Död i två dygn får se himmel och helvete Daniel Ekechukwu

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Död i två dygn får se himmel och helvete Daniel Ekechukwu

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 03 apr 2019, 13:18

koltrasten skrev:
ons 03 apr 2019, 08:42
Om det är så att detta ska förklaras med att Daniel dödförklarats av misstag (som det antyds här) så är det ju märkligt att Daniels hustru också kom på tanken att försöka återuppväcka Daniel och lät ta honom till en kyrka för att göra just detta, då hade han väl
"vaknat" oväntat på bårhuset istället ?
Varför återuppstår han just vid det tillfälle där det är Daniels hustrus förhoppning att han ska uppstå ?
Är hustrun ett oberoende vittne?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

koltrasten

Inlägg av koltrasten » ons 03 apr 2019, 14:47

[/quote]Är hustrun ett oberoende vittne?
[/quote]

Oavsett vad man tycker om det så visas det ju på videon jag länkar till att uppståndelsen sker i kyrkan och inte i t.ex. bårhuset.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 03 apr 2019, 17:53

koltrasten skrev:Oavsett vad man tycker om det så visas det ju på videon jag länkar till att uppståndelsen sker i kyrkan och inte i t.ex. bårhuset.
Vilket inte talar till historiens fördel.

koltrasten

Inlägg av koltrasten » tor 04 apr 2019, 10:58

Varför inte ?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 04 apr 2019, 14:30

koltrasten skrev:
tor 04 apr 2019, 10:58
Varför inte ?
Därför att storyn då är att kroppen först helt lagvidrigt tagits från ett bårhus, och sen att den helt regelvidrigt släpats in i en kyrka full med folk. Folk som dessutom verkar förväntat sig ett spektakel.

koltrasten

Inlägg av koltrasten » tor 04 apr 2019, 15:47

Därför att storyn då är att kroppen först helt lagvidrigt tagits från ett bårhus,

Hur kan det vara lagvidrigt om det är bårhusets ägare som vill ha bort kroppen ?
Herr Manu visade mig sin liggare där han skriver in viktig information om varje kropp som kommer till hans bårhus. Den innehöll hundratals anteckningar och han visade mig Daniel Ekechukwus namn antecknat där och dagen när hans kropp togs emot var, den 2 december 2001. Manu återgav händelsen när Daniels familj kom med hans kropp och hur han injicerade balsameringsvätska i Daniels fingrar för att de skulle förbli raka. Han återgav också hur han hade försökt att skära två gånger i Daniels innerlår för att injicera balsamering och den stöt han fick två gånger. Den andra gången blev hans arm delvis förlamad och förblev så under resten av natten. Han berättade om lovsångsmusiken som strömmade ut från hans bårhus under första natten som Daniels kropp låg där och om ljuset, något som liknade små stjärnor, som svävade ovanför Daniels huvud när han letade efter var musiken kom ifrån. Han berättade också hur han sökte upp Daniels far på morgonen med en angelägen begäran att de skulle flytta Daniels kropp bort från bårhuset efter de märkliga händelserna under natten. Vidare hur Daniels far kom tidigt på söndagsmorgonen den 2 december med Daniels fru för att ta kroppen till Onitsha. Manu berättade hur han klätt Daniels kropp i en vit kostym, stoppat bomullstussar i hans näsa och lagt kroppen i en kista som familjen köpt.
Dûrion Annûndil skrev:
tor 04 apr 2019, 14:30
och sen att den helt regelvidrigt släpats in i en kyrka full med folk.
Hur kan det vara regelvidrigt om den ledande pastorn gick med på det ?
Området runt kyrkan bevakades av en hel skara statliga, federala och lokala säkerhetsvakter av hänsyn till Reinhard Bonnke som hade mottagit många dödshot och som är hatad av muslimer över hela Afrika (för att inte tala om det faktum att World Trade Center hade förstörts av muslimska flygplanskapare samma höst). Därför tillät inte säkerhetsvakterna att kistan fick lyftas ur ambulansen för de misstänkte att den kunde innehålla en sprängladdning. Daniels fru förde högljutt sin talan med dem, hon öppnade locket för att visa dem sin döde man. Hon blev hycklad och slagen för hon envisades med att få komma in och hon orsakade sådan oreda att den ledande pastorn underättades. Hans son gav instruktioner om att Daniels fru fick tillstånd att föra kroppen, utan kista, in i kyrkans bottenvåning. Daniels kropp blev lagd på två bord som förts samman i söndagsskolans rum.

