'Min scanner har slutat att fungera utan begriplig orsak'.

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 18 maj 2013, 22:18

Nej,den ENDA pålitliga teknik som finns tillgänglig är Syntar och Keyboards! Dom krånglar *Aldrig*! Men så snart det rör sig om datorer och datortillbehör/komponenter så så är potentialiteten störst att det leder till krångel! Det har jag märkt under alla dessa år man har ägt datorer. Men syntar och keyboards (elektroniska musik-instrument) har som jag nyss skrivit *aldrig* någonsin krånglat. Dom fungerar oavbrutet och felfritt!

Helt plötsligt har min scanner (HP 2400 [som förövrigt har varit *mycket*lättskött och lättfattlig att använda]) upphört att fungera. När man skall börja med att scanna in foton så dyker det snart upp en grå dialogruta som meddelar någon form av scriptfel med en massa obegripliga kodsegement!

Jag har *inte* våldfört mig på scannern eller på annat sätt utgjort något felframkallande användande, och likt bannat så får någonting för mig obegripligt,programvaran att meddela scriptfelet samt att det ej går att scanna in längre... Hopplöst fall!

Jag vet att det finns väldigt skickliga dator/teknik-kunniga här på V.O.F som är betydligt duktigare än mig på datorer,och teknik så därför skulle jag bli tacksam för någon form av hjälpande svar (med ledning utifrån informationen jag framfört )på det här.

Om all datorteknik och datorkomponenter skulle fungera lika klanderfritt och felfritt som syntar och keyboards så skulle jag bli evigt lycklig!

Men så är nu inte fallet i verkligheten,olyckligtvis..

Med hopp om stödjande eller hjälpande svar på detta.
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: 'Min scanner har slutat att fungera utan begriplig orsak

Inlägg av Moridin » lör 18 maj 2013, 22:41

Blir nog lättast om du postar de exakta felmeddelanden som den ger. Annars är det ju svårt att veta för de som läser.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Ulf T
Kontakt:

Inlägg av Ulf T » sön 19 maj 2013, 13:50

Medvetandet skrev:Nej,den ENDA pålitliga teknik som finns tillgänglig är Syntar och Keyboards! Dom krånglar *Aldrig*! Men så snart det rör sig om datorer och datortillbehör/komponenter så så är potentialiteten störst att det leder till krångel! Det har jag märkt under alla dessa år man har ägt datorer. Men syntar och keyboards (elektroniska musik-instrument) har som jag nyss skrivit *aldrig* någonsin krånglat. Dom fungerar oavbrutet och felfritt!
Synthar och keyboards är förhållandevis enkla prylar som har bara en enda funktion. En scanner är beroende av att datorn kommunicerar med den. Därmed kan scannern drabbas av att något är struligt med datorn. Gissningsvis har du en strulande drivrutin för scannern i datorn som scannern är kopplad till. Då är frågan varför drivrutinen strular. Har du laddat ner en ny drivrutin? Eller har du uppdaterat något i datorns operativsystem? Det är många saker som kan gå fel. Precis som Moridin skrev, är det så gott som omöjligt att avgöra vad som har gått fel. Ett standardtips är att uppdatera till senaste drivrutinen: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... peId=15179
Som du ser har du några att välja mellan. Inte undra på att det blir problem ibland. Men om inte detta hjälper (förutsatt att du valde till exakt rätt operativsystem) har du ett stort problem. Då skulle det möjligen kunna funka att installera om operativsystemet. Men det är jobbigt och du vet egentligen inte om det heller kommer hjälpa, så det ser jag som en sista åtgärd.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » sön 19 maj 2013, 14:21

Sitter sladdarna i? :P
På min pappas skanner går det en kort sladd på baksidan mellan locket och underdelen. Ibland lossnar den.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » sön 19 maj 2013, 17:44

Jag tror inte det är någe större problem med drivrutinen, däremot så kan säkert hp-s scannings app gått sönder pga någon orsak, kanske någon misslyckad uppdatering har gjort något scriptbaserat gränsnitt föråldrat.Utan mer information skulle jag bara testa något program som använder TWAIN eller WIA. Har du t.ex photoshop så kan du scanna därifrån eller använda windows inbyggda scanningsverktyg.
Oh, behave!

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » mån 20 maj 2013, 00:00

Ulf T:

Syntar och Keyboards har "inte bara en enda funktion"som du skriver. De kan ha 100 tals (om inte ännu fler,säkert ibland 1000 tals beroende på hur avancerade och dyra dem är) olika funktioner och kombinationer.

Men de fungerar totalt oklanderligt och felfritt. I decennier efter decennier!

