Uppstår bakterier i upphettat vatten som svalnat el.fryses?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Ho.Se.

Re: Uppstår bakterier i upphettat vatten som svalnat el.frys

Inlägg av Ho.Se. » lör 04 maj 2013, 22:29

Medvetandet skrev:Du skriver att du "gissar".. Du kan alltså inte med absolut säkerhet veta hur det föreligger då? :roll:

Men hur skulle nya mikrober kunna etablera sig i en sluten flaska? Jag brukar frysa ned vatten (under dagens timmar i frysen,för att ta ut flaskan och med mig när jag skall till att lägga mig) i en halvliters läskflaska,så vattnet skall hållas kallt hela natten.
1.) Vad menar du med absolut säker? Vi känner inte till några förhållanden ur vilka komplicerade varelser såsom bakterier uppstår från intet eller för den delen från mindre komplicerade molekyler. Bevisligen har det hänt någon gång eftersom bakterier finns nu, men vi vet inte hur det gick till även om det, som vanligt, finns kvalificerade gissningar. Fenomenet kallas abiogenes. Kontentan av det hela är att hittar du bakterier någonstans så har de på ett eller annat sätt flyttat sig dit, inte uppstått där.

2.) Du vet att bakterier är skitsmå och finns överallt? Din slutna flaska är med all säkerhet befolkad av någon slags bakterier. De lever inte ett särdeles aktivt liv i frysen, somliga dör medans andra övervintrar.

3.) Grundtanken är fel. Bakterier är inte farliga. Somliga bakterier är farliga, de finns inte i ditt vatten. Du behöver inte frysa och/eller koka vattnet om du lever i Sverige oc har fungerande vattenrening. Vid enstaka tillfällen så etableras någon farlig form av patogen i kommunalt vatten, det tillhör de absoluta undantagsfallen och är inget man behöver oroa sig över utifall att inte nyheter utgår från någon form av officiell källa.

Drick bara vattnet. Frys det om du tycker det är gott kallt.

akooha

Inlägg av akooha » mån 06 maj 2013, 18:36

Ho.Se. skrev:Drick bara vattnet. Kyl det om du tycker det är gott kallt.
Min korrigering i fetstilt.

Användarvisningsbild
Ho.Se.

Inlägg av Ho.Se. » mån 06 maj 2013, 19:12

akooha skrev:
Ho.Se. skrev:Drick bara vattnet. Kyl det om du tycker det är gott kallt.
Min korrigering i fetstilt.
Förstår inte korrigeringen.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » ons 08 maj 2013, 22:19

Det finns folk som kan ha fått för sig att jag kan ha en slags fobi,när jag undrar det här om eventuella bakterier i vattnet.

Men jag måste dementera det isåfall,och framföra mig i rätt dagrar att jag endast har ställt denna fråga som en vetenskaplig nyfikenhet på sannolikheten (eller osannolikheten) för att bakterier möjligen kan ha potentialitet att åter bildas på nytt i dricksvatten som kokats och/eller kyles om på nytt.

Vänligt framburet,
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
Ho.Se.

Inlägg av Ho.Se. » ons 08 maj 2013, 22:29

Medvetandet skrev:Efter en tids (mag)sjukdom, så har jag inte kunnat leva på annat än vätska.

Jag har kokat upp vatten och sedan låtit vattnet svalna i kylen.

Därför undrar jag om kranvattnet (som brukar innehålla bakterier[som man normalt tål vid frisk mage])
Medvetandet skrev:Det finns folk som kan ha fått för sig att jag kan ha en slags fobi,när jag undrar det här om eventuella bakterier i vattnet.
Fobi skulle jag inte kalla det men jag fick intrycket att du trodde att vanligt kranvatten pga sitt bakterieinnehåll skulle vara dåligt för din, vid tidpunkten sjuka, nu förhoppningsvis friska mage. Det tror jag inte att du behöver vara rädd för.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 11 maj 2013, 22:53

Ho.Se. skrev: Fobi skulle jag inte kalla det men jag fick intrycket att du trodde att vanligt kranvatten pga sitt bakterieinnehåll skulle vara dåligt för din, vid tidpunkten sjuka, nu förhoppningsvis friska mage. Det tror jag inte att du behöver vara rädd för.
Tack Ho.Se!

Och jo,min mage har faktiskt tillfrisknat så jag får faktiskt säga mig må bra idag! Förutom min mycket besvärande hörselpropp som gör mej nästintill döv på högra örat. Men det är en annan historia..

Jag tror ju inte själv att bakterier uppstår i vatten som redan är rent. Vi har fått landets 2:a bästa betyg på kranvatten här där jag bor. Det beror väl till stor del på att vi befinner oss ganska högt upp i Sverige i den direkta närheten till fjällvärlden där vattnet har en ypperlig kvalité! Detta känner jag både stolthet och tacksamhet över. En av de viktigaste anledningarna till att jag fortfarande väljer att bo kvar här också.

Men om man befinner sig i en miljö som är smutsig el.ohygienisk runt omkring så tror jag att det kan finnas potentialitet att bakterier förmår hitta ett sätt att fortplanta sig.

Det finns ju ett talesätt att man aldrig kan vara tillräckligt försiktig..

Jag trodde ju att jag skulle kunna undvika att bli smittad av magsjukan då jag använde handsprit och undvek att röra i saker (handtag,tidningar,kranar,etc..)som mina insjuknade anhöriga hade begagnat sig av.

Men inte tusan kom jag undan..

Bakterieviruset fanns väl redan i luften runt omkring där mina anhöriga vistades i.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
Ho.Se.

Inlägg av Ho.Se. » lör 11 maj 2013, 23:53

Skönt att du mår bättre!

En rejäl hörselpropp, jag antar att du menar en vaxpropp i hörselgången, som ger dig stora bekymmer skall du gå till vårdcentralen med. Det är snabbt gjort att spola/suga ut den, det kommer underlätta för dig enormt och det gör inte ont. Du kan, om du av olika anledningar har svårt att ta dig till en vårdgivare prova att behandla den själv med exempelvis revaxör och tillhörande blåsa. Om din hörsel påverkas av proppen så är proppen rejält stor och täcker hela hörselgångens diameter varför det kan vara svårt att få ut den. Jag rekommenderar att du sover med revaxör över natten och provar att blåsa igenom hörselgången morgonen efter.

Men det enklaste är att gå till vårdcentralen. Det är tveklöst värt det. I synnerhet om du inte är säker på att du har en vaxpropp. Om det finns en annan anledning till din hörselnedsättning så bör det också undersökas.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tis 14 maj 2013, 20:01

Det är fixat idag!

Efter en veckas väntan och bruk av det du skrev om..
//Medvetandet

Skriv svar