Källa: (för båda citat): http://xn--nglar-fra.se/daniel.html

Folk som dessutom verkar förväntat sig ett spektakel.
Varför tror du det ?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 04 apr 2019, 21:18

koltrasten skrev:
tor 04 apr 2019, 15:47
Därför att storyn då är att kroppen först helt lagvidrigt tagits från ett bårhus,
Hur kan det vara lagvidrigt om det är bårhusets ägare som vill ha bort kroppen ?
Får bårhus-personal bryta mot lagen?
koltrasten skrev:Hur kan det vara regelvidrigt om den ledande pastorn gick med på det ?
Bestämmer lokala pastorer över vilka regler och lagar som får brytas i Nigeria?
koltrasten skrev:
Folk som dessutom verkar förväntat sig ett spektakel.
Varför tror du det ?
Därför att jag också tittade på videon.

koltrasten

Inlägg av koltrasten » fre 05 apr 2019, 09:28

Får bårhus-personal bryta mot lagen?
Nej, men hur vet du att det i Nigeria 2001 var olagligt för en bårhusägare att be en anhörig till en avliden att ta hand om kroppen ?

Bestämmer lokala pastorer över vilka regler och lagar som får brytas i Nigeria?
Det kan väl mycket väl ha varit så att en lokal pastor i kyrkan hade rätt att låta föra in Daniels kropp där, särskilt med tanke på att den hade tagits ur kistan, varför skulle det vara olagligt ?

Även om det som gjordes nu inte var lagligt, drar det ner trovärdigheten över vad som hänt? Om du är i en affär och ser att en misstänkt snattare gripits tänker du då: "Nu ser jag nog fel det här har nog inte hänt för det är olagligt att snatta" ?
Daniels kropp var ju i kyrkan, den måste ju ha kommit in på något sätt.

Därför att jag också tittade på videon.
Det var bra, jag skulle även uppskatta om du läste igenom allt det som står på sidan jag länkade till i förra inlägget, även om jag kan förstå att det är ganska mycket men det går ju att ta lite i taget.

Vad var det i videon som fick dig att tro att de som var där väntat sig ett "spektakel" ?

koltrasten

Inlägg av koltrasten » fre 05 apr 2019, 09:52

Ytterligare en incessant detalj, i samband med att Daniel skulle förflyttas från bårhuset stoppade begravnings entreprenören bomull i hans näsa och klädde honom i en vit kostym, scrolla till 06:50 i videon (det är en annan video än den jag tidigare länkat till)

https://www.youtube.com/watch?v=6toVB36An7k

Ser det förresten inte ut som blodrester i Daniels näsa vid 32:11, svartnat torkat blod som man kan ha efter näsblod.

Manu berättade hur han klätt Daniels kropp i en vit kostym, stoppat bomullstussar i hans näsa och lagt kroppen i en kista som familjen köpt.
Daniel fick näsblod i samband med traffikolyckan
Jag kommer ihåg att jag kastade upp blod och att det rann blod från näsan
Källa för bägge citat: http://xn--nglar-fra.se/daniel.html

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 07 apr 2019, 09:29

koltrasten skrev:Nej, men hur vet du att det i Nigeria 2001 var olagligt för en bårhusägare att be en anhörig till en avliden att ta hand om kroppen ?
Varför tror du att det är OK att bara knalla iväg med en död kropp från ett bårhus? Även i Nigeria finns sjukvårdslagar.
koltrasten skrev:Det kan väl mycket väl ha varit så att en lokal pastor i kyrkan hade rätt att låta föra in Daniels kropp där, särskilt med tanke på att den hade tagits ur kistan, varför skulle det vara olagligt ?

