Varför uteblir mens när personer blir stressade?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Zartax

Varför uteblir mens när personer blir stressade?

Inlägg av Zartax » tis 30 jul 2013, 12:18

Som topic, vad är orsaken? Finns det några evolutionära fördelar?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Hippieungen

Re: Varför uteblir mens när personer blir stressade?

Inlägg av Hippieungen » tis 30 jul 2013, 16:29

Är det inte en försvarsmekanism i kroppen för att en kvinna inte ska bli gravid i en situation när hon inte skulle klara det? Svält är väl också en situation som kan leda till utebliven mens?
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » ons 31 jul 2013, 08:44

Ok, jag kanske ska förklara lite mer ingående. :) Din förklaring är vettig om den hindrar ägglossning -> ingen mens, men i det här fallet så kom stressen efter ägglossningen (ca. en vecka). Mens då skulle istället aktivt hindra just graviditet eftersom man kastar ut eventuella befruktade embryon. Men ändå uteblev mensen för personen i fråga. Den kom istället på dagen när nästa mens skulle inträffa.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 31 jul 2013, 09:03

1. ok, hur kunde din väninna veta att inte ägglossningen uteblev?

2. Ibland kan det som verkar vara en väldigt försenad menstruation, egentligen vara ett missfall.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » ons 31 jul 2013, 09:20

Veta kunde hon givetvis inte, men hennes mens brukar vara väldigt regelbunden. Stressen kom i det här fallet ca. en vecka efter att ägglossningen borde ha varit så den borde inte vara påverkad.

Missfall är inte helt otänkbart eftersom stressen beror på, tja, ni fattar, och hennes släkt har historia av blodpropp så hon kunde inte ta dagen-efter-piller. Men en vecka efter ägglossning borde vara en "säker" period, med citationstecken medvetet ditsatta. :smile2:

Crysis

Inlägg av Crysis » ons 31 jul 2013, 16:17

Enligt någon evolutionsbiolog som jag inte kommer ihåg namnet på är en ganska stor andel av kvinnors mens "infertila" dvs. de föregås inte av någon ägglossning allsmeller så är äggen inte i skick att befruktas. Det innebär alltså att kvinnor kan ha väldigt regelbundna menscykler utan att för den sakens skull alltid få ägglossning.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Sv: Varför uteblir mens när personer blir stressade?

Inlägg av amandaduregard » tor 01 aug 2013, 00:47

Jag har försökt leta runt lite efter studier, och har inte lyckats hitta någon som visar att stress (i bemärkelsen påfrestande livshändelser) påverkar menstruationen. Att svält, och riktigt hård träning kan påverka är däremot tydligt. Och det är ju också lättare att förstå, eftersom kroppen i det läget inte skulle vara en hälsosam miljö för ett foster. Något annan som hittar stöd för att stress påverkar ägglossning/menstruation?
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 01 aug 2013, 10:11

kaxiga Z skrev:2. Ibland kan det som verkar vara en väldigt försenad menstruation, egentligen vara ett missfall.
I fallet missfall, vad borde ett graviditetstest visa då?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 01 aug 2013, 10:26

Vet ej, Zartax.

Snabbgoogling säger att testet kan visa både ock vid missfall. Det kan visa positivt upp till fem veckor efteråt.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 01 aug 2013, 11:24

kaxiga Z skrev:Vet ej, Zartax.

Snabbgoogling säger att testet kan visa både ock vid missfall. Det kan visa positivt upp till fem veckor efteråt.
Ok. För i det här fallet visade de (båda, vid olika tidpunkter) negativt. Så det tycker jag tyder på att mensen bara uteblev och det är därför jag blev nyfiken.

amandaduregard: Tack för ansträngningen, men det komplicerar ju saker lite. :)

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 01 aug 2013, 13:50

amandaduregard skrev:Jag har försökt leta runt lite efter studier, och har inte lyckats hitta någon som visar att stress (i bemärkelsen påfrestande livshändelser) påverkar menstruationen. Att svält, och riktigt hård träning kan påverka är däremot tydligt. Och det är ju också lättare att förstå, eftersom kroppen i det läget inte skulle vara en hälsosam miljö för ett foster. Något annan som hittar stöd för att stress påverkar ägglossning/menstruation?
Reflektion: Eftersom kvinnor blir gravida vid våldtäkt, så är jag skeptisk till att påverkan av påfrestande livshändelser är praktiskt betydelsefull vad gäller att hindra graviditet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 01 aug 2013, 15:54

micke.d skrev:
amandaduregard skrev:Jag har försökt leta runt lite efter studier, och har inte lyckats hitta någon som visar att stress (i bemärkelsen påfrestande livshändelser) påverkar menstruationen. Att svält, och riktigt hård träning kan påverka är däremot tydligt. Och det är ju också lättare att förstå, eftersom kroppen i det läget inte skulle vara en hälsosam miljö för ett foster. Något annan som hittar stöd för att stress påverkar ägglossning/menstruation?
Reflektion: Eftersom kvinnor blir gravida vid våldtäkt, så är jag skeptisk till att påverkan av påfrestande livshändelser är praktiskt betydelsefull vad gäller att hindra graviditet.
Blir de gravida vid våldtäkt lika ofta som vid frivilligt samlag?

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » tor 01 aug 2013, 20:23

Zartax skrev:
micke.d skrev: Reflektion: Eftersom kvinnor blir gravida vid våldtäkt, så är jag skeptisk till att påverkan av påfrestande livshändelser är praktiskt betydelsefull vad gäller att hindra graviditet.
:) Tänk efter lite nu. Skulle stressen alltså spela roll vid *konceptionsögonblicket* nu också? Varför då?! Det har ju dessutom inte påverkan på menstruationen. (Dock finns det ju helt fysiska orsaker till att ägget inte befruktas vid samlag, som att satsen inte når in i livmoderhalsen etc. Men det är ju en *helt* annan fråga.)

Jag trodde vi diskuterade hur hormonnivåer etc påverkas av stress/påverkar menstruationen.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 01 aug 2013, 20:35

amandaduregard skrev:
Zartax skrev:
micke.d skrev: Reflektion: Eftersom kvinnor blir gravida vid våldtäkt, så är jag skeptisk till att påverkan av påfrestande livshändelser är praktiskt betydelsefull vad gäller att hindra graviditet.
:) Tänk efter lite nu. Skulle stressen alltså spela roll vid *konceptionsögonblicket* nu också? Varför då?! Det har ju dessutom inte påverkan på menstruationen. (Dock finns det ju helt fysiska orsaker till att ägget inte befruktas vid samlag, som att satsen inte når in i livmoderhalsen etc. Men det är ju en *helt* annan fråga.)

Jag trodde vi diskuterade hur hormonnivåer etc påverkas av stress/påverkar menstruationen.
Nja, men den skulle kunna hindra att ägglossningen sker de närmaste dagarna. Men nu var det ju inte så i det här fallet. Här kom stressen en vecka efter ägglossningen skulle ha skett och borde alltså inte påverka. Dessutom, borde man inte alltid få mens om man haft ägglossning utan befruktning? Att man inte har mens om man äter för lite eller tränar för mycket är väl pga. av att man inte har ägglossning alls?

En annan intressant sak här, som kan vara ett sammanträffande, är ju att den kom på dagen när den skulle, fast bara en cykel för sent.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » tor 01 aug 2013, 20:54

Ja, så är det - utebliven mens efter i övrigt normala menstruationscykler beror oftast på utebliven ägglossning. Därför utgick jag ifrån att det var det vi diskuterade här också. Det fallet du berättade om låter inte som att det har med detta att göra alls.

Skriv svar