Är det nödvändigt att jaga lodjur i Sverige?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Är det nödvändigt att jaga lodjur i Sverige?

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 25 aug 2013, 09:13

Anders skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Thomas P skrev:Jag vet inte hur du fungerar, men själv behöver jag mat för att fungera.
Precis. Tillfredställa matbehovet. Då går man till affären.
Tycker du det är onödigt med kärnkraftverk också, strömmen kommer ju ur två hål i väggen.
För att din liknelse här skulle fungera så menar du att man förr i tiden fick tag på elektricitet genom att jaga den i skogen?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 25 aug 2013, 09:18

millgard skrev:Det är kanske inte nödvändigt att behöva motivera varför man jagar. Men ett svar kan vara att man alltid gjort det, alltsedan vi kom ned från träden. På dessa breddgrader har jakten och fisket varit en absolut förutsättning för människors existens ända långt in på 1900-talet. Det är naturligt att jaga helt enkelt, och har alltid varit det.

Sedan finns det människor som är emot jakt på samma sätt som det finns människor som är emot allt möjligt annat. Helt OK. Vi lever i ett fritt samhälle. Men att avkräva motivering till "varför fiskar du?" eller "varför handlar du på ICA?" känns precis lika överflödigt.
Men det kan vara psykologiskt intressant att förstå varför människor jagar när det inte är nödvändigt. Jag tycker tillfredsställelse och revirtänkande summerar det bra, för de orsaker som getts här är väl än så länge "för att jag gillar det" och "för att viltet förstör ägor och river tamboskap om de blir för många". De moraliska frågorna har jag än så länge lämnat därhän.

Crysis

Inlägg av Crysis » sön 25 aug 2013, 09:51

Dûrion Annûndil skrev:Men det kan vara psykologiskt intressant att förstå varför människor jagar när det inte är nödvändigt. Jag tycker tillfredsställelse och revirtänkande summerar det bra, för de orsaker som getts här är väl än så länge "för att jag gillar det" och "för att viltet förstör ägor och river tamboskap om de blir för många". De moraliska frågorna har jag än så länge lämnat därhän.
I mitt fall handlar jakt om att hämta bra kött från skogen. Jag äter hellre köttet från skogshöns som har levt fria liv i skogen än kött från broilerkycklingar som växt upp i trånga och stressande inomhusmiljöer. Köttet smakar bättre och jag är helt övertygad om att de fria fåglarna i stort har levt bättre liv.

Jag äter hellre vildsvin än tamsvin av samma anledning plus att vildsvinsstammen behöver hållas nere för att de inte ska sabotera tex. potatisproduktionen. Jag gillar potatis till vildsvinssteken.

Älgstammen (och andra viltstammar) behöver hållas nere för att minska viltolyckorna, för mig får det lika gärna ske via större rovdjursstammar men just idag har vi inte tillräckligt stora rovdjursstammar för att detta ska gå utan jakt.

Jag är uppvuxen i jägarfamilj och har tagit jägarexamen själv med hopp om att börja jaga nästa år. För oss har det naturliga varit att hämta maten i närområdet, i skogen snarare än i mataffären. I större delen av fallen tror jag faktiskt att djuren i skogen har levt bättre liv (även om det vilda livet inte är en dans på rosor) än tamdjuren.

millgard

Inlägg av millgard » sön 25 aug 2013, 15:48

Dûrion Annûndil skrev:
millgard skrev:Det är kanske inte nödvändigt att behöva motivera varför man jagar. Men ett svar kan vara att man alltid gjort det, alltsedan vi kom ned från träden. På dessa breddgrader har jakten och fisket varit en absolut förutsättning för människors existens ända långt in på 1900-talet. Det är naturligt att jaga helt enkelt, och har alltid varit det.

Sedan finns det människor som är emot jakt på samma sätt som det finns människor som är emot allt möjligt annat. Helt OK. Vi lever i ett fritt samhälle. Men att avkräva motivering till "varför fiskar du?" eller "varför handlar du på ICA?" känns precis lika överflödigt.
Men det kan vara psykologiskt intressant att förstå varför människor jagar när det inte är nödvändigt. Jag tycker tillfredsställelse och revirtänkande summerar det bra, för de orsaker som getts här är väl än så länge "för att jag gillar det" och "för att viltet förstör ägor och river tamboskap om de blir för många". De moraliska frågorna har jag än så länge lämnat därhän.
Det finns inget bättre sätt att få tag i kött. I övrigt handlar det om ursprung, instinkter, skärpta sinnen etc.

Min poäng var att det går lika lätt att ifråga sätta precis allting med ungefär samma argument "att det inte är absolut nödvändigt". Det är väl strängt taget bara upprätthållandet av kroppsfunktioner som är nödvändigt. Däri ingår tex intagandet av föda och rimligen också anskaffandet av den, däribland jakt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 25 aug 2013, 17:47

millgard skrev:Det finns inget bättre sätt att få tag i kött. I övrigt handlar det om ursprung, instinkter, skärpta sinnen etc.

