Bok som debunkar frikyrkans vandringssägner/missförstånd?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Bok som debunkar frikyrkans vandringssägner/missförstånd

Inlägg av devadatta » lör 28 dec 2013, 01:35

Här är en granskning utförd av Pingsttidningen Dagen av påståenden som televangelisten Benny Hinn gjort. De kommer fram till att han överdrivit kraftigt.

Folkvett skrev en recension av en bok där en katolik granskade mirakler mm ur skeptiskt perspektiv. Kan dock inte hitta den nu.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » lör 28 dec 2013, 13:56

Det räcker inte med att säga att evidensen i form av vittnesbörd är svagt eftersom min bekant tillmäter kristna människor en speciellt hög trovärdighet. Jag tänker mig att en bok som behandlar det här ämnet och plockar isär några sådana här konkreta mirakelpåståenden däremot skulle vara till nytta.
Trådskaparens fråga är kanske inte ordrätt felställd, men poänglös. Vad skulle "nytta" här betyda? Mirakelpåståenden i detta sammanhang har mindre med miraklens själva innehåll att göra, än med vilken plats de intar i vittnenas livsberättelse eller "frälsningsväg".

Som gammal söndagsskoleelev uppvuxen i frikyrkan har jag fått mig många sådana till livs och kan så här i efterhand konstatera att frågor om evidens eller bevis är helt irrelevanta för församlingen. En religionssociolog skulle antagligen formulera det så att vi rör oss i en annan diskurs - den religiösa - som är helt skild från en filosofisk eller vetenskaplig.

Konkret- övertygelsekraften i budskapet om ett gudomligt ingripande kan vara lika stor i ett barns berättelse om hur hen bad till Gud att hitta sin försvunna boll som den från brodern som tack vare sin bön hann till sjukhuset i tid trots en tom tank. Det avgörande är hur berättelsen passar in i en frälsningshistoria som per definition är subjektiv.

Strindberg som också svärmade för svärmeriet formulerade credot för den frikyrkliges syn på mirakler.
Vill man nu ge en definition av Gud så säger man först att han är allsmäktig; däraf följer som korollar att han kan upphäfva de lagar han stiftat; men enär vi icke känna allan hans lagar, veta vi icke , när han tillämpar en för oss okänd lag eller upphäfver en för oss känd. Det vi kalla underverk kan således komma till stånd efter stränga lagar, dem vi icke känna, och vi må därför inför ovanliga och oförklarliga händelser se till att vi icke göra felslut, som ådraga oss löje och förakt af medmänniskor som ha lätt att fatta.
För den troende gör du dig alltså bara löjlig om du börjar diskutera evidens.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

apelsin

Inlägg av apelsin » mån 30 dec 2013, 02:37

Matte skrev:
Det räcker inte med att säga att evidensen i form av vittnesbörd är svagt eftersom min bekant tillmäter kristna människor en speciellt hög trovärdighet. Jag tänker mig att en bok som behandlar det här ämnet och plockar isär några sådana här konkreta mirakelpåståenden däremot skulle vara till nytta.
Trådskaparens fråga är kanske inte ordrätt felställd, men poänglös. Vad skulle "nytta" här betyda? Mirakelpåståenden i detta sammanhang har mindre med miraklens själva innehåll att göra, än med vilken plats de intar i vittnenas livsberättelse eller "frälsningsväg".

Som gammal söndagsskoleelev uppvuxen i frikyrkan har jag fått mig många sådana till livs och kan så här i efterhand konstatera att frågor om evidens eller bevis är helt irrelevanta för församlingen. En religionssociolog skulle antagligen formulera det så att vi rör oss i en annan diskurs - den religiösa - som är helt skild från en filosofisk eller vetenskaplig.

Konkret- övertygelsekraften i budskapet om ett gudomligt ingripande kan vara lika stor i ett barns berättelse om hur hen bad till Gud att hitta sin försvunna boll som den från brodern som tack vare sin bön hann till sjukhuset i tid trots en tom tank. Det avgörande är hur berättelsen passar in i en frälsningshistoria som per definition är subjektiv.

Strindberg som också svärmade för svärmeriet formulerade credot för den frikyrkliges syn på mirakler.
Vill man nu ge en definition av Gud så säger man först att han är allsmäktig; däraf följer som korollar att han kan upphäfva de lagar han stiftat; men enär vi icke känna allan hans lagar, veta vi icke , när han tillämpar en för oss okänd lag eller upphäfver en för oss känd. Det vi kalla underverk kan således komma till stånd efter stränga lagar, dem vi icke känna, och vi må därför inför ovanliga och oförklarliga händelser se till att vi icke göra felslut, som ådraga oss löje och förakt af medmänniskor som ha lätt att fatta.
För den troende gör du dig alltså bara löjlig om du börjar diskutera evidens.
Du missförstår en smula, det var inte jag som påbörjade diskussionen, tvärtom har jag undvikit det i det längsta. Om man nu vill diskutera med mig, så står det mig fritt, menar jag nog, att ta till den bästa argumentation jag har tillgång till. Huruvida det är poänglöst eller inte gör jag min egen bedömning av. Strindbergs resonemang är trams vilket inte är svårt att visa även om du nog har rätt i att det är en vanlig syn.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 30 dec 2013, 10:11

Naturligtvis ska du själv bedöma om vilken poäng det är att föra diskussionen. Som sagt, jag kanske missförstod dig; vad skulle nyttan med bestå i att utge en bok i ämnet?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 30 dec 2013, 18:32

kaxiga Z skrev:
Ergo Sum skrev:
kaxiga Z skrev:[...] healing-månglarna alltid tycks koncentrera sig på just "folk som har olika långa ben", [...]
???
De brukar påstå att personen som går fram till scenen, har problemet att h*n har olika längd på sina två ben. Och så 'förlänger' predikanten det 'kortare benet'. Väldigt vanligt.
Jo, den där rövarhistorien har man ju hört ett antal gånger. :lol:
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » mån 06 jan 2014, 00:46

Finns det vittnesmål om att det längre benet förkortats?

koltrasten

Inlägg av koltrasten » lör 21 sep 2019, 12:31

devadatta skrev:
lör 28 dec 2013, 01:35
Här är en granskning utförd av Pingsttidningen Dagen av påståenden som televangelisten Benny Hinn gjort. De kommer fram till att han överdrivit kraftigt.
Ni skeptiker bör dock beakta att även om pingstkyrkan uttryckte skepsis över Benny Hinns påstådda mirakel så drar de inte av det slutsatsen att alla mirakelpåståenden är felaktiga. Men när det kommer till pingstkyrkan finns det ett annat viktigt ämne att diskutera och det är om det rör sig om mirakel utförda av gud eller av ond andemakt. En del kristna som tar avstånd från den karismatiska rörelsen anser det och det är fullt tänkbart att muslimer skulle anse detsamma.

Skriv svar