Är det nödvändigt att jaga lodjur i Sverige?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Eon

Re: Är det nödvändigt att jaga lodjur i Sverige?

Inlägg av Eon » tis 27 aug 2013, 22:26

Nej, det är verkligen inte nödvändigt.

Lodjuret är ett vackert och sällsynt djur. Att få se ett i vilt tillstånd är få förunnat. Dels för att det inte finns så många (drygt tusen st i hela Sverige), dels för att det är mycket skyggt. Kan verkligen inte inte förstå varför man ska jaga detta vackra djur.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » ons 28 aug 2013, 23:30

Eon skrev:Nej, det är verkligen inte nödvändigt.

Lodjuret är ett vackert och sällsynt djur. Att få se ett i vilt tillstånd är få förunnat. Dels för att det inte finns så många (drygt tusen st i hela Sverige), dels för att det är mycket skyggt. Kan verkligen inte inte förstå varför man ska jaga detta vackra djur.
Därför att varje lodjur dödar ett 50-tal rådjur/liknande per år? Plus en spännande trofejakt?
Det är väl minst lika legitima skäl som att fler skulle bevaras för att stadsbor som aldrig befinner sig i skogen tycker att de är vackra. Hjortdjur är också vackra och det är troligen trevligare att bli dödad av en jägare än av ett lodjur.

Det gäller nog förresten i ännu högre grad i förhållandet varg och älg, där vargens jakt på älg kan vara ganska grym. Kanske speciellt i förhållanden som i Sverige, där vargarna inte jagar i stora flockar.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 29 aug 2013, 07:51

Det är inte nödvändigt att jaga lodjur. Det är inte nödvändigt att låta bli.

Om det ska jagas och i så fall hur mycket är en avvägningsfråga, där resultatet lär bli olika beroende på om det är inom eller utom renbetesområdet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tor 29 aug 2013, 10:07

AndersY skrev:Därför att varje lodjur dödar ett 50-tal rådjur/liknande per år? Plus en spännande trofejakt?
Efter vad jag tror mig veta tar lodjuret främst hare och kanin, och kaniner liknar inte rådjur. Men ett och annat kid stryker säkert med. Att varje lodjur skulle klippa ett rådjur i veckan tror jag inte på utan starka bevis (en jakt-blogg duger inte).
AndersY skrev:Det är väl minst lika legitima skäl som att fler skulle bevaras för att stadsbor som aldrig befinner sig i skogen tycker att de är vackra.
Ja, men heller inte mer legitimt. Så varför har vi då jakten? Det är dessutom ganska raljant att måla upp de som är emot jakten som "stadsbor som aldrig befinner sig i skogen". Dels är det inte sant (många på landet är emot jakt), dels, även om det vore sant, vad spelar det för roll? Bara för att X inte befinner sig i naturen lika ofta som Y har inte Y någon bestämmanderätt över lodjur. Lagstiftning om flora och fauna ägs av oss alla. Även om jag sitter på samma parkbänk i stadsparken i flera timmar varje dag, året om, har jag inte mer rätt att sitta på den än du.
AndersY skrev:Hjortdjur är också vackra och det är troligen trevligare att bli dödad av en jägare än av ett lodjur.
Ja, hjortdjur är också vackra, men dom kan vi ju se ute i naturen, just för att det finns så många. Vilket är just vad vi inte kan med lodjur, för de är så få (drygt 1000 st i riket). Ergo = inte jaga lodjur.

Och återigen: jag tvivlar på att lodjur tar särskilt många "hjortdjur". I alla händelser är det statistiskt försumbart jämfört med de 400 000 - 700 000 rådjur vi har i Sverige; vi skjuter mer än 100 000 om året.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 29 aug 2013, 10:16

AndersY skrev:Hjortdjur är också vackra och det är troligen trevligare att bli dödad av en jägare än av ett lodjur.
Det är om inte annat mer troligt att man blir dödad av en jägare än av ett lodjur, och det vare sig man är människa eller hjort. Frågar du hjortarna tror jag de föredrar att inte bli dödade alls, så där har du knappast jaktsupportrar.
Det gäller nog förresten i ännu högre grad i förhållandet varg och älg, där vargens jakt på älg kan vara ganska grym.
Du får väl start kurs i etiska jaktmetoder för vargarna. Själv tycker jag det känns rätt meningslöst att kritisera lodjur och vargar för hur de jagar, de gör så gott de kan.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tor 29 aug 2013, 10:52

Är själv varken jägare eller jaktmotståndare, men kan inte låta bli att ha en åsikt i frågan. Lodjursjakten ser jag som den minst nödvändiga jakt som bedrivs i Sverige. Vi har emellanåt lodjur som besöker våra trakter, men varken jag eller några andra djurägare brukar bli särskilt oroliga. Björnar, rävar, mårdar, duvhökar och örnar är klart mer besvärande.

