Varför kraschar datorn av nya uppdateringar?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Skriv svar
Medvetandet

Varför kraschar datorn av nya uppdateringar?

Inlägg av Medvetandet » mån 17 jun 2013, 22:11

Förklara det här:

Varför kraschar datorn av nya uppdateringar!!??? Det ska ju vara tvärtom,att datorn skall skyddas mot krascher när den nedladdar nya uppdateringar.

Igår lade jag in ett likadant inlägg som tydligen inte fanns med ikväll här på Vof.

Kan inte moderatorer meddela (via PM)varför och var tråden tar vägen,så man vet om man fått några svar eller inte??

Hoppas någon moderator kan meddela mig nu var den tråden försvann,så vore jag tacksam.

Med vänlig hälsning,
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Varför kraschar datorn av nya uppdateringar?

Inlägg av Moridin » mån 17 jun 2013, 22:19

Slaskades tydligen på grund av avsaknad av diskussionsunderlag. Testa att ange fler detaljer.

http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=18&t=20440
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 18 jun 2013, 07:36

En dator skyddas mot illasinnade hackare av nya uppdateringar, inte mot "krascher".
There is no spoon.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tis 18 jun 2013, 21:16

Vitnir skrev:En dator skyddas mot illasinnade hackare av nya uppdateringar, inte mot "krascher".
Men det märkliga är ju att datorn har uppenbara benägenheter att krascha efter att nya uppdateringar gjorts.

Varför??

Notering: Det dök upp en mindre rektangulär dialogruta om att Windows inte kunde aktiveras/öppnas direkt efter uppdateringen samt att det inte gick att komma åt några program vid startmenyn,(det var alldeles tomt där man annars kommer åt alla program )så jag blev tvungen att prova starta om datorn.
//Medvetandet

Litenklen

Inlägg av Litenklen » tis 18 jun 2013, 21:25

Medvetandet skrev:
Vitnir skrev:En dator skyddas mot illasinnade hackare av nya uppdateringar, inte mot "krascher".
Men det märkliga är ju att datorn har uppenbara benägenheter att krascha efter att nya uppdateringar gjorts.

Varför??

Notering: Det dök upp en mindre rektangulär dialogruta om att Windows inte kunde aktiveras/öppnas direkt efter uppdateringen samt att det inte gick att komma åt några program vid startmenyn,(det var alldeles tomt där man annars kommer åt alla program )så jag blev tvungen att prova starta om datorn.
Fler konspirationsteorier??

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 19 jun 2013, 07:21

Om datorn kraschar kan man prova att använda en återställningspunkt, det är lite som en tidsmaskin och kanske kan man gå tillbaka till när det inte var några problem. Annars kan det faktiskt vara ett hårdvaruproblem också, om processorn, minnet eller strömförsörjningen börjar ge sig kan datorn starta om sig utan förvarning men som sagt det vet vi inte för du har inte gett någon information. Det är lite som att fråga oss varför din bil inte startar.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » ons 19 jun 2013, 08:12

Medvetandet skrev:Hoppas någon moderator kan meddela mig nu var den tråden försvann,så vore jag tacksam.
Här hittar du allt du har skrivit, oavsett om någon flyttar det.

aruru08

Inlägg av aruru08 » mån 01 jul 2013, 22:44

Naturligtvis kraschar ingen dator alltid när en programuppdatering installertas men det är förstås oundvikligt att det ibland händer att när någon programmerare som inte har en bra dag eller som aldrig har en bra dag ska rätta ett fel så råkar vederbörande införa ett nytt fel. På den tiden när jag under några år arbetade i en grupp på IBM där vi rättade programfel på program som fanns i drift skojade vi och sade att en grupp programmerare med lite otur och lite slarv kunde bli självförsörjande på arbete.

dali

Inlägg av dali » tis 02 jul 2013, 15:53

Den korta förklaringen är att akuta säkerhetsuppdateringar - vilket det oftast handlar om - inte kan testas lika länge som planerade uppdateringar. Det är en knepig avvägning, ska man låta säkerhetshål vara öppna länge och testa noga eller täppa till hålen snabbt och riskera att orsaka andra problem? Man får nog lika många svar som man har användare.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tis 02 jul 2013, 22:36

Ja,det är bara ett jättestort huvudverk med datorer. :wink:

Notering: "Huvudverk" kan i detta sammanhang även förstås som en huvudkonstruktion. :roll:
//Medvetandet

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » ons 03 jul 2013, 13:08

Är din dator gammal? Antagligen har utvecklarna nya datorer och testar inte hur uppdateringarna fungerar på gamla datorer.
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Skriv svar