Är tredimensionellt foto möjligt?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Skriv svar
Medvetandet

Är tredimensionellt foto möjligt?

Inlägg av Medvetandet » fre 21 jun 2013, 21:53

God Midsommarafton kamrater och forumskribenter!

Jag har haft en fundering på "sparlåga"(eller kanske "standbyläge",vilket som passar) ganska länge nu.

Frågan gäller om det överhuvudtaget är möjligt att framställa fotografier med tredimensionell djupverkan i?

Jag brukar bli ganska så besviken på vanliga foton när man exempelvis har fotograferat en person i förgrunden mot en storslagen bakgrund. Med storslagen så kan jag mena stora/högre höjder,då man exempelvis uppehåller sig i fjällvärlden eller kanske i höga byggnader o dyl.

Jag kom att tänka på det här igen när jag såg min syster på ett foto här uppe på vårt lågfjäll. Men får inte den där "stora/djupa" känslan även om man ser att det är fotat från en högre vy än de "vanliga" vyerna här nere i samhället.

Det enda sätt jag vet att man kan få fram en konstlad djuphet i bilder är när man använder 3D (gröna och röda) pappersplast-"glasögon" tillsammans med röd/gröna bilder eller teckningar. Jag minns när jag var mycket ung (vid ca 12 års-åldern) så köpte jag en fantomentidning där man gjort ett avsnitt av seriefiguren 'SPIRIT' i rödgrönt. Bifogad fanns även de där rödgröna pappers"glasögonen".

Med hjälp av den typen av teknik så kan man få intrycket av "djup" i teckningarna. Men här i detta inlägg så går jag ett steg längre i funderingarna om det är möjligt att framställa foton med likartad "djupverkan" utan hjälp av den typ av 3D-teknik som jag refererar till.

Jag själv tror att det kan vara möjligt (i betraktande av den nya mikro/nanotekniken som alltsnart är på väg att etablera sig i det vardagliga samhället)att återge en "djupverkan" i fotografier,men då krävs det en speciell sammansättning av olika filter med ytterst små kristalliskt vinklade komponenter invävda i filtrens tunna nanofibrer och strukturer..( Anm: Min egen ytterst amatörmässigt lekmannamässiga filosofi,som kanske har något segment eller spår av sanningshalt i sig. ;) )

Bild

Källa: Bilden hämtad från Wikipedia av en datorgenererad 3D grafik.

Notering: Jag har ett ytterst svagt minne av att jag redan tidigare i detta forum för länge sedan ställt samma/likartad fråga,men då det tyvärr bara är ett svagt minne (samt att jag även har för mig att jag hört att detta forum ska ha kraschat en gång för ett bra tag sedan,och inlägg/poster kan av den orsaken försvunnit)så chansar jag på att göra en "uppdatering" av denna fundering.
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Är tredimensionellt foto möjligt?

Inlägg av kaxiga Z » fre 21 jun 2013, 22:18

Kan hittills på rak arm bara komma på: hologram på hologramplåtar.
Har man en sådan i handen behöver man inga 3D-brillor för att se djupet. (gjort med laser, framkallat med speciella vätskor, etc)
Svårt att ta foto som visar hur bilden ser ut, dock.

Bild
...hmm...har de låtit den stackars katten titta in i lasern?

akooha

Inlägg av akooha » fre 21 jun 2013, 23:09

Stereoskopiska 3D-foton tycker jag är ganska häftiga.
http://www.flickr.com/photos/ytf/
Där har du några exempel. Du måste "titta i kors" mitt mellan dem med rätt avstånd till monitorn för att få det att fungera. När du har fokus med ett öga på varje bild så kan du slappna av i blicken och se bilderna i 3D med otrolig skärpa.

