Parallella universa i tid och rum.

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Skriv svar
Johme

Parallella universa i tid och rum.

Inlägg av Johme » mån 12 maj 2014, 09:26

En artikel i DN om Max Tegmark och hans ideer om parallella universa i olika nivåer väckte upp en gammal fundering hos mig. Enligt en vanlig beskrivning av Big-Bang skapades rumtiden samtidigt som (vårt) universum. Det är s.a.s en egenskap hos vårt universum. Men var i rum och tid ska man i så fall tänka sig att parallella universa finns? Kräver en sådan ide att rum-tid existerar oberoende av av vårt universum. Kan man tala om någon samtidighet i ett parallellt universum? Någon som kan redogöra för detta så att en lekman förstår?

Thomas P

Re: Parallella universa i tid och rum.

Inlägg av Thomas P » mån 12 maj 2014, 12:49

Johme skrev:Men var i rum och tid ska man i så fall tänka sig att parallella universa finns? Kräver en sådan ide att rum-tid existerar oberoende av av vårt universum. Kan man tala om någon samtidighet i ett parallellt universum? Någon som kan redogöra för detta så att en lekman förstår?
Det finns ett otal hypoteser. Jag har för mig att Tegmarks första nivå handlar om områden som befinner sig i vår rumtid men utanför det observerbara universum. Är universum oändligt stort finns det oändligt många volymer utan direkt kontakt. En annan variant är Lindes eviga inflation där det ständigt sker nya Big Bang som skapar nya universa.

Mest likt parallella universum är nog tanken att det finns flera universa som ligger bredvid varandra i en extra dimension ungefär som papper som ligger i en hög. Det som inspirerat den hypotesen är att den kan ge en förklaring till varför gravitationen är så svag jämfört med de andra fundamentala krafterna. Tanken är att gravitationen till skillnad från de andra krafterna inte är begränsad till vårt universum utan att den läcker över till de andra. Vi bör därför i princip också kunna detektera dessa genom att gravitation från deras objekt når vårt universum. Kanske har vi redan gjort det om detta är vad den "mörka materian" är.

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » mån 12 maj 2014, 13:32

Thomas P skrev:Mest likt parallella universum är nog tanken att det finns flera universa som ligger bredvid varandra i en extra dimension ungefär som papper som ligger i en hög. Det som inspirerat den hypotesen är att den kan ge en förklaring till varför gravitationen är så svag jämfört med de andra fundamentala krafterna. Tanken är att gravitationen till skillnad från de andra krafterna inte är begränsad till vårt universum utan att den läcker över till de andra.
Det här är långt över huvudet på mig, vilket säkert märks av frågan jag ställer: om gravitationen läcker mellan universa, och om ett nytt universum skapas varje gång ett "val" görs (de där berömda tidsbyxorna), skulle inte gravitationen ganska snabbt tunnas ut till nära noll?
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Johme

Inlägg av Johme » tis 13 maj 2014, 10:06

Thomas P skrev: Är universum oändligt stort finns det oändligt många volymer utan direkt kontakt.
Om varken tid eller rum är gemensam så blir frågan om existens en väldigt knepig fråga. Existerar? Existerade? Var? När?
Thomas P skrev: Mest likt parallella universum är nog tanken att det finns flera universa som ligger bredvid varandra i en extra dimension ungefär som papper som ligger i en hög.
Delar på vår rum-tid alltså? Trots allt lättare att tankemässigt hantera denna spökvärld.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 13 maj 2014, 10:34

Johme skrev:
Thomas P skrev: Är universum oändligt stort finns det oändligt många volymer utan direkt kontakt.
Om varken tid eller rum är gemensam så blir frågan om existens en väldigt knepig fråga. Existerar? Existerade? Var? När?
I detta fall delar de vår rumtid även om de ligger utanför det område vi kan observera. Deras existens blir därför hypotetisk, givet att vi inte hittar något kryphål som möjliggör transport snabbare än ljuset. Jämför med hur det var i antiken med existensen av jordens baksida. Man kunde inte åka dit och man hade ingen aning om hur det såg ut men det påverkade inte om området existerade eller inte.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 13 maj 2014, 10:34

Johme skrev:Om varken tid eller rum är gemensam så blir frågan om existens en väldigt knepig fråga. Existerar? Existerade? Var? När?
Ok, jag tänker tvärtom, har jag för mig:
Ifall tid och rum är gemensamma för vårt universum och de hypotetiska andra, så är de andra samma universum som vårt, enligt min definition. Då är det hela fortfarande ett enda universum. Inget multiversum, således.

