Kläder för autistiska barn?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
VeVeN

Kläder för autistiska barn?

Inlägg av VeVeN » ons 10 jul 2013, 22:59

denna sida berättas det om kläder som skall hjälpa autistiska barn genom att trycka på kroppen. Vettigt?
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Globus

Re: Kläder för autistiska barn?

Inlägg av Globus » tor 11 jul 2013, 12:20

Den amerikanska forskaren Temple Grandin, som själv är autistisk, uppfann en slags krammaskin för att lindra sina besvär med hypersensitivitet etc. Det verkar som om detta bygger på samma princip.
As a young child, Grandin realized she would seek out deep pressure stimulation, but she felt over-stimulated when someone hugged or held her. The idea for the hug machine came to her during a visit to her aunt's Arizona ranch, where she noted the way cattle were inoculated while confined in a squeeze chute, and how some of the cattle immediately calmed down after pressure was administered. She realized that the deep pressure from the chute had a calming effect on the cattle, and she decided that something similar might well settle down her own hyper-sensitivity.

Grandin's device did not meet with approval at first, as psychologists at her college sought to confiscate her prototype hug machine. However, her science teacher encouraged her to determine just why it helped resolve her anxiety and sensory issues.
Several therapy programs in the United States use hug machines, effectively achieving general calming effects among both children and adults with autism. A 1995 study on the efficacy of Grandin's device, conducted by the Center for the Study of Autism, working with Willamette University in Salem, Oregon, involving ten children with autism, found a reduction in tension and anxiety. Other studies, including one by Dr. Margaret Creedon, have yielded similar results. A small pilot study published in the American Journal of Occupational Therapy reported that the machine produced a significant reduction in tension, but only a small decrease in anxiety.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hug_box

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » fre 12 jul 2013, 12:45

Det verkar alltså finnas positiva effekter av detta. Intressant.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » fre 12 jul 2013, 15:59

Det finns eller fanns en sed att linda nyfödda barn. Det har kanske samma bakgrund.
Jag såg för länge sedan ett TV-inslag från Ryssland, där man fortfarande lindade sina barn. Man påstod att pulsen var lägre hos dem än om de låg "fritt".
En av anledningarna till att man lindar barn är för att begränsa de ofrivilliga muskelreflexer som de har som nyfödda. Dessa kan nämligen väcka barnet när de sover.
http://blogg.mama.nu/monicaeisenman/201 ... nte-linda/

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » fre 12 jul 2013, 20:14

Värt att poängtera att detta kanske hjälper en del, dock inte alla.
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Skriv svar