 18:10

Ska vi vara lite petiga? Klart vi ska :) Nordpolen är varken en landmassa eller havsis, det är en punkt (där jordens rotationsaxel passerar ytan genom ett litet litet kullager) så folk har egentligen aldrig behövt fundera på vad den utgörs av. Sydpolen är inte någon landmassa utan även den är en punkt och oftast brukar man ju mena den geografiska om man inte förtydligar med att man menar den magnetiska varianten av dessa båda antipoder.

Sedan brukar många ju oegentligt jämställa området runt Nordpolen, Arktis med själva polen och motsvarande med Sydpolen och Antarktis. Men nu är vi ju petiga här så då får vi hålla isär områden och punkter.

Men om vi säger hur länge folk vetat att Arktis bara är is som flyter på vatten då. Enligt det här stycket http://en.wikipedia.org/wiki/North_Pole#Pre-1900 så trodde många redan på 1500-talet att det var så men man kan undra om de hade skäl att tro det eller om de bara gissade. Hm, jag har ett svagt minne av att jag läst om detta antingen i Folkvett eller här. Inte för att det är de enda publikationer jag läser men jag har en sådan gnagande känsla.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 02 apr 2013, 18:14

Postade annorstädes, men det är kanske inte fel att lägga sånt här på ett googlebart forum...

Det jag studerat är uppfattningarna man haft, främst de som inte varit vetande utan tro. De har gått hela vägen från fast land till öppet vatten utan is.

Den förste som jag kommer på hade någorlunda koll var Nansen. Sedan han konstaterat att vrakgods från ena ändan dök upp vid andra prövade han på 1890-talet att ge sig ut med Fram, och drev tvärs genom drivisen. Det hade som sagt inte låtit sig göra med en alltför stor landmassa ivägen.

Karta från 1623 med drömd arktisk kontinent:
http://faktoider.blogspot.se/2010/11/gamla-poler.html

Karta från 1872 (ca, återgiven) med ett pan-arktiskt Grönland:
http://faktoider.blogspot.se/2011/01/gr ... vagen.html

Skunkjobb m.fl. kan även se Folkvett 2011-3 "När Arktis var isfritt" liksom kapitlet "Det isfria havet vid Nordpolen" i Blindspår (2012).

Bonus: Han som inte trodde att arktis fanns ö h t.
http://www.museumofhoaxes.com/day/04_12_2001.html
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tis 02 apr 2013, 18:32

Hexmaster skrev:Skunkjobb m.fl. kan även se Folkvett 2011-3 "När Arktis var isfritt" liksom kapitlet "Det isfria havet vid Nordpolen" i Blindspår (2012).

Bonus: Han som inte trodde att arktis fanns ö h t.
http://www.museumofhoaxes.com/day/04_12_2001.html
Vad bra, då mindes jag rätt. Blir slutsatsen att det dröjde ända fram till början av 1900-talet innan man definitivt kunde avgöra att det bara är vatten under ismassan?

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » tis 02 apr 2013, 18:39

Tackar tackar!

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 02 apr 2013, 19:25

Men vänta nu, era foliehattar! Påstår ni att det inte finns stora hål vid polerna till jordens inre värld, där alla inomjordingar lever?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
Ola

Inlägg av Ola » tis 02 apr 2013, 20:16

Fan snackar ni om? Klart Nordpolen är en landmassa, det går färjor Karlskrona - Gdynia hela tiden ju!
You sit there and you thump your Bible, and you say your prayers,
and it didn't get you anywhere! Talk about your psalms, talk about John 3:16...
Austin 3:16 says I just whooped your ass!
- Stone Cold Steve Austin

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tis 02 apr 2013, 21:29

Ola skrev:Fan snackar ni om? Klart Nordpolen är en landmassa, det går färjor Karlskrona - Gdynia hela tiden ju!
Nja, just där färjan går är det nog i huvudsak hav.

EDIT:
Såg just att E28:an går tvärs över nordpolen utan att behöva någon färja, så det stämmer kanske i alla fall.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » tis 02 apr 2013, 21:41

harald skrev:
Ola skrev:Fan snackar ni om? Klart Nordpolen är en landmassa, det går färjor Karlskrona - Gdynia hela tiden ju!
Nja, just där färjan går är det nog i huvudsak hav.

EDIT:
Såg just att E28:an går tvärs över nordpolen utan att behöva någon färja, så det stämmer kanske i alla fall.
Är inte den nationella gränsen till havs tre mil? Klart att nordligaste Polen är hav. Case closed.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tis 02 apr 2013, 21:47

Men hur mycket är klockan på Nordpolen just nu, efter att sommartiden infallit?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 03 apr 2013, 07:59

Tiden kontrolleras enklast med ett solur på nordpolen. Då skuggan pekar exakt söderut är klockan 12:00 normaltid, och 13:00 sommartid. Klockan är därför alltid 13:00, när den inte är 12:00. Man ser gäster som närmar sig på långt håll, så det spelar ingen praktisk roll då man stämmer träff.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
arcticspace
Kontakt:

Inlägg av arcticspace » ons 03 apr 2013, 08:19

AndersY skrev:Men hur mycket är klockan på Nordpolen just nu, efter att sommartiden infallit?
Svar: http://24timezones.com/usa_time/ak_fair ... h_pole.htm

Eller, om man menar Nordpolen, så är det väl så att man utgår från en bestämd tidszon, har för mig att på Nordpolen använder man sig av Moskvas tidszon, men är inte säker på det.
If you wish to make an apple pie from scratch, you must first invent the universe.
- Carl Sagan, Cosmos, p. 218

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 03 apr 2013, 09:18

Anders G skrev:Tiden kontrolleras enklast med ett solur på nordpolen. Då skuggan pekar exakt söderut är klockan 12:00 normaltid, och 13:00 sommartid. Klockan är därför alltid 13:00, när den inte är 12:00. Man ser gäster som närmar sig på långt håll, så det spelar ingen praktisk roll då man stämmer träff.
Det där blir problematiskt. Halva året, dvs i stort sett hela tiden vi har "normaltid" så ligger solen under horisonten, och framöver får vi räkna med att nordpolen blir isfri framåt sensommaren vilket gör att det blir svårt att fästa soluret.

Dessutom har du ju fel om hur solur fungerar. Skuggan pekar *norrut* mitt på dagen och söderut vid midnatt. Det är alltså mitt på natten på nordpolen även den tid på året då solen är uppe.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 03 apr 2013, 10:50

Att jag har fel om solur må ursäktas av att jag ingår i Vägrarfronten: "Vägra solur och flaggstång i trädgården".
Men du har felare. Ett solur på nordpolen kastar sin skugga söderut, det är liksom definitionen på en nordpol.
They don't like it up'em, you know!

Skriv svar