Överspänning i halogenarmaturer

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Överspänning i halogenarmaturer

Inlägg av Vitnir » tor 04 jul 2013, 19:30

Något missnöjd med livslängden på en nattlampa med Osram G4 5W med 2000h på sig mätte jag med en (billig) multimeter och fick fram 14,2V mot de 12V som lampan skall ha. Enligt diagram som jag hittat skall en så stor överspänning kunna minska livslängden betydligt. På en annan armatur fick jag fram 13,8V så det kan ju vara normalt, en större lampaffär jag ringde till hade heller aldrig hört talas om att transformatorerna skulle ge problem, Osram vill inte prata med privatpersoner så jag tänkte fråga om någon annat har mätt upp detta.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
take

Re: Överspänning i halogenarmaturer

Inlägg av take » tor 04 jul 2013, 19:54

Mäter du parallelt med lampan eller med lampan på plats? Obelastad kan de ge ändå upp till 30V ibland.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 05 jul 2013, 08:25

Ok, jag har mätt utan lampa i, genom att sätta in proberna där lampan sitter. Är lampan i sockeln blir spänningen 12,6V över stiften. Tänkte inte på att en multimeter drar så lite ström. Är väl bara bortskämd med livslängden på lysrörslampor då.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » fre 05 jul 2013, 08:33

12,6 stämmer ju rätt bra.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

ingsve

Inlägg av ingsve » sön 08 sep 2013, 23:57

Skippa halogen helt och gå över till LED.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Användarvisningsbild
Germanen

Inlägg av Germanen » mån 09 sep 2013, 16:45

Det är extremt viktigt för livslängden att inte ta på lampan med fingrarna. Den lilla fettfläcken som uppstår då gör att lampan överhettas och livslängden minskar brutalt.

Använd montörhandskar eller luddfritt papper.

Tänk också att på att hålla armaturen dammfri.

Halogenlampor är pga av den höga temperaturen olämplig i konsumentprodukter.

Skriv svar