Uppstår bakterier i upphettat vatten som svalnat el.fryses?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Medvetandet

Uppstår bakterier i upphettat vatten som svalnat el.fryses?

Inlägg av Medvetandet » sön 28 apr 2013, 21:34

God Afton forumskribenter!

Efter en tids (mag)sjukdom, så har jag inte kunnat leva på annat än vätska.

Jag har kokat upp vatten och sedan låtit vattnet svalna i kylen.

Därför undrar jag om kranvattnet (som brukar innehålla bakterier[som man normalt tål vid frisk mage]) som man kokar upp och sedan låter svalna i kylen eller frysen gör att de förutvarande bakterierna "återuppväxer" på nytt när vattnet svalnat? Eller efter att man frusit ner vattnet till is i frysen?

Jag själv tror väl inte riktigt det,eftersom eventuella bakterier ju dör när vattnet kokas upp rejält.

Bakterier kan ju inte uppstå ur det som redan "försvunnit" eller kokats bort.. Eller hur?

Kan någon här göra det här lite mer nyanserat eller besvara hur det föreligger (?) för att vara på den säkra sidan och få detta verifierat eller bestyrkt av fler personer och i ämnet insatta.

Vänliga aftonhälsningar,
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

akooha

Re: Uppstår bakterier i upphettat vatten som svalnat el.frys

Inlägg av akooha » sön 28 apr 2013, 22:43

Medvetandet skrev:God Afton forumskribenter!

Efter en tids (mag)sjukdom, så har jag inte kunnat leva på annat än vätska.

Jag har kokat upp vatten och sedan låtit vattnet svalna i kylen.

Därför undrar jag om kranvattnet (som brukar innehålla bakterier[som man normalt tål vid frisk mage]) som man kokar upp och sedan låter svalna i kylen eller frysen gör att de förutvarande bakterierna "återuppväxer" på nytt när vattnet svalnat? Eller efter att man frusit ner vattnet till is i frysen?

Jag själv tror väl inte riktigt det,eftersom eventuella bakterier ju dör när vattnet kokas upp rejält.

Bakterier kan ju inte uppstå ur det som redan "försvunnit" eller kokats bort.. Eller hur?

Kan någon här göra det här lite mer nyanserat eller besvara hur det föreligger (?) för att vara på den säkra sidan och få detta verifierat eller bestyrkt av fler personer och i ämnet insatta.

Vänliga aftonhälsningar,
Kokning av vatten en lite längre stund dödar så gott som alla bakterier, virus och parasiter, men ingenting förhindrar introduktionen av nya bakterier/virus/parasiter. Är inte miljön runt om helt steril, eller kokningen görs i ett helt tätt kärl, så kan bakterier tillkomma och börja föröka sig.

Dock så har vi otroligt tjänligt vatten i Sverige och även vid sjukdom ska det inte vara något problem att dricka kranvattnet direkt.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 29 apr 2013, 06:58

Bara kokning vid 100°C dödar inte allt. Sporer och kristalliserade virus vaknar igen när rätt förhållanden råder.
Det vet ni ju alla, egentligen. Varför finns annars en marknad för autoklaver?
They don't like it up'em, you know!

aruru08

Inlägg av aruru08 » mån 29 apr 2013, 18:19

Glöm inte alla bakterier mm som finns i det diskade glaset som du använder när du dricker vattnet! :smile2:

Sporer kan vara svåra att ta kål på. För att de ska ge med sig kan de behöva ligga i blöt i flera timmar och sedan kokas ett par gånger. Något att tänka på för den som kokar egen sylt och saft så att det inte blir mögel i burken.

Användarvisningsbild
Ho.Se.

Inlägg av Ho.Se. » mån 29 apr 2013, 23:59

Premissen att du skulle behöva koka vattnet för att bli av med bakterier för att de skulle kunna störa din magsjuka mage är sannolikt felaktig. Därmed blir diskussionen om eventuella sporer eller kontamination från närmiljön överflödig.

