Träningsfunderingar.

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
milaja
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 28 jun 2009, 13:02

Träningsfunderingar.

Inlägg av milaja » mån 29 jul 2013, 09:19

Jag har inte varit inne på det här forumet på länge, men när jag började träna så försökte jag såklart hitta en del information på internet och det finns det ju gott om ... men kanske inte alltid så mycket om varifrån informationen kommer, hur man vet att det är sant och så vidare.

Hursomhelst så tänkte jag att det kanske finns folk som vet saker om hur kroppar fungerar här, så jag frågar er!

Det jag för närvarande undrar mest över är:

Man måste äta proteiner direkt efter träningen för att förhindra att musklerna bryts ner.

Min fundering: Spelar det verkligen någon roll att man äter proteinerna efter träningen? Räcker det inte med att proteiner ingår i kosten (under förutsättning att man äter tillräckligt med proteiner)? Är kroppen verkligen så finstämd att den gör skillnad på proteiner som intas efter träningen och proteiner som intogs två timmar före träningen?

Kroppen måste vila för att musklerna ska kunna byggas upp.
Vissa säger en dag i veckan, andra säger varannan dag och så vidare.
Min fundering: Alltså, jag kan köpa att kroppen måste vila men ... hur funkar det egentligen? Hur är det med folk som har ett fysiskt arbete som de utför varje dag? Gäller andra regler då?

Det finns fler saker som jag funderat över, men det är de två sakerna som gör mig mest förvirrad och som jag vore tacksam att få bra förklaringar på

Användarvisningsbild
andeem
Inlägg: 283
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 11:29
Kontakt:

Re: Träningsfunderingar.

Inlägg av andeem » tis 30 jul 2013, 07:06

Har du ätit några timmar före träningen är det knappast bråttom att få i dig protein direkt efter. Vad jag vet är det svårt eller omöjligt att i studier se någon effekt av t ex proteintillskott direkt efter träningen.

Kroppen behöver vila för att återhämta sig. Hur mycket beror på träningsvolym, intensitet och frekvens. Om du i varje träningspass ligger på gränsen av vad du klarar behöver du förmodligen vila mer.

Den som har ett fysiskt krävande arbete strävar troligen inte efter att höja belastningen hela tiden, och undviker därför förhoppningsvis att ligga på gränsen av sin förmåga dag efter dag.

malen
Avstängd
Inlägg: 1820
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 20:19

Re: Träningsfunderingar.

Inlägg av malen » tis 30 jul 2013, 08:26

En generell måttstock är ungefär minst 48 timmars vila för de muskler som tränats med styrketräning. För att inte bli katabol efter träning kan det vara värt att inta ungefär 20-30 gram protein, tillsammans med kolhydrater ungefär max efter 1 timme.

Användarvisningsbild
andeem
Inlägg: 283
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 11:29
Kontakt:

Re: Träningsfunderingar.

Inlägg av andeem » tis 30 jul 2013, 09:39

malen skrev:En generell måttstock är ungefär minst 48 timmars vila för de muskler som tränats med styrketräning.
Men variationen är som sagt stor. Många framgångsrika styrkeidrottare tränar samma muskler varje dag eller t o m flera gånger per dag, medan andra tränar varje muskelgrupp en gång per vecka eller upp till var tionde dag. Beroende på intensitet och volym i passen samt naturligtvis träningserfarenhet och genetiska förutsättningar. Samt i vissa fall naturligtvis även doping.
malen skrev:För att inte bli katabol efter träning kan det vara värt att inta ungefär 20-30 gram protein, tillsammans med kolhydrater ungefär max efter 1 timme.
Som sagt: Studier pekar på att effekten är försumbar.

malen
Avstängd
Inlägg: 1820
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 20:19

Re: Träningsfunderingar.

Inlägg av malen » tis 30 jul 2013, 12:37

Att träna samma muskelgrupper varje dag ((tung styrketräning) är fullständigt förkastligt. Även för
en dopad elitidrottsman/ kvinna. Att inte inta ett proteinrikt mål efter träning likaså. Visa mig gärna någon vederhäftig studie som talar emot någon av dessa påståenden?