Men datorer och datorprylar kan krångla efter bara en dag,eller samma dag! Jag förstår att de är konstruerade efter lite andra opererande principer,men ju mer avancerat något blir konstruerat desto högre blir potentialen att något skall börja krångla eller gå snett..

C-J:

Du är närmare sanningen,men problemet är att jag använder min gamla dator som aldrig är uppkopplat till nätet,då jag anser den vara alldeles "för seg" för internet. Jag har aldrig haft några komplikationer med scannern tidigare. Den har funkat hur bra som helst i närmare 3 års tid. Men helt plötsligt de senaste månaderna har den börjat uppvisa tecken på bristande funktion och ger ifrån sig dialogrutan om scriptfel och för mej obegripliga kodsegment i denna grå dialogruta.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » mån 20 maj 2013, 02:00

Vill du ha hjälp får du nog ta och ta en skärmdump av den där felrutan och ladda upp någonstans. Eller vill du du bara klaga i största allmänhet?
Oh, behave!

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » mån 20 maj 2013, 22:34

C-J skrev:Vill du ha hjälp får du nog ta och ta en skärmdump av den där felrutan och ladda upp någonstans. Eller vill du du bara klaga i största allmänhet?
Jag kan inte göra en skärmdump på det sätt som du kanske tror att jag kan.

Då jag inte har den gamla datorn (där scannern är ansluten till) uppkopplad till internet,så får jag ta och fotografera av den grå felmeddelande-dialogrutan och ladda upp fotot via mitt fotomedium (som i detta fall är min mobiltelefon) till nätet och plocka därifrån upp fotot via min laptop.

Därefter kan jag lägga ut fotot här på denna grå felmeddelande-dialogruta.

Jag hoppas du utifrån det (fotot på dialogrutan)kan avgöra vad som utgör grunden för komplikationen med min scanner.

Notering: I den gamla stationära datorn användes Microsoft Windows Professional.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » mån 20 maj 2013, 23:08

eller så tar man en skärmdump och kopierar över på en usb-sticka.

Kolla om den här felbeskrivningen stämmer in
http://h20566.www2.hp.com/portal/site/h ... cachetoken

Annars kolla om du hittar någon annan beskrivning som stämmer väl överens
http://h20566.www2.hp.com/portal/site/h ... cachetoken
Oh, behave!

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 21 maj 2013, 10:32

Medvetandet skrev:Notering: I den gamla stationära datorn användes Microsoft Windows Professional.
En notering om noteringen bara: Professional-varianten finns för (åtminstone) Windows 2000, Windows XP och Windows 7.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Ulf T
Kontakt:

Inlägg av Ulf T » tis 21 maj 2013, 18:21

Medvetandet skrev:Ulf T:

Syntar och Keyboards har "inte bara en enda funktion"som du skriver. De kan ha 100 tals (om inte ännu fler,säkert ibland 1000 tals beroende på hur avancerade och dyra dem är) olika funktioner och kombinationer.
De är väldigt komplexa jämfört med andra musikinstrument. Men en vanlig dator är faktiskt oerhört mer komplex. Hur många musikfunktioner du än har på en synth, behöver de inte samsas med ordbehandlingsprogram, mailprogram, diverse spel, mm.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tis 21 maj 2013, 21:02

C-J:

Så här ser dialogrutan om scriptfelet ut:

Bild

Är den till någon hjälp för dig att svara på vad som är felet?
//Medvetandet

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tis 21 maj 2013, 22:03

Oh, behave!

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tis 21 maj 2013, 22:24

Förövrigt är det nog inget fel på skrivaren eller dess drivrutiner, men som vanligt när det gäller hårdvarutillverkare så skeppar de med något skräp. Använd Windows inbyggda scanningsprogramvara eller installera något annat.
Oh, behave!

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » ons 22 maj 2013, 21:48

C-J skrev:Förövrigt är det nog inget fel på skrivaren eller dess drivrutiner, men som vanligt när det gäller hårdvarutillverkare så skeppar de med något skräp.

Så du kunde alltså inte avgöra eller hjälpa mig fast jag visade hur dialogrutan på felmeddelandet såg ut?

Det är f.ö scannern det är fel på. Den har också börjat med ett knackande ljud,sjukt nog! :(

Skrivaren fungerar hur bra som helst!
C-J skrev: Använd Windows inbyggda scanningsprogramvara eller installera något annat.

Kan du förklara hur det går till?

Jag visste inte att det fanns en inbyggd scanningsprogramvara. Min stationära dator är ca 10 år gammal..

Det går heller ej att installera något på min stationära för brännaren har också upphört att fungera på den.

Kan du förklara hur jag kommer åt den inbyggda scanningsprogramvaran som du skriver att man kan använda?
//Medvetandet

Skriv svar