Drick du ditt kranvatten, om du har vanlig vattenrening kommer det inte göra från eller till för din mage.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 30 apr 2013, 00:40

aruru08 skrev:Glöm inte alla bakterier mm som finns i det diskade glaset som du använder när du dricker vattnet! :smile2:

Sporer kan vara svåra att ta kål på. För att de ska ge med sig kan de behöva ligga i blöt i flera timmar och sedan kokas ett par gånger. Något att tänka på för den som kokar egen sylt och saft så att det inte blir mögel i burken.
När man syltar ska man ställa glasen i het ugn, inte koka dom.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tis 30 apr 2013, 22:00

Ho.Se. skrev:Premissen att du skulle behöva koka vattnet för att bli av med bakterier för att de skulle kunna störa din magsjuka mage är sannolikt felaktig. Därmed blir diskussionen om eventuella sporer eller kontamination från närmiljön överflödig.

Drick du ditt kranvatten, om du har vanlig vattenrening kommer det inte göra från eller till för din mage.
Okej. Tack för svar!

Men kan man med ledning av detta svar sluta sig till att kokat vatten som sedan fryses till is,är intakt när det sedan tinas upp igen?

Rimligen borde det väl vara det.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
Ho.Se.

Inlägg av Ho.Se. » tis 30 apr 2013, 22:27

Medvetandet skrev:Okej. Tack för svar!

Men kan man med ledning av detta svar sluta sig till att kokat vatten som sedan fryses till is,är intakt när det sedan tinas upp igen?

Rimligen borde det väl vara det.
Varsågod! :)

Jag vet inte vad du menar med intakt men jag kan, oavsett hur jag försöker komma på en vettig definition, inte se hur mitt inlägg säger något om det?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 30 apr 2013, 22:38

Anders G skrev:Bara kokning vid 100°C dödar inte allt. Sporer och kristalliserade virus vaknar igen när rätt förhållanden råder.
Det vet ni ju alla, egentligen. Varför finns annars en marknad för autoklaver?
Vissa bakterier som t.ex. vissa varianter av Geogemma barossii och Methanopyrus kandleri kan till och med överleva i en autoklav.

Kashefi, Kazem, & Lovley, Derek R. (2003). Extending the Upper Temperature Limit for Life. Science, 301(5635), 934. doi: 10.1126/science.1086823

Takai, Ken, Nakamura, Kentaro, Toki, Tomohiro, Tsunogai, Urumu, Miyazaki, Masayuki, Miyazaki, Junichi, . . . Horikoshi, Koki. (2008). Cell proliferation at 122°C and isotopically heavy CH4 production by a hyperthermophilic methanogen under high-pressure cultivation. Proceedings of the National Academy of Sciences, 105(31), 10949-10954. doi: 10.1073/pnas.0712334105
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 01 maj 2013, 07:49

Uppstår bakterier i upphettat vatten som svalnat el.frys
Jag vänder mig igen mot rubriken.. "Uppstår" kan tolkas som att bakterier skapas ur tomma intet.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » ons 01 maj 2013, 21:24

kipphebel3 skrev:
Jag vänder mig igen mot rubriken.. "Uppstår" kan tolkas som att bakterier skapas ur tomma intet.
Kanske jag skulle ha använt ordet 'kvarstår' istället?
//Medvetandet

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 02 maj 2013, 06:25

"tillväxer" ? Kanske, vet ej. Jag är ju expert på Homeopati och där finns bara "miasmer" :twisted:
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 02 maj 2013, 14:31

Om man har tänkt sig att dricka vatten ifrån en tjärn eller vattenpöl är det nog idé att koka vattnet för att döda de flesta av mikroberna, resten tar immunsystemet hand om.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 02 maj 2013, 16:08

Medvetandet skrev:
kipphebel3 skrev:
Kanske jag skulle ha använt ordet 'kvarstår' istället?
Gissar att mikroberna 'återvänder', dvs nya mikrober faller i/klättrar i vattnet. Rättare sagt: det blir en nytillströmning av mikrober.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 04 maj 2013, 22:12

kaxiga Z skrev: Gissar att mikroberna 'återvänder', dvs nya mikrober faller i/klättrar i vattnet. Rättare sagt: det blir en nytillströmning av mikrober.
Du skriver att du "gissar".. Du kan alltså inte med absolut säkerhet veta hur det föreligger då? :roll:

Men hur skulle nya mikrober kunna etablera sig i en sluten flaska? Jag brukar frysa ned vatten (under dagens timmar i frysen,för att ta ut flaskan och med mig när jag skall till att lägga mig) i en halvliters läskflaska,så vattnet skall hållas kallt hela natten.
//Medvetandet

Skriv svar