Andas i påse för yrsel?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Skriv svar
Medvetandet

Andas i påse för yrsel?

Inlägg av Medvetandet » sön 18 aug 2013, 21:12

Jag har inte varit här på ett tag,men jag känner att jag nu måste lyfta fram en fråga ang.det yrselsymptom som jag drabbades av under gårdagen (Lördagen).

Jag vaknade upp av en otäck yrsel (och nej,jag dricker inte alkohol) som påverkade mitt mående under resten av lördagen.

Jag misstänker nu såhär i efterhand att yrseln beror på att jag säkert har det som benämnes sömnapné. D.v.s andningsuppehåll under sömnen.

Detta orsakar syrebrist till hjärnan,och påverkar följande dags mående.

Min kompis har sömnapné och brukar känna en mycket svår trötthet och huvudverk. Jag har också vaknat upp av att ha känt en infernalisk huvudverk. Dock inte så ofta faktiskt.

Men igår vaknade jag av en obehaglig yrsel som jag påbörjat att skriva i detta inlägg.

Jag har även en syster som tidigare drabbats av samma symptom och rådfrågade vårdcentral vad man själv kan göra mot yrsel. Hon fick rådet att andas i en plastpåse,2 till 3 ggr.

Jag provade själv men tycker inte det hade någon effekt.

Nu undrar jag om någon här har hört om någon sådan metod,och om det verkligen finns något belägg för att "andas i en påse" skulle ha någon mildrande effekt på yrsel?

Jag menar,det är ju samma luft i påsen som i luften utanför! Vad skulle det då göra för skillnad? :?

Hoppas någon här medicinstuderande eller medicinkunnig kan ge något vettigt svar på detta?

Jag har haft problem med yrsel när jag var i tonåren,men inte under mitt vuxna liv. Men igår vaknade jag som sagt av en obehaglig yrsel som jag kunde känna av resten av dagen.

Det är en signatur som gått under pseudonymen 'VSB' här för ett tag sedan. Han var mycket mycket duktig på att svara när jag tidigare ställt frågor här som rör sjukdomsfenomen.

På hans svar uppfattade jag det som om han var någon form av lärare,doktor eller forskare. Hans svar andades en intelligens på högre nivå och jag blev nöjd med dom svar han bemötte mig med.

Jag undrar samtidigt om signaturen 'VSB' finns kvar här i forumet? Han skall verkligen känna sig välkommen att svara!

I all vänlighet denna afton,

Slutnotering: Givetvis är även andra forumskribenter,inläggsdebattörer som har erfarenhet/kunskap om det jag gör inlägg om här,välkomna att delge sina kommentarer och svar också.
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Flurken

Re: Andas i påse för yrsel?

Inlägg av Flurken » sön 18 aug 2013, 22:03

Medvetandet skrev:J

Nu undrar jag om någon här har hört om någon sådan metod,och om det verkligen finns något belägg för att "andas i en påse" skulle ha någon mildrande effekt på yrsel?

Jag menar,det är ju samma luft i påsen som i luften utanför! Vad skulle det då göra för skillnad? :?
Att andas i en påse används/användes vid yrsel orsakad av hyperventilering. Om man andas mycket och fort blir man yr, lätt att testa.

Man andas ut en massa Co2 och därmed sjunker blodets pH. Detta gör att kalciumjoner binds till proteiner (där det tidigare satt vätejoner) och man får en relativ kalciumbrist. Om man andas in och ut i samma påse andas man tillbaka sin CO2, och yrseln lättar...
Flurkmark, världens kanske vackraste byanamn.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 19 aug 2013, 00:22

Flurken skrev:Man andas ut en massa Co2 och därmed sjunker blodets pH. Detta gör att kalciumjoner binds till proteiner (där det tidigare satt vätejoner) och man får en relativ kalciumbrist. Om man andas in och ut i samma påse andas man tillbaka sin CO2, och yrseln lättar...
När man andas ut koldioxid förskjuts följande jämvikt åt höger (enligt Le Chateliers princip):

HCO3- + H+<---> H2CO3 <---> H2O + CO2

Detta betyder att vätejoner konsumeras och koncentrationen av vätejoner minskar. Detta betyder alltså en blodets pH stiger, inte sjunker som Flurken felaktigt hävdar.

