Alla dessa koder och lösenord

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Catweazle

Alla dessa koder och lösenord

Inlägg av Catweazle » sön 12 maj 2013, 12:17

Någonting som verkligen svämmar över en idag är alla koder och lösenord till kort och nätsidor mm. Både på fritid och arbete. För 25 - 30 år sedan fick jag mina första koder till mitt bankkort och ICA-kort. Det helt fantastiska med dem var att jag - hör och häpna - FICK VÄLJA MINA KODER SJÄLV. Idag är det ändå bara i ibland man kan göra det.

Inget av bensinkorten tillåter att jag väljer min kod själv. Jag har ett kort till för en annan bank och fler livsmedelskort. Ingen tillåter att jag väljer kod själv. Min förra internetleverantör tillät att jag valde mina koder själv till webmailen mm. Det gör inte min nuvarande, Comhem. Samtidigt som de avråder från att jag ska skriva upp mina koder anser de tydligen att jag ska minnas mina olika koder som liknar g5Hjert63hjGxC när jag är på resande fot (OBS fingerad kod. Försök inte).

Min nonsensfråga som jag ändå inte får ur huvudet: Vad beror det på att så många banker, bensinbolag, internetleverantörer, internetsidor mm år 2013 inte klarar att göra det en del av deras konkurenter klarade för 25 - 30 år sedan? Jag har svårt att tro på att det beror på tekniska begränsningar.

Är deras IT-personal okunniga, arroganta eller rätt och slätt LATA? Eller finns det en riktigt bra förklaring?
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Re: Alla dessa koder och lösenord

Inlägg av stefan_radstrom » sön 12 maj 2013, 12:40

Kanske helt enkelt det att så många väljer helt undermåliga lösenord ifall de får välja själv?
Cogito, ergo punkt.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » sön 12 maj 2013, 12:47

stefan_radstrom skrev:Kanske helt enkelt det att så många väljer helt undermåliga lösenord ifall de får välja själv?
Ett lösenord uppskrivet på en lapp förvarad tillsammans med kortet är väl ännu sämre?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 12 maj 2013, 13:06

Skriv en rejäl lapp med lösenorden på och lägg vid hemma vid datorn. Finns inte en kontokapare eller hacker som kommer åt informationen där!
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 12 maj 2013, 13:38

Jag tycker den här metoden för att komma ihåg funkar bra: http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=604831#p604831
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inlägg av stefan_radstrom » sön 12 maj 2013, 13:54

Tony skrev:
stefan_radstrom skrev:Kanske helt enkelt det att så många väljer helt undermåliga lösenord ifall de får välja själv?
Ett lösenord uppskrivet på en lapp förvarad tillsammans med kortet är väl ännu sämre?
Ja. Är det fler eller färre som väljer dåliga lösenord gentemot de som har lösenordet uppskrivet på en lapp (eller på själva kortet) till vardags?
Cogito, ergo punkt.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 12 maj 2013, 14:24

....Oj, jag väljer aldrig efter siffrorna (årtal o så'nt), utan efter vilket mönster som uppstår när jag trycker koden på nummertangentbordet. De flesta människor har ett mycket starkare geometriskt minne än numeriskt. Detta gör att jag kan komma ihåg rätt många olika koder och behöver inte välja likadan till alla ärenden. (Och hoppas/förmodar därmed att figurer och mönster ryker långt senare än sifferrader när man blir åldersgaggig)

3719 bildar t ex ett X.

Tips till Catweazle: Försök minnas vilket mönster den kod du blivit tilldelad bildar.

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » sön 12 maj 2013, 15:20

micke.d skrev:Jag tycker den här metoden för att komma ihåg funkar bra: http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=604831#p604831
kaxiga Z skrev:Tips till Catweazle: Försök minnas vilket mönster den kod du blivit tilldelad bildar.
Men om koden jag har tilldelats ser ut så här: Vf5hAS6/xZq3?
Finns det några uppgifter som tyder på att de banker eller nätsidor som låter en välja kod själv drabbas av fler kapningar?