Även om det som gjordes nu inte var lagligt, drar det ner trovärdigheten över vad som hänt? Om du är i en affär och ser att en misstänkt snattare gripits tänker du då: "Nu ser jag nog fel det här har nog inte hänt för det är olagligt att snatta" ?
Ja, om jag är i en affär och någon släpar ut en kropp från kyldisken och plötsligt utbrister "Han lever!" så skulle jag nog titta mig omkring och förvänta mig att det var 1 april eller Dolda Kameran.
Hur döda behandlas har alltid varit omgivet av lagar baserade på hälsoaspekter och traditioner. Jag får intrycket att den här historien försöker undgå detta genom att hänvisa till "Ja men, det är ju i Afrika. Där gör man lite hur som helst."

koltrasten

Inlägg av koltrasten » sön 07 apr 2019, 14:54

Dûrion Annûndil skrev:
sön 07 apr 2019, 09:29
Varför tror du att det är OK att bara knalla iväg med en död kropp från ett bårhus? Även i Nigeria finns sjukvårdslagar.

Ja, om jag är i en affär och någon släpar ut en kropp från kyldisken och plötsligt utbrister "Han lever!" så skulle jag nog titta mig omkring och förvänta mig att det var 1 april eller Dolda Kameran.
Hur döda behandlas har alltid varit omgivet av lagar baserade på hälsoaspekter och traditioner. Jag får intrycket att den här historien försöker undgå detta genom att hänvisa till "Ja men, det är ju i Afrika. Där gör man lite hur som helst."
Då kan du ju ta och bevisa att de saker som gjordes var olagliga i Nigeria, det är på dig bevisbördan ligger.
Sedan är det inte ett mått på vad som har hänt och inte om det var lagligt eller inte.
Har du inte sett anteckningarna från bårhuset om Daniel? , de visas ju i videon, där visas ju också när Daniel är i kyrkan
Hur var det förresten med bomullstussarna i Daniels näsa, hur ska du förklara dem ?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 07 apr 2019, 21:59

koltrasten skrev:Då kan du ju ta och bevisa att de saker som gjordes var olagliga i Nigeria, det är på dig bevisbördan ligger.
Ok, jag medger att det ligger på mig, och att behandlingen av döda kroppar i Nigeria lämnar mycket att önska. Det jag kunde hitta om hur bårhusen opererar i Nigeria tolkar jag som att lagarna är som i Europa, men huruvida de följs eller ens beivras varierar. Så att släpa iväg en död närstående när som helst verkar inte vara ett problem.
https://www.jstor.org/stable/27607981?s ... b_contents
Recent events and a few judicial decisions in Nigeria show the need for a serious analytical engagement with the law relating to dead bodies. Topical issues from these cases focus on jurisdiction, the right to control the disposition of remains, and remedies available for the infringement of a burial right. While the meaning and content of sepulchral rights remain the same in Nigeria as in many industrialized nations, its prioritization is markedly different. In contrast to the highly individualized nature of burial rights in many Western legal systems, the control of sepulchral right in Nigeria is familial in character. In some circumstances, however, recourse may be had to statutory provisions that import English priority rules. While a range of remedies is available for an interference with a burial right, injunctions and declarations are the most sought after by Nigerian litigants. An expedited hearing is preferable to an interlocutory order of injunction.
Men då återstår ju hur pass pålitliga påståendena i den här historien är, när det alltså inte finns något pålitligt spår av byråkrati att följa?
koltrasten skrev:Sedan är det inte ett mått på vad som har hänt och inte om det var lagligt eller inte.
Det har jag inte heller påstått. Jag hävdade att det fanns hinder i vägen för att Daniel verkligen skulle kunna behandlats så här lättvindigt om han faktiskt varit död.
koltrasten skrev:Har du inte sett anteckningarna från bårhuset om Daniel? , de visas ju i videon, där visas ju också när Daniel är i kyrkan
Uppenbarligen betyder anteckningar från ett bårhus väldigt lite i Nigeria.
koltrasten skrev:Hur var det förresten med bomullstussarna i Daniels näsa, hur ska du förklara dem ?
Att någon har bomullstussar i nästan är inget tecken på att man är död. Vem som helst kan ha stoppat dem där när som helst.