Och djuret är fantastiskt vackert! Jag har haft lyckan att möta ett stort exemplar öga mot öga under skidtur.

Lodjuret är f ö en skicklig jägare. Och effektiv! Dödar större byten med kirurgisk precision, jämfört med t ex järv.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

millgard

Inlägg av millgard » tor 29 aug 2013, 10:58

Eon skrev:
AndersY skrev:Därför att varje lodjur dödar ett 50-tal rådjur/liknande per år? Plus en spännande trofejakt?
Efter vad jag tror mig veta tar lodjuret främst hare och kanin, och kaniner liknar inte rådjur. Men ett och annat kid stryker säkert med. Att varje lodjur skulle klippa ett rådjur i veckan tror jag inte på utan starka bevis (en jakt-blogg duger inte).
AndersY skrev:Det är väl minst lika legitima skäl som att fler skulle bevaras för att stadsbor som aldrig befinner sig i skogen tycker att de är vackra.
Ja, men heller inte mer legitimt. Så varför har vi då jakten? Det är dessutom ganska raljant att måla upp de som är emot jakten som "stadsbor som aldrig befinner sig i skogen". Dels är det inte sant (många på landet är emot jakt), dels, även om det vore sant, vad spelar det för roll? Bara för att X inte befinner sig i naturen lika ofta som Y har inte Y någon bestämmanderätt över lodjur. Lagstiftning om flora och fauna ägs av oss alla. Även om jag sitter på samma parkbänk i stadsparken i flera timmar varje dag, året om, har jag inte mer rätt att sitta på den än du.
Ja, hjortdjur är också vackra, men dom kan vi ju se ute i naturen, just för att det finns så många. Vilket är just vad vi inte kan med lodjur, för de är så få (drygt 1000 st i riket). Ergo = inte jaga lodjur.

Och återigen: jag tvivlar på att lodjur tar särskilt många "hjortdjur". I alla händelser är det statistiskt försumbart jämfört med de 400 000 - 700 000 rådjur vi har i Sverige; vi skjuter mer än 100 000 om året.
Lodjur är fenomenal predator på vuxna rådjur, även på vuxen ren. Och den är färskköttätare, så den måste jaga nya byten. Äter förvisso även hare osv men en tät rådjursstam är dukat matbord för lon. Lon har mycket stora revir, men där lodjuren är ny på markerna och bytesdjuren ovana vid predation kan lon i princip ödelägga en tät rådjursstam på en vinter. Sedan drar den vidare. Och när det gäller renskötseln är problemen desamma förutom att skyddsjakten är ganska oproblematisk. Så visst finns det en konflikt mellan människan och lodjur när det gäller bytesdjuren.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 29 aug 2013, 12:03

Eon skrev:
På somrarna vill de ha kött som inte börjat bli dåligt, så därför överger de byten som de inte hinner äta upp.

På vintrarna klarar de inte att äta kött som är stelfruset, så därför överger de byten som de inte hinner äta upp innan de fryser.

(Detta till skillnad från t ex järv och björn som gärna äter as.)

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 29 aug 2013, 12:12

micke.d skrev:Efter vad jag tror mig veta tar lodjuret främst hare och kanin, och kaniner liknar inte rådjur. Men ett och annat kid stryker säkert med. Att varje lodjur skulle klippa ett rådjur i veckan tror jag inte på utan starka bevis (en jakt-blogg duger inte).
Enligt rovdjur.se är bytesdjuren i södra delen av landet rådjur, hare och skogsfågel. I renskötselområdet är däremot renen det totalt dominerande bytesdjuret, framför de tidigare nämnda.

En lodjurshona med två ungar äter upp ett rådjur på tre dagar.

millgard

Inlägg av millgard » tor 29 aug 2013, 12:12

Varför gissa?

www.viltskadecenter.se

Läs gärna lodjursrapporten.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 29 aug 2013, 12:15

Äsch, med fakta kan man bevisa vad som helst.
H. Simpson
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tor 29 aug 2013, 21:43

Ja minsann. Jag får backa från punkten att lodjur inte tar renar. Men det ändrar inte mitt huvudresonemang om varför det är fel att jaga lodjur.

Voltaire

Skriv svar