Bok som debunkar frikyrkans vandringssägner/missförstånd?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
apelsin

Bok som debunkar frikyrkans vandringssägner/missförstånd?

Inlägg av apelsin » fre 27 dec 2013, 02:54

Jag har en bekant som är involverad i frikyrkan. Inom kyrkan hör man en del berättelser som nog närmast är av typen vandringssägner, t ex följande
  • En viss person A (som är kristen) får en ingivelse att göra något för B som visade sig vara i behov av just den här tjänsten utan att A kunnat känna till det här. Tolkningen är att Gud verkat genom A. Exempelvis, B är cancersjuk och A få infallet att be för henom. Eller B är i akut behov av pengar och A får infallet att ge henom pengar.
  • A behöver något, ber till Gud, sedan verkar bönen gå i uppfyllelse i det att A får sitt behov uppfyllt. Exempel: A kör bil på en ödslig väg och börjar få slut på bränsle. Stänger motorn, ber om hjälp, mätaren visar mer än innan och tanken räcker till nästa mack.
  • En olycka inträffar men p.g.a. en lycklig och osannolik omständighet klarar sig personen (som är kristen) utan skador. Tolkningen är att Gud har beskyddat personen.
  • Någon påstår sig ha sett en ljusgestalt, exempelvis Jesus eller en ängel.
Det räcker inte med att säga att evidensen i form av vittnesbörd är svagt eftersom min bekant tillmäter kristna människor en speciellt hög trovärdighet. Jag tänker mig att en bok som behandlar det här ämnet och plockar isär några sådana här konkreta mirakelpåståenden däremot skulle vara till nytta. Kanske från ett inifrånperspektiv av någon som gått ur kyrkan. Finns det något sånt? Svenska/engelska spelar ingen roll.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Bok som debunkar frikyrkans vandringssägner/missförstånd

Inlägg av kipphebel3 » fre 27 dec 2013, 08:35

Läste nyss en som heter "bluff" av en brittisk professor. Minns ej namnet nu men det kan vara stephen law.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 27 dec 2013, 08:42

Förklara begreppet confirmation bias. Givet hur mycket som händer i ett liv är oundvikligt att det sker märkliga sammanträffanden.

När det gäller mirakel som skyddar kristna brukar jag dra upp USA:s andra atombomb. Den var ursprungligen tänkt att släppas över Kukura, men genom en serie missöden: moln över Kukura, en bränsleläcka, en mindre felfunktion hos bomben etc hamnade man så småningom över Nagasaki. Även där var det molnig, men så uppstod en lucka i molnen där man kunde se att man var över staden så man släppte bomben - rätt över Japans största katedral och område för kristna. Förklara det med Guds välvilja mot just kristna.

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » fre 27 dec 2013, 09:04

En bok kan jag inte erbjuda, men kanske ett par argument.

* "Bönen verkar gå i uppfyllelse". Det gör den säkert ibland, rent statistiskt sett. Men a) hur förklarar man alla de gånger den inte gjorde det och b) hur vet man att det var just bönen som ordnade biffen? Jag har många gånger i mitt liv fått små problem och svurit för mig själv ("det var väl f*n också")... och ibland har problemen faktiskt löst sig. Djävulen hör bön?

* Om en olycka inträffar och en kristen klarar sig utan skador, så har Gud skyddat personen. Då måste väl alla döda och skadade kristna också skrivas på Guds konto?

* En ljusgestalt kan säkert ses ibland. Men hur vet man att det t.ex. inte är djävulen ("prince of lies") som maskerat sig?

Det viktigaste argumentet har jag sparat till sist. Hur kommer det sig att mirakel alltid består av osannolika omständigheter, men aldrig av omöjliga omständigheter? Definitionen på osannolika omständigheter är ju att de faktiskt förekommer, bara ganska sällan; då behövs inte någon gud. Varför gör Gud aldrig något som bara en gud skulle kunna göra?
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » fre 27 dec 2013, 10:00

En författare som skriver bra om en del av det du letar efter är Guy P. Harrison. Framför allt "50 reasons people give for believing in a god" och "50 simple questions for every christian".