Problemet är att när pH stiger, så binder syre hårdare vid hemoglobinet enligt Bohreffekten. Detta gör att kroppens celler får mindre tillgång till syre. Om man då andas i en påse minskar man syretillgången ytterligare, och rör sig mot syrebrist. Dessutom finns det andra medicinska tillstånd som orsakar hyperventilering där minskad syretillförsel är en dålig idé som t.ex. astma och vissa kardiovaskulära problem. I dessa fall är det direkt farligt att andas i en påse.

På grund av dessa anledningar så är den traditionella åtgärden att andas i en påse inget som mainstreamforskningen stödjer för att hantera hyperventilation. Numera rekommenderas andningsövningar som korta ytliga andetag eller medveten bromsning av hastigheten på andningen.

Om du upplever att du har problem med yrsel, kontakta sjukvården. Ta aldrig medicinska råd från Internet. Särskilt inte från personer som inte förstår definitionen av pH.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Flurken

Inlägg av Flurken » mån 19 aug 2013, 09:18

Självklart menar jag att pH stiger, resten stämmer dock. Vidare utdelades inga medicinska råd.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » mån 19 aug 2013, 10:41

Flurken skrev:Vidare utdelades inga medicinska råd.
Jodå. Moridin utdelade ett mycket konkret sådant. Och i just det fallet vet jag inte om det är så klokt att ta hans fetstilta varning på allvar.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » mån 19 aug 2013, 21:55

Jag är varken ingenjör eller studerar om de kemiska processerna vid olika medicinska tillstånd. Därför rådfrågar jag folk med bättre vetande i just sådana frågor.

Nu rörde det sig ju inte om att jag hyperventilerar,utan snarare det faktum att jag med all säkerhet drabbas av det som benämnes med den medicinska termen 'sömnapné' (andningsuppehåll) under sömnen. Detta orsakar ju som följd syrebrist i hjärnan.

Jag har fått bekräftelse av en närstående till mig att jag snarkar och personer som har sömnapné brukar också snarka.

Detta gör min kompis också,och det rejält(!!)(han har medicinskt bekräftad sömnapné)och han brukar vakna upp med en fruktansvärd huvudverk och följande trötthet under dagen,vilket jag bekräftat x antal gånger som jag ringt till honom och hört på hans röst som låter allt annat än pigg..

Det har även hänt mig att jag vaknat med fruktansvärd huvudverk.

Men i förrgår besvärades jag mest av yrseln.

Så det handlar inte om att jag hyperventilerar som vissa inläggsskribenter här felaktigt verkar ha uppfattat det som.

Jag undrar därför ännu om det i mitt fall kan vara vettigt,eller medicinskt riktigt att andas i en påse vid fortsatta uppvaknanden med yrsel?

Jag undrar även fortfarande var signaturen 'VSB' tagit vägen? Även om jag uppfattade hans svar/inlägg skriven av en mycket högt begåvad person så kunde han "transformera" sina svar så att även jag som amatör kunde förstå dem,vilket gjorde mig mycket glad!

Det är tyvärr inte alla högintellektuella som har den "rätta" begåvningen för att kunna "nedtransformera" (omvandla)sina svar,så att de "mindre intellektuella" kan förstå dem på rätt sätt..

Det fordras en särskild begåvning om man har kommit tillräckligt högt i sina studier för att förmå göra sig rätt förstådd bland människor som befinner sig lägre ned på den intellektuella hierarkiska trappan..

Jag vill med detta inte verka alltför kritiserande mot någon av er som iallafall försökt ge mig ett svar.

Jag är tvärtom tacksam för att ni ändå försöker ge svar för att hjälpa mig fram i denna situation med dom uppkomna symptom som jag här beskrivit och genomlider.

