Radarindikerade UFO:s

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Re: Radarindikerade UFO:s

Inlägg av Flabbergasted » tis 21 maj 2013, 07:09

malen skrev:Vem påstår att en mörkläggningskonspiration är gällande praxis? Inte jag. Så, där överdriver du, Flabbergasted.
Du förstod uppenbarligen inte min post. Eller så misstolkar du medvetet.
Du skrev:
malen skrev:Det är de bästa och trovärdigaste källorna som oftast ignoreras och hamnar i skugga.
Och jag bad dig om belägg för detta påstående. Det har du inte gjort. Att påståendet låter misstänkt likt de konspirationsteorier som ofta framförs av diverse nötter: "bevisen finns men mörkas och ignoreras!" är bara min personliga reflektion.
malen skrev:Vad för bra förklaringar har jag ignorerat och nonchalant gått vidare inom detta nutidsfenomen? Kan du så utförligt som möjligt svara på det, Flabbergasted?
Läs tråden, denna och dina andra, om du verkligen är intresserad av att få veta. Men du har varit fullständigt immun mot argument hittills, jag tvivlar på att du kommer ändra dig nu. Men visst, jag ska ge dig ett konkret exempel: tidigare i denna tråden (sid 1) förekom följande poster:
malen » sön 05 maj 2013, 19:22 skrev:
Vitnir lör 04 maj 2013, 13:09 skrev:
Thomas P » fre 03 maj 2013, 17:12 skrev:Malen refererade i tidigare tråd till denna incident:
http://en.wikipedia.org/wiki/1976_Tehran_UFO_incident
http://skeptoid.com/mobile/4315
Plötsligt verkar exemplet inte så spännande längre. Men visst var det UFO i dess egentliga mening eftersom det inte är utrett mer än till 99% och att det förmodligen var Jupiter som den trasiga radarn låste på. Eller så var det åskguden Tors vagn.
Även detta fall tål att upprepas:
http://www.nicap.org/681024minot_dir.htm
Dvs du skrev inte ett ord om debunkningen av Teheranfallet, ignorerade helt Thomas och Vitnirs inlägg, och hoppade istället direkt vidare till nästa fall som du tyckte "tål att upprepas". Det är ohederlig argumentation, vad du sen än hävdar...
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » tis 21 maj 2013, 08:09

Är det bara jag som tänker att det är lite underligt om en superavancerad farkost som kan resa mellan stjärnorna inte skulle kunna dölja sin radarsignatur?
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tis 21 maj 2013, 08:33

Vitnir skrev:http://skeptoid.com/mobile/4315
Plötsligt verkar exemplet inte så spännande längre. Men visst var det UFO i dess egentliga mening eftersom det inte är utrett mer än till 99% och att det förmodligen var Jupiter som den trasiga radarn låste på. Eller så var det åskguden Tors vagn.

Vad finns det att svara på i detta inlägg? Ingen punkt i Brian Dunnings skeptoida tablå tas upp och en komisk avslutande knorr som indikerar en neutral hållning till detta specifika fall.

Jag repeterar min punkt, den om att en radarreflexion återger ett objekts storlek i styrka. På den punkten har Brian Dunnings fel. Då har vi åtminstone någonting att utgå ifrån, eller hur?

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tis 21 maj 2013, 09:25

En annan av Brian Dunnings punkter handlar om att det vid tillfället för UFO-ncidenten i Iran inträffade en stor mängd av meteoritnedfall vilket skulle kunna var förklaringen till det som piloterna uppfattade som lysande objekt förföljandes dem, där ett objekt även gör en snabb flykt ned mot marken (landar?). Hur trovärdig ter sig denna punkt av Brian Dunning vid betraktande?

"a) The object was seen by multiple witnesses from different locations (i.e., Shamiran, Mehrabad, and the dry lake bed) and viewpoints (both airborne and from the ground). b) The credibility of many of the witnesses was high (an Air Force general, qualified aircrews, and experienced tower operators). c) Visual sightings were confirmed by radar. d) Similar electromagnetic effects (EME) were reported by three separate aircraft. e) There were physiological effects on some crew members (i.e., loss of night vision due to the brightness of the object). f) An inordinate amount of maneuverability was displayed by the UFOs."

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » tis 21 maj 2013, 09:53

malen skrev:Tja, vi kan väl börja med en punkt, vilket räcker för visa att denne skeptiker, Brian Dunning, inte är att ta på allvar:

Ekostyrka

"Den sk ekvivalenta radarmålytan bestämmer hur starkt radarekot kommer att bli. Denna beror bland annat på storleken och materialet på målytan samt målets vinkel och struktur. Ett stort, högt och kantigt bilfartyg av stål som ligger med bredsidan till ger helt naturligt ett kraftigare eko än en liten bullig plastbåt som stävar från det egna fartyget."
BN, marin elektronik.

http://www.bnmarin.se/marin/radar
Och hur applicerar du det på piloternas observationer i Iran?