Å andra sidan, ifall de andra universa som ev. finns, är avskilda från oss i egen, separat rumtid, etc, så blir istället frågan om vi någonsin kan komma åt dem, ifall vi någonsin kan få en susning om huruvida de existerar eller inte.

/Knivigt

Johme

Inlägg av Johme » ons 14 maj 2014, 08:23

kaxiga Z skrev:
Johme skrev:Om varken tid eller rum är gemensam så blir frågan om existens en väldigt knepig fråga. Existerar? Existerade? Var? När?
Ok, jag tänker tvärtom, har jag för mig:
Ifall tid och rum är gemensamma för vårt universum och de hypotetiska andra, så är de andra samma universum som vårt, enligt min definition. Då är det hela fortfarande ett enda universum. Inget multiversum, således.
Så har väl egentligen också jag sett det. Men som jag tolkar det nu finns det andra definitioner. Men om man talar om olika universa med annan rumtid så blir ju frågan, som du skriver, hypotetisk. Och om man i någon mening vill använda begreppet "parallella", så bör man ju ha någon slags gemensam referensram?

Användarvisningsbild
Plattfot

Inlägg av Plattfot » tor 15 maj 2014, 08:08

För mig är stapeln av papper en bra bild av en möjlig förklaring. Vår rum-tid beskrivs som ett papper, våra fyra dimensioner representeras av arkens två. De ligger dock skilda från varandra utefter en femte dimension, i bilden av pappersbunten beskriven med den tredje rumsdimensionen. Den femte kan vi inte se. Vi har heller ingen uppfattning om hur långt det är till nästa ark (universum).

Den eventuellt "läckande" gravitationen blir ett problem jag inte klarar av. Och hur skapar man i tanken ett universum, som behöver alla de elva dimensioner, som finns i den s.k. M-teorin? Googla på den! Den måste ha hittats på av Alvedontillverkarna.

Johme

Inlägg av Johme » tor 15 maj 2014, 14:27

Plattfot skrev: Och hur skapar man i tanken ett universum, som behöver alla de elva dimensioner, som finns i den s.k. M-teorin? Googla på den! Den måste ha hittats på av Alvedontillverkarna.
Vår evolutionshistoria har nog inte krävt att hjärnan ska kunna hantera mer än 3+1 dimensioner. M-teorin tillåter, som jag förstår, att någon dimension är gemensam för flera universa. T.ex. i den ekpyrotiska modellen http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekpyrotiska_modellen

dieting

Inlägg av dieting » tor 25 dec 2014, 10:12

Ifall tid och rum är gemensamma för vårt universum och de hypotetiska andra, så är de andra samma universum som vårt, enligt min definition. Då är det hela fortfarande ett enda universum. Inget multiversum, således.???
GuL

Johme

Inlägg av Johme » tor 25 dec 2014, 15:48

dieting skrev:Ifall tid och rum är gemensamma för vårt universum och de hypotetiska andra, så är de andra samma universum som vårt, enligt min definition. Då är det hela fortfarande ett enda universum. Inget multiversum, således.???
Ja, det handlar ju om hur vi definierar det. I Tegmarks klassificeringsschema är vårt universum det som finns inom vår kosmologiska horisont https://en.wikipedia.org/wiki/Multivers ... al_horizon

Etnavs

Inlägg av Etnavs » lör 27 dec 2014, 21:57

Det här var en otroligt intressant tråd :D :!: :idea:

dieting

Inlägg av dieting » fre 09 jan 2015, 06:20

Ifall tid och rum är gemensamma för vårt universum och de hypotetiska andra, så är de andra samma universum som vårt, enligt min definition. Då är det hela fortfarande ett enda universum. Inget multiversum, således.???

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 09 jan 2015, 17:31

dieting skrev:Ifall tid och rum är gemensamma för vårt universum och de hypotetiska andra, så är de andra samma universum som vårt, enligt min definition. Då är det hela fortfarande ett enda universum. Inget multiversum, således.???

Tiden är knapp.
Kan vi bestämma oss om det till nästa koncilium.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » fre 09 jan 2015, 17:36

Ett enda multiversum?
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Skriv svar