Har Verum Hälsofil ingen effekt?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Medvetandet

Har Verum Hälsofil ingen effekt?

Inlägg av Medvetandet » fre 28 jun 2013, 22:50

Nu går Konsumentverket ut och avfärdar att Verums hälsofil skulle ha den påstådda effekt mot diverse magproblem som det har sagts.

Nu undrar jag om någon mer insatt här kan komma med någon dementi gällande denna avfärdan från konsumentverket?

Diskutera gärna om ni själva (ni som nu dricker verums hälsofil?) upplever att den har effekt på tillfälligt störda/dåliga magar.

Själv köper jag ofta verums hälsofil, och jag upplever iallafall inte det motsatta,att den skulle ha någon försämrande effekt.

Men den kanske fungerar som vanlig fil(?),bara med den skillnaden att verums hälsofil finns i olika smaker. Info: Verum Hälsofil innehåller minst 10 miljarder av den patenterade mjölksyrabakterien L1A per dl, som det står skrivet i Verums egen produktsida.

Bild
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Har Verum Hälsofil ingen effekt?

Inlägg av Moridin » lör 29 jun 2013, 15:28

Det finns i allmänhet ganska svagt stöd för att probiotiska produkter har någon positiv effekt. Detta beror förmodligen på två viktiga faktorer: (1) tarmarnas egna bakterier kan konkurrera ut bakterierna i produkterna och (2) tiden bakterierna stannar i tarmarna kan vara relativt kort.

European Food Safety Authority (EFSA) har hittills förkastat 260 påståenden kring förbättrad hälsa av probiotiska produkter som gjorts av företag på grund av att det inte finns tillräckliga belägg för effektivitet.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 29 jun 2013, 21:53

Nåja,då får man väl fortsätta dricka verums hälsofil i fortsättningen bara för att dem är goda.

Men jag blir då inte sämre i magen av dem,och så länge jag inte blir sämre så tycker åtminstone jag att verums hälsofil får fortsätta att finnas i mitt kylskåp. :P
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

senapsanka

Inlägg av senapsanka » tor 08 aug 2013, 16:52

Det som jag personligen reagerade på i deras tv-reklam och som jag trodde var det som de fått banning för var att de sade något i stil med..

"Förr i tiden innan man hade antibiotika använde folk sin fil med goda bakterier för att ta hand om magen"

..vilket, även om de inte säger det rakt ut, antyder att
1) Äta antibiotika är ett bra sätt att ta hand om magen
2) Verums fil är ett substitut för antibiotika
Jag både antar och hoppas att detta bröt mot en samling lagar om läkemedelsreklam och eftersom de ganska snabbt bytte ut just den formuleringen misstänker jag att någon på ett mer eller mindre vänligt sätt förklarat det för dem.

Crysis

Inlägg av Crysis » tor 08 aug 2013, 19:52

Anekdotiskt, jag vet men när jag läste näringsfysiologi fick vi uppgift att undersöka olika probiotiska produkters inverkan på våra egna tarmfloror. Vi delades upp parvis och fick själva välja vilken produkt just vår grupp skulle testa. Vi tog avföringsprover före och efter en veckas dagligt intag av produkten. Bland ca 10 olika produkter var det bara en som visade på en signifikant skillnad i sammansättningen av bakteriefloran (till det bättre) och det var Proviva. Ska låta det vara osagt om Verum hälsofil testades men jag tror det.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » tis 13 aug 2013, 14:59

Tror faktiskt Pro Viva är den enda probiotiska produkt som hävdar att forskning visar att den fungerar och presenterar (presenterade) forskningen med källor, eller i alla fall numera tydligen hänvisar till laboratoriet.

Läste om det för några år sedan (för antibiotikakur el dyl)

Förresten får man upp det här om man vill veta mer om produkten.
På grund av nya EU-regler så kan vi inte längre kommunicera om forskningen och hälsoeffekterna av probiotiska produkter till dig som konsument. För information om forskning kring ProViva och probiotika ber vi dig kontakta vården eller en professionell kostrådgivare. 
Om du själv arbetar i vården, eller är journalist, kan du klicka här för att lära dig mer!
Det gör mig lite upprörd om det är ok att påstå att någonting är probiotika men inte tillåtet att presentera eventuell forskning för allmänheten. Dvs omöjligt att ta reda på någonting själv (hitta och läsa artiklarna) som inte är silat genom journalister eller sjukvårdspersonal. Å andra sidan så kan man ju klicka att man är journalist. Har inte läst informationen btw.
Senast redigerad av 2 Grävling, redigerad totalt 0 gång.

Skriv svar