Vibrerande ljud.

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Ernesto

Vibrerande ljud.

Inlägg av Ernesto » tis 22 jul 2014, 10:48

Jag bor i hyreslägenhet.

Nästan varje kväll/natt, efter c:a kl. 23.30, är det någon granne som startar någon maskinell utrustning. Den avger ett vibrerande, brummande ljud, som är mycket störande.

Ljudstyrkan är i stort sett konstant, men ibland något kraftigare. Då kommer inte höjningen abrupt, utan stegras något gradvis.

Ljudet pågår fortfarande när jag vaknar c:a kl. 7, om jag nu överhuvudtaget lyckats somna.

Vad kan det vara? (Tvättmaskin och diskmaskin har man inte igång 7-8 timmar i sträck, dag efter dag - förlåt natt efter natt.)

Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
harald

Re: Vibrerande ljud.

Inlägg av harald » tis 22 jul 2014, 11:35

Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Ernesto

Inlägg av Ernesto » tis 22 jul 2014, 11:58

harald skrev:CPAP?
Jag har övervägt den möjligheten. Men hur kan personer som använder sådan utrustning själva somna/sova, när jag bakom betong/-vägg(?)/-golv(?)/-tak(?) blir så störd. Eller kan själva aggregatet placeras i ett annat rum än där brukaren ligger?

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 22 jul 2014, 12:07

Luftkonditioneringsapparat ?
Fläkt ?

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 22 jul 2014, 12:13

Ernesto skrev:
Jag har övervägt den möjligheten. Men hur kan personer som använder sådan utrustning själva somna/sova, när jag bakom betong/-vägg(?)/-golv(?)/-tak(?) blir så störd. Eller kan själva aggregatet placeras i ett annat rum än där brukaren ligger?
Den kanske ger upphov till vibrationer som hörs mer hos dig eftersom den är placerad på ett betonggolv?
There is no spoon.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » tis 22 jul 2014, 12:17

Kanske har grannen ovanför skaffat en sådan där lös luftkonditioneringsapparat, som man kör på natten för att få svalt i socrummet.

Vi äger en sådan, den används inte längre, den drar både mycket el och kyler tämligen ineffektivt. Och den brummar och vibrerar en del. Dessutom så stör den en av våra TV-boxar.

Att det låter på natten, när man ska sova, kan ju stämma med en sådan.

Skaffa öronproppar, eller ta ett snack med grannen...

Ernesto

Inlägg av Ernesto » tis 22 jul 2014, 12:43

Det har pågått i mer än 2 år och året runt.

När jag arbetar tar jag en sömntablett för att komma någorlunda utsövd till arbetet.

Jag vet inte hur vibrerande ljud fortplantas i betong. För mig är det svårt att förstå att ljudet skulle var mer besvärande i en annan lägenhet än där utrustningen befinner sig.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tis 22 jul 2014, 12:50

Ernesto skrev:
Jag skulle tro att de helt enkelt sover bättre med, än utan maskinen. Det kan nog finnas värre sömnstörare än monotona ljud.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 22 jul 2014, 12:54

Ernesto skrev:Jag vet inte hur vibrerande ljud fortplantas i betong. För mig är det svårt att förstå att ljudet skulle var mer besvärande i en annan lägenhet än där utrustningen befinner sig.
Det kallas stomljud. Ljudvågorna fortplantas i byggnadens stomme. Har man otur (vilket du verkar ha) kan något en bit bort som råkar ha rätt egenfrekvens börja vibrera så att det blir mycket ljud där.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
rehn

Inlägg av rehn » tis 22 jul 2014, 15:44

Jag tror på fläkt el dyl. Det är dock märkligt att den körs på natten. Om fläktar körs endast delar av dygn brukar det vara på dagen.
Dock: en liten observation hemma hos mig. Bor i villa. Vid ett besök klagade min son på ett dovt brummande ljud. Ingen annan hörde ljudet.
Tills en dag då jag satte mig på en stol just där han hade suttit. Då hörde även jag ljudet tydligt. Det räckte med att jag flyttade mig ca 1 m så blev det ohörbart. Källan var våra fläktar på vinden.
Förslag: kolla om det är mindre störande på annan plats i lägenheten.
Kolla med hyresvärden vad det finns för fläktar/andra aggregat i huset

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 22 jul 2014, 16:58

Eller ta med en skumgummibit och knacka på hos grannen så dom har nåt vibrationsdämpande att ställa maskinen på.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 22 jul 2014, 17:44

Förstår jag rätt så vet trådskaparen inte varifrån ljudet kommer, så vilken granne ska han knacka på hos?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 22 jul 2014, 18:28

Den på våningen över om maskinen står på golvet vilket känns logiskt.
There is no spoon.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 22 jul 2014, 20:02

@trådstartaren ernesto.

Oväsendet har tydligen pågått i 2 år.
Du har haft svårt att sova pga oväsendet.
Du bor i hyreslägenhet.
Du vet inte varifrån i huset det kommer.

Frågor som det kan vara värt att ställa:
-Har du gått ut i farstun för att försöka lokalisera oväsendet ?
-Har du -efter två års sömnstörningar beroende av vibrationerna/oväsendet- NÅGON GÅNG tagit upp problemet med någon av de grannar som du med största säkerhet av och till möter i porten/trappan/hissen ?
-Har du -efter två år av sömnlöshet- kontaktat hyresvärden angående problemet ?
-Om det skulle vara så att du -utan framgång- kontaktat hyresvärden. Tycker du att det är en god ide att
kontakta hälsovårdsnämnden för en nattlig bullermätning?
-Om du är hyresgäst i ett allmännyttigt bostadsföretag så finns det förmodligen en störningsjour som du
kan kontakta för att få nattro.

Vof-forumet kan bara spekulera i orsaken till oväsendet och dina sömnproblem.
Lösningen kan du bara åstadkomma själv. Ovan i det här inlägget finns några ledtrådar.

Ernesto

Inlägg av Ernesto » tis 22 jul 2014, 21:29

Jag har talat med andra grannar. Jag har protesterat på anslagstavla. Världen är liten, så jag vill inte avslöja för mycket och röja min identitet.

Det finns två lägenheter som jag betraktar som möjliga ... Människor kan förneka.

Det kan väl knappast vara någon kriminell verksamhet som pågår. Sådan borde utföras dagtid för att inte tilldra sig oönskad uppmärksamhet.

Tack för alla svar. Rent allmänt skulle det vara intressant att veta vilken maskinell utrustning det handlar om.

Skriv svar