Min poäng var att det går lika lätt att ifråga sätta precis allting med ungefär samma argument "att det inte är absolut nödvändigt". Det är väl strängt taget bara upprätthållandet av kroppsfunktioner som är nödvändigt. Däri ingår tex intagandet av föda och rimligen också anskaffandet av den, däribland jakt.
Visst, äta bör man annars dör man, men det gör det inte nödvändigt att specifikt plocka svamp i skogen.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 25 aug 2013, 18:40

När jag jagade så var det för att få billigt och bra älgkött.

Tillfredsställelse eller revirtänkande handlade det inte om, och det var inte heller nödvändigt. Men det var billigt och gott.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 25 aug 2013, 19:16

micke.d skrev:När jag jagade så var det för att få billigt och bra älgkött.

Tillfredsställelse eller revirtänkande handlade det inte om, och det var inte heller nödvändigt. Men det var billigt och gott.
Så du gillade inte att jaga? Och hur mycket kostar ett kilo jagat kött, utifrån kostnaden för jakten?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 25 aug 2013, 19:37

Dûrion Annûndil skrev:
micke.d skrev:När jag jagade så var det för att få billigt och bra älgkött.

Så du gillade inte att jaga?
Inte speciellt. Det handlar mest att vara kall och blöt och långt från sängen.
Dûrion Annûndil skrev:Och hur mycket kostar ett kilo jagat kött, utifrån kostnaden för jakten?
Mindre än i butik. För mig var det så, men mitt jaktlag var ganska litet och hade hyfsad tilldelning. Det är kanske inte det vanliga. Min far och jag fick vanligtvis åtminstone en hel älg för oss själva.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 26 aug 2013, 07:49

micke.d skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Så du gillade inte att jaga?
Det låter som att det här skedde innan du hade så mycket att säga till om i saken. :smile2: Då kanske det är mer relevant om det var så att din far gillade att jaga, trots att det som du sa inte var nödvändigt?

millgard

Inlägg av millgard » mån 26 aug 2013, 07:55

Dûrion Annûndil skrev:
millgard skrev:Det finns inget bättre sätt att få tag i kött. I övrigt handlar det om ursprung, instinkter, skärpta sinnen etc.

Visst, äta bör man annars dör man, men det gör det inte nödvändigt att specifikt plocka svamp i skogen.
Precis. Och på samma sätt kan man ju argumentera mot i stort sett allting. En argumenteringsövning alltså.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 26 aug 2013, 08:20

Dûrion Annûndil skrev:
micke.d skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Så du gillade inte att jaga?
Det låter som att det här skedde innan du hade så mycket att säga till om i saken. :smile2: Då kanske det är mer relevant om det var så att din far gillade att jaga, trots att det som du sa inte var nödvändigt?
Ja, han gillar det. Är man uppväxt miltals från närmsta tätort blir det nog ofta så.

Men du missförstår mig nog: det är inte så att jag direkt ogillar att jaga - det är snarare så att jag klassar det bland saker som inte är speciellt njutbara men som man gör ändå för att få mat på bordet eller liknande. Såsom plocka bär, dra not, langna, hugga ved, rensa hängrännor, klippa gräsmattan eller sopa altanen.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 26 aug 2013, 13:48

millgard skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Visst, äta bör man annars dör man, men det gör det inte nödvändigt att specifikt plocka svamp i skogen.
Precis. Och på samma sätt kan man ju argumentera mot i stort sett allting. En argumenteringsövning alltså.
Nja, det finns nog en hel del som är nödvändigt. Vill jag inte svälta så är det nödvändigt att gå till mataffären för en storstadsbo, och om man vill lära sig läsa ordentligt är det nog nödvändigt att läsa mycket. Däremot skulle jag villigt tillstå att det i nuläget inte är nödvändigt att till exempel bada i naturen, även om jag gillar det, eller läsa just böcker. badningen kan avklaras i hemmet med duschar och badkar, läsa kan man nu för tiden göra även på datorer och andra elektroniska ting (vilket jag aldrig gör). Jag argumenterar inte mot jakt, jag argumenterar för att det helt enkelt inte är nödvändigt i dagsläget att jaga för att få mat på bordet, utom i extrema undantagsfall. Förklaringen till att folk jagar bör därför vara mina nämnda skäl.