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tis 21 maj 2013, 10:25

"Over the years, most of the story's basics have stayed pretty much the same, even when it was dramatized on a 1994 episode of the TV series Sightings. Sightings got a number of details wrong, including stating that Mehrabad's radar was operational, and that it indicated the object was as large as a KC-135 Stratotanker. In fact radar signatures do not indicate an object's size at all; only the strength of the reflected signal."
Brian Dunning.

Så, där har Dunning alltså fel.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 21 maj 2013, 10:54

Eftersom det påstås att radarn låste på 27 sjömils håll samtidigt som den lär ha varit trasig undrar jag mest hur den radartypen var konstruerad, manual track? Vissa radarinställningar på gamla system innebar att man siktade med hela flygplanet och att radarn låste på vad som helst inom den smala konen.
F-4 skall ha haft ett läge där piloten själv kunde använda radarn för att låsa radarn på ett objekt inom visuellt område. Och om du ser ett objekt på 27 sjömils håll, dvs. femtio kilometer så är det inget föremål i storleken flygplan utan planeten jupiter.
There is no spoon.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tis 21 maj 2013, 11:16

Vitnir skrev:Eftersom det påstås att radarn låste på 27 sjömils håll samtidigt som den lär ha varit trasig undrar jag mest hur den radartypen var konstruerad, manual track? Vissa radarinställningar på gamla system innebar att man siktade med hela flygplanet och att radarn låste på vad som helst inom den smala konen.
F-4 skall ha haft ett läge där piloten själv kunde använda radarn för att låsa radarn på ett objekt inom visuellt område. Och om du ser ett objekt på 27 sjömils håll, dvs. femtio kilometer så är det inget föremål i storleken flygplan utan planeten jupiter.
En radar reflekterar väl inte mot en himlakropp? Nu fattar jag nada? Sedan vad piloten observede visuellt och när är en annan fråga.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 21 maj 2013, 11:31

Som sagt, en mer teknisk analys hade varit intressant om hur radarn i flygplanet fungerar i sådana här fall där målet är långt utom synhåll. Det finns ju en hel del saker som reflekterar radar, marken till exempel.
There is no spoon.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tis 21 maj 2013, 12:01

Vitnir skrev:Som sagt, en mer teknisk analys hade varit intressant om hur radarn i flygplanet fungerar i sådana här fall där målet är långt utom synhåll. Det finns ju en hel del saker som reflekterar radar, marken till exempel.
Omkring fem landmil är inget långt avstånd för ett jaktplan vid dryga Mack-1 (överljudshastighet). En stark radarblipp indikerade ett stort objekt på 27 sjömils avstånd . Kompetent militär personal fastställer fakta. Civila skeptiker till UFO spekulerar.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » tis 21 maj 2013, 12:10

malen skrev:Kompetent militär personal fastställer fakta. Civila skeptiker till UFO spekulerar.
Och vad gör du?

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tis 21 maj 2013, 12:47

Spekulerar, precis som alla andra. Gärna utifrån fakta.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 21 maj 2013, 13:09

Jonas Duregård skrev:Är det bara jag som tänker att det är lite underligt om en superavancerad farkost som kan resa mellan stjärnorna inte skulle kunna dölja sin radarsignatur?
Det beror väl på om de som byggde den ansåg att den finessen var nödvändig att bygga in. Även superavancerade civilisationer får prioritera, och om de inte åkt fortare än ljuset lär vi inte ens haft radar när de startade. Eller också drabbas även UFO:n av tekniska problem som gör att deras störning av vår radar emellanåt fallerar. De behöver inte vara fullt så avancerade som the Culture.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » tis 21 maj 2013, 13:38

Thomas P skrev:
Jonas Duregård skrev:Är det bara jag som tänker att det är lite underligt om en superavancerad farkost som kan resa mellan stjärnorna inte skulle kunna dölja sin radarsignatur?
Det beror väl på om de som byggde den ansåg att den finessen var nödvändig att bygga in. Även superavancerade civilisationer får prioritera, och om de inte åkt fortare än ljuset lär vi inte ens haft radar när de startade. Eller också drabbas även UFO:n av tekniska problem som gör att deras störning av vår radar emellanåt fallerar. De behöver inte vara fullt så avancerade som the Culture.
Uppenbarligen är de påstådda besökarna väldigt måna om att gömma sig.

Så vi har minsta två distinkta möjligheter här:
1. Radarn fallerade och gav falsk positiv
2. Interställära resor är möjliga, utomjordningar är här och trollar, rymdskeppets radarskydd fallerade.

Den första förklaringen känns mer sannolik tycker jag. Den bygger på att en maskin gått sönder. Den andra bygger på att en närmast magisk maskin inte bara finns utan dessutom gått sönder :smile2:.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tis 21 maj 2013, 14:10

Eller att de, om och när de känner för det, leker lite med oss. Det finns en del bitar i detta sammantagna fenomen som gör att den missstanken finns. (dom är snälla). :smile2:

Skriv svar