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » sön 12 maj 2013, 15:26

Anders G skrev:Skriv en rejäl lapp med lösenorden på och lägg vid hemma vid datorn. Finns inte en kontokapare eller hacker som kommer åt informationen där!
Säkert inte, men hur kommer jag själv åt den när jag står vid bankomaten eller bensinpumpen när datorn står hemma? Eller ska logga in på en sida med mobilen? Det går bra att vara spydig bara för att man har gjort årets prestation och lyckats få en sketen remskiva att snurra!!

Förresten kommer den snart att sitta fast igen. Fniss.

Vad var det jag sa om tummen mitt i handen?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 12 maj 2013, 16:14

Nu skall du inte vara så'n för att jag får pussa prinsessor och du inte!
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Katinka77

Inlägg av Katinka77 » sön 12 maj 2013, 16:27

Som internettroll behöver man mängder av emailadresser och inloggningsuppgifter till forum m.m.
Sedan 1997 då jag skapade min första hotmailadress har det eskalerat. I skrivande stund håller jag 814 olika användarnamn och lösenord i mitt huvud (hattstorlek = 52). Det går att träna upp sig. Alla mina lösenord har samma grundkombination av ord (Kanelplanet) Sedan lägger jag till en sifferkombination och därefter två bokstäver. T.ex. Kanelplanet8124149368887Ld.

Enkelt eller hur?
Till och med en usling som jag har fått "lite" kärlek av Pax! <3

Som skeptiker påbjuda vi (implicit) att alla döda (inkl.döende) plexiglasingjutes inom statlig försorg för att sedan smycka det offentliga rummet. Dit verkar det dock vara långt

Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inlägg av stefan_radstrom » sön 12 maj 2013, 16:37

Catweazle skrev:
Finns det några uppgifter som tyder på att de banker eller nätsidor som låter en välja kod själv drabbas av fler kapningar?
Hypotetiskt skulle det kunna vara ett skäl, men jag vet inte. Kanske finns det sådan statistik tillgänglig någonstans, men det kan nog också vara så att bankerna baserar dylika beslut på statistik de endast känner till internt.
Cogito, ergo punkt.

Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inlägg av stefan_radstrom » sön 12 maj 2013, 16:41

Katinka77 skrev:Som internettroll behöver man mängder av emailadresser och inloggningsuppgifter till forum m.m.
Ja, det är därför som en öppenkodlösenordsdatabasapplikation som KeyPass är ovärdelig, särskild om man som jag själv är begåvad med ett särdeles dåligt minne...
Cogito, ergo punkt.

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » sön 12 maj 2013, 16:50

Katinka77 skrev:Som internettroll behöver man mängder av emailadresser och inloggningsuppgifter till forum m.m.
Sedan 1997 då jag skapade min första hotmailadress har det eskalerat. I skrivande stund håller jag 814 olika användarnamn och lösenord i mitt huvud (hattstorlek = 52). Det går att träna upp sig. Alla mina lösenord har samma grundkombination av ord (Kanelplanet) Sedan lägger jag till en sifferkombination och därefter två bokstäver. T.ex. Kanelplanet8124149368887Ld.

Enkelt eller hur?
Hm....jo. Men du vet jag kommer bara från planeten Tellus. Vi har inte samma kapacitet som ni. Särskilt inte när man har tippat över på ålderns döhalva.
Anders G skrev:Nu skall du inte vara så'n för att jag får pussa prinsessor och du inte!
Bara en gång. Ditt normala jag får definitivt inte pussa någon prinsessa.

Alltså, mycket kan jag tåla, men..........TROLLKARLSUSCHLING!!??

Användarvisningsbild
Katinka77

Inlägg av Katinka77 » sön 12 maj 2013, 16:58

Catweazle skrev: Hm....jo. Men du vet jag kommer bara från planeten Tellus. Vi har inte samma kapacitet som ni. Särskilt inte när man har tippat över på ålderns döhalva.
Jag är inte planetist men... ska även detta forum svämma över av minnsesslöa jordingar? :wink:
Till och med en usling som jag har fått "lite" kärlek av Pax! <3

Som skeptiker påbjuda vi (implicit) att alla döda (inkl.döende) plexiglasingjutes inom statlig försorg för att sedan smycka det offentliga rummet. Dit verkar det dock vara långt

Skriv svar