Användarvisningsbild
andeem
Inlägg: 283
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 11:29
Kontakt:

Re: Träningsfunderingar.

Inlägg av andeem » tis 30 jul 2013, 15:28

malen skrev:Att träna samma muskelgrupper varje dag ((tung styrketräning) är fullständigt förkastligt. Även för
en dopad elitidrottsman/ kvinna. Att inte inta ett proteinrikt mål efter träning likaså. Visa mig gärna någon vederhäftig studie som talar emot någon av dessa påståenden?
Jag länkade till ett abstract om protein efter träning ovan. Om du inte tycker att den studien är vederhäftig har vi ett problem för jag orkar inte söka efter andra.

Vad gäller träningsfrekvens har jag inga studier att hänvisa till men väl mängder av anekdoter om framför allt tyngdlyftare som tränar både stöt, ryck och knäböj varje dag och ibland flera gånger om dagen.

Här är en intervju med den amerikanska tyngdlyftaren (numera styrkelyftaren) Max Aita där han berättar att han under en period tränade knäböj sex till åtta gånger om dagen.

Max Aita är ganska stark. Här är en film där han först tar 302 kilo i knäböj utan vare sig dräkt, knälindor eller bälte, och därefter böjer fem reps på 272 kilo.

Grejen är att om du inte pressar dig själv till utmattning varje träningspass återhämtar sig kroppen betydligt snabbare och du kan därför träna oftare. Det är inte nödvändigtvis bättre än att träna mer sällan, i många fall kanske sämre, men poängen är att det förekommer och med ganska bra resultat.

Kanske också ska tillägga att jag själv tränat fyra halvkroppspass per vecka och alltså gott och väl klarar den av dig uppsatta 48-timmarsgränsen. Jag tar även plikttroget en proteinshake och en banan efter varje träningspass. Det är ju gott, jag är både lite hungrig och törstig, och vad jag vet skadar det i alla fall inte. Oftast tränar jag dessutom fastande och då är förhållandena förstås lite annorlunda.

malen
Avstängd
Inlägg: 1820
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 20:19

Re: Träningsfunderingar.

Inlägg av malen » tis 30 jul 2013, 17:10

Den dopade Max Aita kan mycket väl träna knäböj ett antal gånger under en dag, absolut. Dag två tränar han med största sannolikhet bänkpress (möjligtvis ett antal gånger under dagen). Dag tre möjligtvis marklyft. Dag fyra vilar han. Dag fem börjar han om. Denne superbroiler vräker i sig mat med högt proteinärde - var tredje timme, annars skriker han rakt ut som en bebis.

Englund
Inlägg: 871
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 12:14
Ort: Borås

Re: Träningsfunderingar.

Inlägg av Englund » tis 30 jul 2013, 19:28

malen skrev:Denne superbroiler vräker i sig mat med högt proteinärde - var tredje timme, annars skriker han rakt ut som en bebis.
Varför tror du han gör det? Man dör inte av att inte äta så ofta, som vissa verkar tro!
Nu är då och framtiden är för alltid!

AndersY
Inlägg: 3915
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 02:42
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Träningsfunderingar.

Inlägg av AndersY » tis 30 jul 2013, 19:41

malen skrev:Att träna samma muskelgrupper varje dag ((tung styrketräning) är fullständigt förkastligt. Även för
en dopad elitidrottsman/ kvinna. Att inte inta ett proteinrikt mål efter träning likaså. Visa mig gärna någon vederhäftig studie som talar emot någon av dessa påståenden?
Visa mig gärna några studier som talar för dina teser.
Jag har läst det där några gånger, men inte riktigt orkat leta reda på studier som stödjer det och som vanligt i den har branschen verkar folk ha lite svårt för referenser, inkl. bloggare och bokförfattare.
Jag tvivlar inte på att det stämmer, men skulle uppskatta vetenskapliga studier, för min egen nyfikenhet. Alltid intressant att läsa under vilka förutsättningar saker gäller.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
andeem
Inlägg: 283
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 11:29
Kontakt:

Re: Träningsfunderingar.

