Vibrerande ljud.

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Nils D

Re: Vibrerande ljud.

Inlägg av Nils D » tis 22 jul 2014, 21:52

Jag hade ett kylskåp som började bli gammalt och som brummade en hel del. Styrkan varierade väldigt om jag hade skafferidörren stängd eller öppen.
Sådana här lågfrekventa och långvågiga ljud uppfattas som olika starka beroende på var i rummet man befinner sig, om det just där är råder en buk eller nod från ljudkällan. Just där ljudet alstras så kanske det inte hörs något alls.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 22 jul 2014, 22:06

1.
Kontakta hyresvärden. Efter 2 års sömnlöshet är det på tiden.
2.
Om du bor i allmännyttan. Kontakta störningsjouren.
3.
Om inget hjälper. Gå med i hyresgästföreningen och låt dem driva saken i förhandlingar och ev. domstol.

Det viktigaste i saken är väl att du återfår nattron ?
När hyresvärd / störningsjour / hyresgästförening har agerat så lär du få klarhet i vad som
orsakat oväsendet..........och dessutom återfå nattron.

Det här forumet kan INTE:
-Ge ett 100%säkert svar på orsaken till oväsendet.
-Tala om för dig från vilken lägenhet oväsendet härrör.
-Ge dig din nattro tillbaka.

Följ mina råd och tips ovan så skall du se att du snart får sova i lugn oh ro igen.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 22 jul 2014, 22:10

En fråga till trådstartaren:
Har du efter 2 års sömnlöshet gjort NÅGOT annat för att lösa problemet än att starta en tråd i
VoF-forumet ?

Tokig tant

Inlägg av Tokig tant » sön 28 sep 2014, 11:18

Ernesto skrev:Jag har talat med andra grannar. Jag har protesterat på anslagstavla. Världen är liten, så jag vill inte avslöja för mycket och röja min identitet.

Det finns två lägenheter som jag betraktar som möjliga ... Människor kan förneka.

Det kan väl knappast vara någon kriminell verksamhet som pågår. Sådan borde utföras dagtid för att inte tilldra sig oönskad uppmärksamhet.

Tack för alla svar. Rent allmänt skulle det vara intressant att veta vilken maskinell utrustning det handlar om.

Hör du det vibrerande ljudet fortfarande, Ernesto?

,

Tokig tant

Inlägg av Tokig tant » fre 21 nov 2014, 17:46

Det kanske är någon som startar sin ostfabrik varje natt. Ständigt nattskift.

Turkisk getost, grekisk fårost.

Kecosweco

Inlägg av Kecosweco » lör 28 mar 2015, 22:45

Ikväll googlade jag någonting om det här och hittade forumet. Ditt tråd beskriver exakt det som pågår i min lägenhet. Det har också pågått i ca två år. Om jag förflyttar mig ca en meter så avtar ljudet men det hörs ändå i sängen. Ljudet hörs mest om inte enbart om natten. I veckan var en drifttekniker hemma hos mig (på dagtid) men kunde inte konstatera nåt annat än att det kunde vara ventilöppningarna ovanför fönstren som inte är öppna tillräckligt mycket. När jag fibblar med dem på natten förbättras inte det brummande ljudet som låter maskinellt precis som beskrivs ovan. Driftteknikern säger att huset är långt ifrån undercentralen och att jag borde kolla med grannen. Jag har ganska dålig kontakt med denne och har inte gjort det. Har länge misstänkt nåt skumt verksamhet men vad vet jag som har stor fantasi. Jag undrar on trådskaparen har löst gåtan än?

Kecosweco

Inlägg av Kecosweco » sön 29 mar 2015, 02:31

Känner att jag äntligen har löst problemet! Då jag vet att lågfrekventa brummande ljud är svåra att lokalisera tänkte jag att källan kanske finns i min lägenhet iaf. Så var det. Jag stängde av kylskåpet och kontrollerade om ljudet ff kunde höras i angränsande rummet. Mycket riktigt var det boven i dramaten! Skönt. Nu ska jag sova och lösa problemet med underlägg eller rengöra bakom maskinen på morgonen. Kanske behöver nytt. Får se.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » lör 04 apr 2015, 07:02

Roligt att höra. Det måste vara en stor lättnad.

Sensemaker

TomasT

Inlägg av TomasT » lör 04 apr 2015, 17:07

Märker själv hur många oljud kommer fram på natten när trafiklarmet försvunnit.Ett tickande väggur har nu bytts ut mot en ljudlös svepande dito.

Skriv svar