Varför uteblir mens när personer blir stressade?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Varför uteblir mens när personer blir stressade?

Inlägg av kaxiga Z » tor 01 aug 2013, 21:52

Zartax, med två negativa graviditetstest och allt. Det ser från amatörhåll ut som ett klart fall av försenad ägglossning, att det är vad som har hänt.

Förutsatt att hon räknat rätt, alltså, fört bok över mensdagar, samt har regelbundna perioder.
Zartax skrev:En annan intressant sak här, som kan vara ett sammanträffande, är ju att den kom på dagen när den skulle, fast bara en cykel för sent.
(I vissa fall kan det handla om ren felräkning, och mensen egentligen kom ungefär när den brukar.)

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 02 aug 2013, 07:54

Isf. skulle felräkningen vara på 28 dagar den här gången, vilket jag inte tror. Hon brukar ha koll på sina saker. :) Vilket innebär att ägglossningen var 28 dagar försenad, OCH sammanföll med det här, och varit 7 dagar försenad redan när "olyckan" hände. Det hela är mycket suspekt, imho.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Sv: Varför uteblir mens när personer blir stressade?

Inlägg av micke.d » fre 02 aug 2013, 08:15

Zartax skrev:Blir de gravida vid våldtäkt lika ofta som vid frivilligt samlag?
Det verkar så - eller kanske lite oftare eftersom en kvinna som inte vill bli med barn ofta avstår vid de tider så sannolikheten att bli med barn är som störst.

Här reder Washington Post ut läget efter att en republikansk politiker stoppat foten i munnen: The claim that the incidece of rape resulting in pregnancy is very low
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 02 aug 2013, 08:21

amandaduregard skrev::) Tänk efter lite nu. Skulle stressen alltså spela roll vid *konceptionsögonblicket* nu också? Varför då?! Det har ju dessutom inte påverkan på menstruationen. (Dock finns det ju helt fysiska orsaker till att ägget inte befruktas vid samlag, som att satsen inte når in i livmoderhalsen etc. Men det är ju en *helt* annan fråga.)

Jag trodde vi diskuterade hur hormonnivåer etc påverkas av stress/påverkar menstruationen.
Min tankegång var ungefär att eftersom den förmodat extrema stress som en våldtäkt innebär inte tycks påverka hormonnivåerna tillräckligt mycket för att påverka graviditet, så verkar det en smula märkligt att en förmodat mycket mindre stress skulle påverka menstruation.

Men visst: det är inte riktigt samma sak även om det delvis är samma hormonsystem.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 02 aug 2013, 09:38

Zartax skrev:Isf. skulle felräkningen vara på 28 dagar den här gången, vilket jag inte tror. Hon brukar ha koll på sina saker. :) Vilket innebär att ägglossningen var 28 dagar försenad, OCH sammanföll med det här, och varit 7 dagar försenad redan när "olyckan" hände. Det hela är mycket suspekt, imho.
Suspekt på vilket sätt, menar du?

Du menar att du fortfarande tror att ägglossning skedde i vanlig tid, men att menstruationsblödningen ändå dröjde 28 dagar? Ok, låter ganska osannolikt, men visst, jag är inte läkare.

edit:
wikipedia skrev:Menstruationens syfte är att stöta ut livmoderslemhinnan i de fall kvinnan inte är gravid. En ny livmoderslemhinna mognar sedan under menstruationscykeln för att återigen stötas ut vid nästa menstruation.
Tja, i så fall antar jag att ägglossning kan ske utan menstruation.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 02 aug 2013, 09:46

Om den inte brukar vara försenad så är det ett väldigt stort sammanträffande att den var det precis vid det här tillfället.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 02 aug 2013, 09:48

Zartax skrev:Om den inte brukar vara försenad så är det ett väldigt stort sammanträffande att den var det precis vid det här tillfället.
Du menar att det aldrig har skett förut att hon haft sex oskyddat precis en vecka efter ägglossningen? Och menstruation samtidigt aldrig varit försenad förut?

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 02 aug 2013, 09:53

kaxiga Z skrev:
Zartax skrev:Om den inte brukar vara försenad så är det ett väldigt stort sammanträffande att den var det precis vid det här tillfället.
Du menar att det aldrig har skett förut att hon haft sex oskyddat precis en vecka efter ägglossningen? Och menstruation samtidigt aldrig varit försenad förut?
Det vet jag inte. Det jag vet är "Den brukar vara väldigt regelbunden." och nu hoppade den över en cykel.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » fre 02 aug 2013, 11:03

micke.d skrev:
amandaduregard skrev::) Tänk efter lite nu. Skulle stressen alltså spela roll vid *konceptionsögonblicket* nu också? Varför då?! Det har ju dessutom inte påverkan på menstruationen. (Dock finns det ju helt fysiska orsaker till att ägget inte befruktas vid samlag, som att satsen inte når in i livmoderhalsen etc. Men det är ju en *helt* annan fråga.)

Jag trodde vi diskuterade hur hormonnivåer etc påverkas av stress/påverkar menstruationen.
Min tankegång var ungefär att eftersom den förmodat extrema stress som en våldtäkt innebär inte tycks påverka hormonnivåerna tillräckligt mycket för att påverka graviditet, så verkar det en smula märkligt att en förmodat mycket mindre stress skulle påverka menstruation.

Men visst: det är inte riktigt samma sak även om det delvis är samma hormonsystem.
Inte för att jag vet hur det är, men kan det inte vara skillnad på hur hormonnivåerna påverkas om stressen sker under en kort, men intensiv period, som under en våldtäkt, mot om stressen varar under längre tid?

Å andra sidan så lär ju stressen vid en våldtäkt ligga kvar länge efteråt. Då får man ju känslan att risken för missfall kan öka. Eller chansen kanske man skulle säga om en graviditet pga våldtäkt.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Crysis

Inlägg av Crysis » sön 04 aug 2013, 17:16

Zartax skrev: Blir de gravida vid våldtäkt lika ofta som vid frivilligt samlag?
Oftare enligt min bok Animal Behavior, 9th ed. av John Alcock.

Skriv svar