Inlägg av andeem » tis 30 jul 2013, 23:29

malen skrev:Den dopade Max Aita kan mycket väl träna knäböj ett antal gånger under en dag, absolut. Dag två tränar han med största sannolikhet bänkpress (möjligtvis ett antal gånger under dagen). Dag tre möjligtvis marklyft. Dag fyra vilar han. Dag fem börjar han om. Denne superbroiler vräker i sig mat med högt proteinärde - var tredje timme, annars skriker han rakt ut som en bebis.
Lyssnade du på intervjun?

malen
Avstängd
Inlägg: 1820
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 20:19

Re: Träningsfunderingar.

Inlägg av malen » ons 31 jul 2013, 06:17

andeem skrev:
malen skrev:Den dopade Max Aita kan mycket väl träna knäböj ett antal gånger under en dag, absolut. Dag två tränar han med största sannolikhet bänkpress (möjligtvis ett antal gånger under dagen). Dag tre möjligtvis marklyft. Dag fyra vilar han. Dag fem börjar han om. Denne superbroiler vräker i sig mat med högt proteinärde - var tredje timme, annars skriker han rakt ut som en bebis.
Lyssnade du på intervjun?

Var själv aktiv styrkelyftare på 1980-talet och har erfarenhet av att att ha slarvat med kosten i samband med tung styrketräning. Alla mina träningskamrater berättade exakt samma erfarenheter. Läste man intervjuer med aktiva och kända tyngdlyftare/styrkelyftare, så vittnade de om samma erfarenheter. Per Tesch, docent i närings/muskel fysiologi med specialinriktnig på idrottsmän/kvinnor skrev många artiklar i diverse magasin där denna kunskap repeterades som ett mantra. googla gärna på honom. En intervju med en dopad Max Taita känns inte trovärdig.

malen
Avstängd
Inlägg: 1820
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 20:19

Re: Träningsfunderingar.

Inlägg av malen » ons 31 jul 2013, 06:27

Englund skrev:
malen skrev:Denne superbroiler vräker i sig mat med högt proteinärde - var tredje timme, annars skriker han rakt ut som en bebis.
Varför tror du han gör det? Man dör inte av att inte äta så ofta, som vissa verkar tro!
Därför att Max Taita vid strilandet med skivstången på videorna är fulltankad med doping, vilket i kombination med hans kropps extrema återhämtningsförmåga i kombination med hans extremt tuffa träningsuppläggning höjt hans proteinsyntes och metabolism till en nivå där han närmast kan jämföras med en snabbt växande bebis.

Användarvisningsbild
andeem
Inlägg: 283
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 11:29
Kontakt:

Re: Träningsfunderingar.

Inlägg av andeem » ons 31 jul 2013, 11:19

Är Max Aita fälld för doping?

malen
Avstängd
Inlägg: 1820
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 20:19

Re: Träningsfunderingar.

Inlägg av malen » ons 31 jul 2013, 12:54

andeem skrev:Är Max Aita fälld för doping?

Inte vad jag känner till, men både du och jag vet att ingen knäböjer över 300 kilo nittio grader utan att ha nyttjat doping. Det spelar ingen roll att Max Taita bott och coatchats av den berömde bulgaren Ivan Abadiev.

milaja
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 28 jun 2009, 13:02

Re: Träningsfunderingar.

Inlägg av milaja » ons 31 jul 2013, 16:47

andeem skrev:
malen skrev:En generell måttstock är ungefär minst 48 timmars vila för de muskler som tränats med styrketräning.
Men variationen är som sagt stor. Många framgångsrika styrkeidrottare tränar samma muskler varje dag eller t o m flera gånger per dag, medan andra tränar varje muskelgrupp en gång per vecka eller upp till var tionde dag. Beroende på intensitet och volym i passen samt naturligtvis träningserfarenhet och genetiska förutsättningar. Samt i vissa fall naturligtvis även doping.
malen skrev:För att inte bli katabol efter träning kan det vara värt att inta ungefär 20-30 gram protein, tillsammans med kolhydrater ungefär max efter 1 timme.
Som sagt: Studier pekar på att effekten är försumbar.
Jag börjar med denna, tack :smile2:

Skriv svar