koltrasten

Inlägg av koltrasten » sön 14 apr 2019, 12:25

koltrasten skrev:Då kan du ju ta och bevisa att de saker som gjordes var olagliga i Nigeria, det är på dig bevisbördan ligger.
Ok, jag medger att det ligger på mig, och att behandlingen av döda kroppar i Nigeria lämnar mycket att önska. Det jag kunde hitta om hur bårhusen opererar i Nigeria tolkar jag som att lagarna är som i Europa, men huruvida de följs eller ens beivras varierar. Så att släpa iväg en död närstående när som helst verkar inte vara ett problem.
https://www.jstor.org/stable/27607981?s ... b_contents
Recent events and a few judicial decisions in Nigeria show the need for a serious analytical engagement with the law relating to dead bodies. Topical issues from these cases focus on jurisdiction, the right to control the disposition of remains, and remedies available for the infringement of a burial right. While the meaning and content of sepulchral rights remain the same in Nigeria as in many industrialized nations, its prioritization is markedly different. In contrast to the highly individualized nature of burial rights in many Western legal systems, the control of sepulchral right in Nigeria is familial in character. In some circumstances, however, recourse may be had to statutory provisions that import English priority rules. While a range of remedies is available for an interference with a burial right, injunctions and declarations are the most sought after by Nigerian litigants. An expedited hearing is preferable to an interlocutory order of injunction.
Men då återstår ju hur pass pålitliga påståendena i den här historien är, när det alltså inte finns något pålitligt spår av byråkrati att följa?
Hur menar du nu ? Spår av byråkrati ?
koltrasten skrev:Sedan är det inte ett mått på vad som har hänt och inte om det var lagligt eller inte.
Det har jag inte heller påstått. Jag hävdade att det fanns hinder i vägen för att Daniel verkligen skulle kunna behandlats så här lättvindigt om han faktiskt varit död.
Vadå för hinder ? finns det inte lika mycket hinder för förfalskade dödsattester och förfalskad bårhusdokumentation ?
koltrasten skrev:Har du inte sett anteckningarna från bårhuset om Daniel? , de visas ju i videon, där visas ju också när Daniel är i kyrkan
Uppenbarligen betyder anteckningar från ett bårhus väldigt lite i Nigeria.
Varför anser du det ?
koltrasten skrev:Hur var det förresten med bomullstussarna i Daniels näsa, hur ska du förklara dem ?
Att någon har bomullstussar i nästan är inget tecken på att man är död. Vem som helst kan ha stoppat dem där när som helst.
Men tänk på sammanhanget, Daniel fick näsblod i samband med olyckan.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 14 apr 2019, 14:27

Koltrasten, du som var med där kanske kan ta ett snack med de andra också, och komma med en fylligare redogörelse än den vimsiga videon? Eller har jag missuppfattat... är det så illa att det är videon du går efter som enda underlag???
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 14 apr 2019, 18:38

koltrasten skrev:Hur menar du nu ? Spår av byråkrati ?
Ett spår att följa, ledtrådar, i form av dokument och journaler.
koltrasten skrev:Vadå för hinder ? finns det inte lika mycket hinder för förfalskade dödsattester och förfalskad bårhusdokumentation ?
Bra poäng. Uppenbarligen fanns inga reella hinder för att hitta på hela den här återuppståndelse-historien om Daniel, med förfalskade dokument och ingen som helst möjlighet att kolla upp huruvida Daniel varit med om någon bilolycka eller varit död.

Skriv svar