Harrison skriver för skeptiker, så det är inga böcker man sätter i händerna på en troende och hoppas att de ska komma till insikt, men han ger väldigt bra argument och många källhänvisningar så man kan läsa på ännu mer.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 27 dec 2013, 11:49

Har inte någon boktitel just nu men jag tror att något inom det religionspsykologiska fältet kan vara bättre än direkt debunking-litteratur. Religionspsykologerna aktar sig i regel jävligt noga från att göra utsagor om det metafysiska men i slutändan kan det nog tära en hel del på ens naiva mirakeltro att läsa om hur innehållet i ens religiösa upplevelser kan härledas till företeelser i ens omgivning och hur lika sagda upplevelser är oberoende av religion.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

aruru08

Inlägg av aruru08 » fre 27 dec 2013, 11:55

Stänger motorn, ber om hjälp, mätaren visar mer än innan och tanken räcker till nästa mack.
Jag vet förstås inte hur låg nivå i bebsintanken indikeras i den aktuella personens bil visas men av själva bensinnivåmätaren på min bil går det inte att avläsa 5 l hit eller dit. I min bil finns också en digitalt angiven uppgift om hur långt till man kan åka med den bensin som är kvar. Uppgiften bygger på bensinförbrukningen under de närmast tidigare kanske 10 km som jag kört. Har jag kört med många start och stopp och sedan kör ut på landsväg brukar det efter en stund visa att jag kan köra längre än när jag började köra längs landsvägen helt enkelt därför att det är mindre drivmedelsförbrukning på landsväg än i stan.

Är det bara lite bensin kvar kan min bil visa att det går att köra 30 km till, efter en kort stycke väg kan det stå 80 km för att snart stå odefinierat, dvs nära noll. Står bilen still kan bensin som skvimpat upp på sidorna i tanken rinna ner och visa lite länge sträcka. När man stannar bilen kan mätaren vara på väg att slå över till en längre sträcka och när bilen startas igen har uppräkningen slagit igenom trots att det är exakt lika mycket bensin i tanken som när man slog av motorn. Mätningen i själva tanken kan bero på om bilen befinner sig i uppförs- eller nedförsbacke.

Men att ändra på vad någon tror om gud, elallergi och liknande är nästan omöjligt.. Ett kan vara att inte säga emot utan att i stället lyssna och säga hur menar du, kan du förklara igen för jag förstod inte riktigt, har jag förstått dig rätt att du sade... dock utan att hålla med.

På hemsidan http://freedomofmind.com/ kan det finnas en del matnyttigt, t ex i de böcker som det står att läsa om.

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » fre 27 dec 2013, 11:57

Jag håller med om att det mesta inom "debunking-litteratur" är ganska värdelöst som underlag till diskussion. Mycket funkar bra som introduktion för personer som precis har börjat tänka skeptiskt och vill veta mer, medan annat bara är ego-boost för skeptiker som vill ha bekräftelse på att de har rätt.
Anledningen att jag rekommenderade just Harrison är att han ofta tar en lite ödmjukare ståndpunkt. Det är inte så mycket "Du tror på övernaturliga saker för att du är korkad," som "Det finns bra förklaringar till varför det är lätt att tro på övernaturliga saker."
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 27 dec 2013, 12:55

Jag tror att kroppsspråk, miner, samt vem man är, vilken relation man har till denne frikyrklige person,
är viktigare än vad man säger/hur man formulerar sig.

Ibland kan man titta neråt och småle lite medan man ironiskt anmärker på att healing-månglarna alltid tycks koncentrera sig på just "folk som har olika långa ben", t ex. Då har jag fått en del medhåll och igenkännande skratt från Livets Ord-are.

Det kan i vissa fall funka bättre än att titta personen i ögonen; samtalspartnern kan ibland känna sig mästrad av det.

apelsin

Inlägg av apelsin » fre 27 dec 2013, 14:48

Många bra tips, tack :).
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » fre 27 dec 2013, 17:43

kaxiga Z skrev:[...] healing-månglarna alltid tycks koncentrera sig på just "folk som har olika långa ben", [...]
???
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 27 dec 2013, 18:13

Ergo Sum skrev:
kaxiga Z skrev:[...] healing-månglarna alltid tycks koncentrera sig på just "folk som har olika långa ben", [...]
???
De brukar påstå att personen som går fram till scenen, har problemet att h*n har olika längd på sina två ben. Och så 'förlänger' predikanten det 'kortare benet'. Väldigt vanligt.
Annars är det någon hörselskada som ska tas bort.

http://samuelvargthunberg.se/2010/11/03 ... llusionen/

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » fre 27 dec 2013, 18:47

Tack! Det kände jag inte till.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » fre 27 dec 2013, 18:55

Carola påstod att hon fick ena benet förlängt. Om det var av Ulf Ekman eller nån annan minns jag inte, men det var när hon rätt nyligt gått med i Livets Ord.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Sv: Bok som debunkar frikyrkans vandringssägner/missförs

Inlägg av devadatta » fre 27 dec 2013, 19:48

Det låter mycket intressant! Om du kan skaka fram belägg för att hon sagt det, och ännu bättre att det har hänt, så skulle vi ha belägg för att Ekman varit en medveten bedragare.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Skriv svar