Med all artig vänlighet,
//Medvetandet

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 19 aug 2013, 22:10

Medvetandet skrev:Nu rörde det sig ju inte om att jag hyperventilerar,utan snarare det faktum att jag med all säkerhet drabbas av det som benämnes med den medicinska termen 'sömnapné' (andningsuppehåll) under sömnen. Detta orsakar ju som följd syrebrist i hjärnan.

Jag har fått bekräftelse av en närstående till mig att jag snarkar och personer som har sömnapné brukar också snarka.

[...]

Jag undrar därför ännu om det i mitt fall kan vara vettigt,eller medicinskt riktigt att andas i en påse vid fortsatta uppvaknanden med yrsel?
Att snarka eller känna yrsel betyder inte att du har sömnapné. Du skriver själv att andningsuppehåll orsakar syrebrist. Om du då andas i en påse så får du ännu mindre syre. Kanske inte den mest genomtänkta idén. Det finns ingen anledning att andas i en påse vid några medicinska tillstånd och de medicinska tillstånd man tidigare ansåg att det var bra för var inte yrsel.
Det är tyvärr inte alla högintellektuella som har den "rätta" begåvningen för att kunna "nedtransformera" (omvandla)sina svar,så att de "mindre intellektuella" kan förstå dem på rätt sätt.
Jag tycker nog att "Om du upplever att du har problem med yrsel, kontakta sjukvården. Ta aldrig medicinska råd från Internet." var ganska enkelt att förstå?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Flurken

Inlägg av Flurken » tis 20 aug 2013, 08:23

Medvetandet skrev: Jag har fått bekräftelse av en närstående till mig att jag snarkar och personer som har sömnapné brukar också snarka.
Det är inte helt ovanligt, men inte något man kan sätta en diagnos med hjälp av.
Medvetandet skrev: Så det handlar inte om att jag hyperventilerar som vissa inläggsskribenter här felaktigt verkar ha uppfattat det som.
Det trodde jag inte, däremot försökte jag förklara den enda möjliga användningen av att andas i en påse. Detta så att du själv skulle kunna dra slutsatsen att det blir lite tvärt om att försöka samma sak om man vaknar efter att ha andats för lite.
Medvetandet skrev: Jag undrar därför ännu om det i mitt fall kan vara vettigt,eller medicinskt riktigt att andas i en påse vid fortsatta uppvaknanden med yrsel?
Nej, dessutom måste jag instämma i att du skall inte ta direkta medicinska råd av okända på internet.

Du lider av din yrsel, uppsök din primärvårdsläkare.

Användarvisningsbild
Krona

Inlägg av Krona » tis 20 aug 2013, 12:54

Några av mina favoriter på detta eminenta forum:
devadatta, Urquhart, Knurd, JackBlack, kaxiga Z, AndersY, micke.d .

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tis 20 aug 2013, 21:56

Moridin skrev:
Jag tycker nog att "Om du upplever att du har problem med yrsel, kontakta sjukvården. Ta aldrig medicinska råd från Internet." var ganska enkelt att förstå?
Det var lätt att förstå.

Men det finns mer tekniskt invecklat fackspråk som kan vara lite mer svårt att hänga med i om man själv inte råkar vara högskolestuderande,eller sysslat med likvärdigt tänkande som vissa inläggskribenter själv studerat.
//Medvetandet

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tis 20 aug 2013, 21:57

Men då vet jag att jag i fortsättningen inte ska "andas i påse"..
//Medvetandet

Etnavs

Inlägg av Etnavs » ons 21 aug 2013, 21:11

När jag dricker läsk bland vänner så har jag ett slags ”hyss” :P jag brukar göra när PET-flaskan är tom. Jag brukar då halsa i mig de sista dropparna, sen andas jag in och ut så att flaskan krymper ihop och utvidgas ljudligt.

Då när jag gjort dessa in-och ut-andningar i PET-flaskan så brukar jag oftast känna en lätt yrsel i några sekunder efteråt.

OT; en gång när jag gjort det så var det en kompis till mig skämtade till och sa; ”Åh, jag måste få gifta mig med dig”. :lol:

Skriv svar