Sedan finns det en enklare variant som kallas wigglegrams eller wiggle stereoscopy där bilderna(2 eller fler, ur olika vinklar tagna vid samma tidpunkt) visas efter varandra i snabb följd. Detta ger upphov till en vickande bild som ger en djupkänsla.
http://izismile.com/2010/05/07/cool_ste ... _gifs.html
Där finns lite exempel, både riktigt gamla och litet mer moderna.
Bild

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » lör 22 jun 2013, 10:03

Finns mobiler samt nintendos senaste handhållna med stereoskopisk 3d som man kan ta 3d-bilder med. De kom samtidigt som 3d-vågen som var för några år sen. Då behöver man inga speciella glasögon. Dock är väl inte kameran särskilt bra i någon av dem.
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

apelsin

Inlägg av apelsin » lör 22 jun 2013, 10:42

Hur mycket ögonen måste fokusera är ju en annan källa till djupinformation, jämte parallax (fast bara användbar till något tiotal meter om jag minns rätt). Finns en kamera som kan ta bilder med flera olika fokus samtidigt och sen interpolera och återskapa olika fokus, rätt spännande:
https://pictures.lytro.com/ (klickar man i bilden sätter man fokus på den detaljen)
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 22 jun 2013, 22:56

akooha skrev:Stereoskopiska 3D-foton tycker jag är ganska häftiga.
http://www.flickr.com/photos/ytf/
Där har du några exempel. Du måste "titta i kors" mitt mellan dem med rätt avstånd till monitorn för att få det att fungera. När du har fokus med ett öga på varje bild så kan du slappna av i blicken och se bilderna i 3D med otrolig skärpa.

Sedan finns det en enklare variant som kallas wigglegrams eller wiggle stereoscopy där bilderna(2 eller fler, ur olika vinklar tagna vid samma tidpunkt) visas efter varandra i snabb följd. Detta ger upphov till en vickande bild som ger en djupkänsla.
http://izismile.com/2010/05/07/cool_ste ... _gifs.html
Där finns lite exempel, både riktigt gamla och litet mer moderna.
Bild
Ganska faschinerande,men "problemet" är att man här måste få fotona att "röra" på sig för att man skall få en 3D -känsla,eller känslan av djup i fotografiet. Det är ju samma princip som när det gäller filmning. Om man filmar en person i förgrunden som står högt uppe på ett berg,så får man ju den omedelbara känslan av att det är en magnifik plats som personen befinner sig på.

Jag efterlyser en teknik som möjliggör samma effekt utan att man skall behöva "trixa"till det. Dessutom funkar det ju bara att se "djupet"i fotona när man tittar på dem via dator.

Jag tror att sign.Kaxiga Z är närmare vad jag efterfrågar och funderar på. (Laserplåtsfotot) Men det lär väl ta ett litet tag innan sådan djupverkan kan möjliggöras som "vanliga" fotografier som man kan hålla i sin hand och själv titta på.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » mån 24 jun 2013, 08:57

Tills vidare får man väl använda Viewmaster.

Bild
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » mån 24 jun 2013, 20:31

Spiring skrev:Tills vidare får man väl använda Viewmaster.

Bild
Jajustia för böveln. Den där lilla manicken kommer jag ihåg nu när den visas upp här. Hade själv en sådan före tonåren,men den hade jag faktiskt helt glömt bort.

Men jag inväntar den tid när man kan hålla "vanliga" foton i handen med samma 3D-djup..
//Medvetandet

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 24 jun 2013, 21:01

Medvetandet skrev:Men jag inväntar den tid när man kan hålla "vanliga" foton i handen med samma 3D-djup..
Hologram fungerar så redan idag. Det blir bäst med en punktformig ljuskälla, men ett hologram med bra kvalitet är imponerande. Nackdelen är att även om du kan titta på hologrammet i vanligt ljus krävs en mer komplicerad uppställning med laser för att producera det. Här en lista på ställen där de säljs dit man väl även kan gå för att titta:
http://www.hologram.se/aterfoersaeljare

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tis 25 jun 2013, 08:17

Headtracking är en annan möjlighet. Skannar man in ett objekt i 3D och mappar en textur över det, eller om man ser till att fota en miljö i sådan omfattning att man kan interpolera bort sömmarna så borde man få till något som är ganska häftigt, även på en gammal tjock-tv!
http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 25 jun 2013, 16:29

C-J skrev:Headtracking är en annan möjlighet. Skannar man in ett objekt i 3D och mappar en textur över det, eller om man ser till att fota en miljö i sådan omfattning att man kan interpolera bort sömmarna så borde man få till något som är ganska häftigt, även på en gammal tjock-tv!
http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw
Fantastisk uppfinning! Såg den för ganska länge sedan. Jag hoppas den kommer för hemmabruk snart.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Skriv svar