Tjocka människor är obstinata

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Peter N

Tjocka människor är obstinata

Inlägg av Peter N » mån 11 aug 2014, 18:09

I dessa tider när vi delger våra perspektiv genom enkelriktad predikan på social media, skrev en twittrare apropå kopplingen mellan övervikt och agerande att det "enda som sker när folk ältar "risken med övervikt" är att vi känner skam ock ångest. Vi slutar ej äta och börjar ej motionera. Vi mår bara dåligt." Eftersom jag själv gick ner 20 kg efter tipset att äta nyttigare och börja motionera, misstänker jag generaliseringen att feta är obstinata inte är helt korrekt. Jag har inget emot att människor ser olika ut, vissa är tjocka, andra är smala. Men om man nu mår dåligt, är det inte lite för lätt att skaka av sig ansvaret för sitt beteende med hänvisning till hypotesen att tjocka är obstinata, därför behöves ingen åtgärd?

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Tjocka människor är obstinata

Inlägg av Anders G » mån 11 aug 2014, 18:39

Det är inte tjocka som är obstinata, naturligtvis. Alla med övervikt är inte tillräckligt motiverade för att lägga om kost och rörelsemönster, men det är kan man ju inte uttrycka sådär.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 11 aug 2014, 19:17

För att litet spinna vidare på Anders G's resonemang... I de allra flesta fall får vi skylla oss själva för vår övervikt. såvida man inte har galopperande matsmältningsanomalier så beror övervikt på att man äter för mycket och rör sig för litet.

Problemet är att vi människor är synnerligen bra på att resonera bort detta. "Men JAG äter verkligen inte mycket och jag rör mig massor". Så är självbilden i allafall. Kort sagt, man kan behöva få hjälp.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 11 aug 2014, 19:46

kipphebel3 skrev:Problemet är att vi människor är synnerligen bra på att resonera bort detta. "Men JAG äter verkligen inte mycket och jag rör mig massor". Så är självbilden i allafall. Kort sagt, man kan behöva få hjälp.
Studier har visat att många människor har väldigt dålig koll på hur mycket de äter. Ett vanligt scenario kan vara att en person verkligen tror att den äter lite, medan den i själva verket får i sig mycket mer.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » mån 11 aug 2014, 22:33

Andra anledningar till att man inte lägger om kost och vanor kan vara att man t.ex. inte ser poängen (depression?), tror att det är mycket svårare än det egentligen är, och/eller att man sedan länge har börjat identifiera sig med tjockheten och knappt ens kan tänka sig att det finns en väg ut. Eller kanske att man faktiskt inte bryr sig, sådana finns säkert också.

Kort sagt är det nog inte helt lyckat att generalisera alltför mycket.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 11 aug 2014, 22:56

kipphebel3 skrev:I de allra flesta fall får vi skylla oss själva för vår övervikt. såvida man inte har galopperande matsmältningsanomalier så beror övervikt på att man äter för mycket och rör sig för litet.
Det må vara den proximata termodynamiska förklaringen, men det förklarar inte varför dessa kostmönster uppstod. När man förstår att det ofta handlar om mer än "lathet" eller "har inte koll på vad han/hon äter" så förstår man att det inte är riktigt lika lätt som "skylla sig själv".

Mainstreamvetenskapen anser att fetma är en sjukdom. Så här säger American Medical Association om den uppfattning du ger uttryck för:
The suggestion that obesity is not a disease but rather a consequence of a chosen lifestyle exemplified by overeating and/or inactivity is equivalent to suggesting that lung cancer is not a disease because it was brought about by individual choice to smoke cigarettes.
Man bör också vara på det klara att människor med fetma diskrimineras kraftigt i vårt samhälle från löneskillnader till rättssalen.

http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0070048
http://www.yaleruddcenter.org/resources ... O_1.13.pdf
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 12 aug 2014, 06:23

@Moridin

Du har naturligtvis rätt i vad du skriver och jag säger heller aldrig att man får "skylla sig själv". Man kan behöva hjälp att komma tillrätta med problemet. Det liknar ju ett missbruk. Samtidigt finns det en diskriminering, en stigmatisering av den överviktige som eldar på tröstätandet.

Min poäng var snarare de försvarsmekanismer vi människor har, typ "jag är inte överviktig", "jag är inte missbrukare etc".
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Peter N

Inlägg av Peter N » sön 24 aug 2014, 08:13

Här kommer mer information från samma källa. Fetma förklaras inte bara med att tjocka är obstinata, utan genom ärftlighet. Mellan 50 och 80% är genetiskt betingat. Jag har inte lyckats följa upp detta, men jag tror att ärftligheten främst handlar om ett ärvt beteende, inte om gener. Någon som vet?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 24 aug 2014, 08:18

Fetma förklaras inte bara med att tjocka är obstinata, utan genom ärftlighet
Jag tror säkert att det finns ärftliga (genetiska) skillnader, men min magkänsla (?) säger mig ändå att det viktigaste arvet är det sociala. Om dina föräldrar har taskiga matvanor så kommer du att få det.