Användarvisningsbild
Krona

Inlägg av Krona » mån 26 aug 2013, 13:51

Det är naturligtvis inte nödvändigt att döda några djur. Sedan kan man resonera kring om det är etiskt riktigt att göra det i alla fall. Utifrån det kan man stifta lagar. Därefter kommer en del att fortsätta göra det oavsett om det är etiskt oriktigt och olagligt eller ej. Men svaret på trådfrågan är alltså att det inte är nödvändigt.
Några av mina favoriter på detta eminenta forum:
devadatta, Urquhart, Knurd, JackBlack, kaxiga Z, AndersY, micke.d .

skogaliten

Inlägg av skogaliten » mån 26 aug 2013, 14:28

Dûrion Annûndil skrev:
millgard skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Visst, äta bör man annars dör man, men det gör det inte nödvändigt att specifikt plocka svamp i skogen.
Nja, det finns nog en hel del som är nödvändigt. Vill jag inte svälta så är det nödvändigt att gå till mataffären för en storstadsbo, och om man vill lära sig läsa ordentligt är det nog nödvändigt att läsa mycket. Däremot skulle jag villigt tillstå att det i nuläget inte är nödvändigt att till exempel bada i naturen, även om jag gillar det, eller läsa just böcker. badningen kan avklaras i hemmet med duschar och badkar, läsa kan man nu för tiden göra även på datorer och andra elektroniska ting (vilket jag aldrig gör). Jag argumenterar inte mot jakt, jag argumenterar för att det helt enkelt inte är nödvändigt i dagsläget att jaga för att få mat på bordet, utom i extrema undantagsfall. Förklaringen till att folk jagar bör därför vara mina nämnda skäl.
Nu tycker jag att den här tråden börjar bli väldigt intressant! Personligen jagar jag inte alls, det intresserar mig helt inte tillräckligt, jag är ute i skogen ändå, och dessutom är jag lite för blödig... Vad det är som driver folk att jaga eller inte jaga har nog många förklaringsmodeller.

Som boende på landet, så käner jag många som jagar och många som inte jagar. Detta oavsett om man har tillgång till egen (då menar jag verkligen "egen") mark att jaga på eller ej. Vi har en hel del mark, men jagar inte...

För några, så är jakten, och därmed sammanhägande viltspaning, passdefinierande, hundträning, balanserad stödfodring jakttornsbyggande, nattvak efter vildsvin etc, en väldigt viktigt del av livet, mer än en hobby, och definitivt mer än att få billigt kött. Det är själva "livsluften", och i stort sätt anledningen till att man bor långt ute på landet.
I den andra ändan av skalan bland de som ändå jagar, så finns det de som deltar på olika sätt, men som är förhållandevis ljumt intresserade, och mest vill ha del i älgen eler annat attraktivt kött.

Några få "jägare" struntar i viltvård och markvård, och försöker bara skjuta så många tillåtna djur som möjligt, och gärna samlar trofeer.

Bland icke-jägarna så dominerar egentligen "inte intresserad av att jaga", tätt följt av "något-äldre-kvinna-på-landet" som av tradition (gammalt könsrollsmönster) inte tänkt tanken att jaga, men som istället plockar en massa bär och svamp, som blir tillbehör till viltmaten.

Några är "milda" jaktmotståndare, tycker att skjuts så mycket ändå, eller att de som jagar är för macho, eller gillar inte att personligen skjuta ihjäl djur. En liten minoritet är uttalade motståndare till jakt "för nöjes skull".

Och sedan så finns det "utsocknes" jägare, vilket är en helt annan historia...

Det är inte nödvändigt för någon att jaga för att få mat, även om man kanske föredrar att viltkött (smaken, konsistensen) framför tamkött.

Huruvida de vilda djuren "lever ett bättre liv" än tamdjur kan i högsta grad diskuteras. Det är nog inte så roligt att vara t.ex. rådjur eller dovhjort på vintern, om det är både djup snö och skare, så att det blir svårt att komma åt maten. Den hårda vintern som var, så frös och svalt det ihjäl många djur. Man hittar kadavren på våren, och våren som var, så hittade jag många fler än vanligt.
Tamdjuren får ju faktiskt både mat och vatten och veterinärvård vid behov, och i övrigt ska djurskyddslagen följas. Att påstå att de vilda djuren är "fria" och har det bra, är nog mer ett utslag av vår egen ide om frihet och ett slags förmänskligande av djur, snarare än en objektiv observation. Tamdjuren har avlats som tamdjur i tusentals år, och är anpassade till ett liv som just tamdjur.

malen
Avstängd

Är det nödvändig med lodjursjakt i konungariket Sverige?

Inlägg av malen » mån 26 aug 2013, 15:19

Ja, det är det. I Norra sverige är skyddsjakt en självklarhet i rennäringen. I mellansverige är problemet med lodjur i fårnäringen knappt nämnbart. Varför jagas det då lodjur i Mellansverige? De utgör tydligen ingen fara för den lilla populationen av rådjur som alltid varit fallet i Finland. Så det argumentet verkar inte hålla. Utmärglade lodjur p.g.a brist på rådjur existerar tydligen inte heller. Den här tråden handlar specifikt om lodjur och inte generellt om jakt. Själv är jag inte avogt inställd till jakt i sin helhet. Jagar inte själv men vistas mycket ute i markerna och bygger ibland gömsle för fotografering, t.ex av havsörnar vid upplandskusten.

Skriv svar