Varför tjuter det i rören?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Erland

Varför tjuter det i rören?

Inlägg av Erland » mån 22 apr 2013, 11:39

Vår kran vid tvättstället börjar bli dålig, och vi måste nog snart byta packning eller nåt sånt.

Det märkliga är att när man har kranen stängd och ställer värmereglaget i vissa lägen, så läcker det lite vid kranens fot samtidigt som det tjuter i kranen eller rören. Varför tjuter det?

Användarvisningsbild
skunkjobb

Re: Varför tjuter det i rören?

Inlägg av skunkjobb » tis 23 apr 2013, 15:10

Kanske läckflöde genom trasig backventil i kranen. De sitter där för att inte varmvattnet ska ta genväg genom kranen och komma ut i kallvattenrören eller tvärt om men blir en sådan ventil otät så kan du få sådana fenomen. Borde gå att känna temperatur förändring på både varm- och kallvattenröret till kranen om du låter den stå så en stund.

Du gör nog rätt i att byta kran eller renovera den.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 24 apr 2013, 07:42

Kan detta vara till hjälp?
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » tor 25 apr 2013, 22:11

Jag tycker det är värre när det tjuter i röven. (Usch det var tramsigt sagt)

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » fre 26 apr 2013, 08:48

Tack för tipsen. Vi får anmäla till värden.

Användarvisningsbild
SolitaryMan

Inlägg av SolitaryMan » fre 26 apr 2013, 09:10

Tjuter det i röven får du anmäla till vården.
An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » fre 26 apr 2013, 10:29

skunkjobb skrev:Kanske läckflöde genom trasig backventil i kranen. De sitter där för att inte varmvattnet ska ta genväg genom kranen och komma ut i kallvattenrören eller tvärt om men blir en sådan ventil otät så kan du få sådana fenomen. Borde gå att känna temperatur förändring på både varm- och kallvattenröret till kranen om du låter den stå så en stund.

Frågan var väl "varför tjuter det?", inte "varför läcker det" eller "vad ska jag göra med kranen"?

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » fre 26 apr 2013, 13:05

Tony skrev:
skunkjobb skrev:Kanske läckflöde genom trasig backventil i kranen. De sitter där för att inte varmvattnet ska ta genväg genom kranen och komma ut i kallvattenrören eller tvärt om men blir en sådan ventil otät så kan du få sådana fenomen. Borde gå att känna temperatur förändring på både varm- och kallvattenröret till kranen om du låter den stå så en stund.

Frågan var väl "varför tjuter det?", inte "varför läcker det" eller "vad ska jag göra med kranen"?
Japp men ljudet kommer ju förstås från ett vattenflöde. Att det tjuter när kranen är öppen och vattnet flödar ut som vanligt är inte så konstigt. Att det låter även när den är stängd är desto mer mystiskt och kan förklaras med ett osynligt flöde inuti kranen från det kalla till det varma röret via defekt backventil.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tis 30 apr 2013, 13:29

Nu har en hantverkare varit här och bytt ut kranen. Tyvärr var jag inte hemma när det hände så jag kunde inte fråga vad tjutandet berodde på. Får väl anta att skunkjobbs teori om en trasig backventil var riktig.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » tis 30 apr 2013, 15:41

skunkjobb skrev: Att det tjuter när kranen är öppen och vattnet flödar ut som vanligt är inte så konstigt.
Jo, jag tycker det är konstigt. Lika konstigt som att en flöjt låter eller att det blir en ton när man blåser över öppningen på en flaska.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 02 maj 2013, 07:40

Jag ska tillägga att det var bara när kranen var stängd som det tjöt, när reglaget/kranen stod i vissa lägen. När kranen var öppen tjöt det inte.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 02 maj 2013, 12:26

Erland skrev:Jag ska tillägga att det var bara när kranen var stängd som det tjöt, när reglaget/kranen stod i vissa lägen. När kranen var öppen tjöt det inte.
Låter misstänkt likt att det skulle vara ett litet litet hål/öppning någonstans. När kranen stängs blir det ett väldigt lufttryck på just den öppningen.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 02 maj 2013, 14:25

Tony skrev:
skunkjobb skrev: Att det tjuter när kranen är öppen och vattnet flödar ut som vanligt är inte så konstigt.
Jo, jag tycker det är konstigt. Lika konstigt som att en flöjt låter eller att det blir en ton när man blåser över öppningen på en flaska.
Det är ju inte konstigare än när det ibland tjuter ifrån röven. Vågrörelser.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » tor 02 maj 2013, 16:07

kaxiga Z skrev:När kranen stängs blir det ett väldigt lufttryck på just den öppningen.
Lufttryck? Vattentryck ska det väl vara?

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tor 02 maj 2013, 19:38

Erland skrev:Jag ska tillägga att det var bara när kranen var stängd som det tjöt, när reglaget/kranen stod i vissa lägen. När kranen var öppen tjöt det inte.
Du skrev inledningsvis att kranen läckte lite men jag fick intrycket att det var väldigt lite, stämmer det? Nu är ju uttryck som "väldigt lite" en aning oprecist men det är ju skumt om det bara skedde när kranen var stängd. Defekta backventiler skulle inte göra att det läcker vatten ut ur kranen någonstans utan då håller det sig inne i rören så det talar ju mot min hypotes.

Skriv svar