Skulle vara intressant att se studier gjorda på tvillingar som separerats vid födseln dock.

Verkar även finnas en del studier i PubMed hur barnets diet under det första året påverkar senare i livet.

Användarvisningsbild
Krona

Inlägg av Krona » mån 25 aug 2014, 13:26

Tjocka människor kanske inte är obstinata men obesa är de allt! :D

Sett över världspopulationen är det självfallet miljöfaktorer som dominerar över ärftlighet som orsak till övervikt. Även med med samma mattillgång ser man att välutbildade är mindre överviktiga än lågutbildade.
Några av mina favoriter på detta eminenta forum:
devadatta, Urquhart, Knurd, JackBlack, kaxiga Z, AndersY, micke.d .

ingsve

Inlägg av ingsve » mån 25 aug 2014, 14:53

Krona skrev:Tjocka människor kanske inte är obstinata men obesa är de allt! :D

Sett över världspopulationen är det självfallet miljöfaktorer som dominerar över ärftlighet som orsak till övervikt. Även med med samma mattillgång ser man att välutbildade är mindre överviktiga än lågutbildade.
Ja, det finns ju inga arvsfaktorer som gör någon fet oavsett vanor förutom möjligen i väldigt specifika sjukdomssituationer. Vad ärftligheten påverkar är snarare hur kroppen reagerar på dåliga vanor. Det finns ju de som har oerhört osunda vanor utan att bli det minsta tjocka medan för andra sätter sig kalorierna direkt på kroppen.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » tis 26 aug 2014, 07:02

ingsve skrev:Vad ärftligheten påverkar är snarare hur kroppen reagerar på dåliga vanor. Det finns ju de som har oerhört osunda vanor utan att bli det minsta tjocka medan för andra sätter sig kalorierna direkt på kroppen.
Jag antar att du har någon slags källa för att saker såsom aptit, mättnadssignaler, styrkan på belöningssystem vid matintag och liknande inte är ärftliga? (Jag vet inte.)

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Sv: Tjocka människor är obstinata

Inlägg av Vitnir » tis 26 aug 2014, 07:57

På Skeptisk guide podcasten pratade de om att en viss programmering sker i livmodern. Om mamman har gott om mat får barnet mer aptit och tvärtom. I media blev detta förstås till att evolutionen inte fungerar och till bevis för Lamarckism.
There is no spoon.

Peter N

Inlägg av Peter N » ons 17 sep 2014, 19:47

Moridin skrev:Det må vara den proximata termodynamiska förklaringen, men det förklarar inte varför dessa kostmönster uppstod. När man förstår att det ofta handlar om mer än "lathet" eller "har inte koll på vad han/hon äter" så förstår man att det inte är riktigt lika lätt som "skylla sig själv".

Mainstreamvetenskapen anser att fetma är en sjukdom. Så här säger American Medical Association om den uppfattning du ger uttryck för:
The suggestion that obesity is not a disease but rather a consequence of a chosen lifestyle exemplified by overeating and/or inactivity is equivalent to suggesting that lung cancer is not a disease because it was brought about by individual choice to smoke cigarettes.
Ok, så utsagan om att överviktiga är obstinata, kan vara korrekt?

Moridin skrev:Man bör också vara på det klara att människor med fetma diskrimineras kraftigt i vårt samhälle från löneskillnader till rättssalen.

http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0070048
http://www.yaleruddcenter.org/resources ... O_1.13.pdf
Det är en annan, men betydligt mer intressant fråga. Till skillnad från många grupper offentligt påminner om hur privilegierade "alla andra", kan det faktiskt finnas någon sanning i att överviktiga diskrimineras. Jag minns specifikt att vi är skickligare på att bedöma kompetens i blindade tester än öppna tester, eftersom vikt bär på implikationer om okunskap och dumhet.

Daniel H

Inlägg av Daniel H » tor 18 sep 2014, 08:43

Två tänkvärda TED Talks som har lite med tråden att göra.

http://www.ted.com/talks/sandra_aamodt_ ... ually_work
Sandra argumenterar för att vår hjärna spelar oss ett spratt när vi försöker oss på dieter och pratar lite om dödlighet hos överviktiga.

http://www.ted.com/talks/peter_attia_wh ... t_diabetes
Peter diskuterar visserligen diabetes men nämner lite om hur han uppfattade överviktiga innan han själv blev sjuk.

Ja, se själva.

Skriv svar