Tjocka människor är obstinata

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Tjocka människor är obstinata

Inlägg av kaxiga Z » tor 18 sep 2014, 09:56

Peter N skrev: Till skillnad från många grupper offentligt påminner om hur privilegierade "alla andra", kan det faktiskt finnas någon sanning i att överviktiga diskrimineras. Jag minns specifikt att vi är skickligare på att bedöma kompetens i blindade tester än öppna tester, eftersom vikt bär på implikationer om okunskap och dumhet.
Det finns blindtester som visar att vi rekryterar efter kön, inte så mycket efter talang och kunnande, det finns blindtester som visar att vi till stor del rekryterar efter namn (Det ska hellre vara Erik än Muhammed, för att ha chans att bli kallad till intervju), det finns blindtester som visar att vi rekryterar/bedömer folks intelligens, inte enbart efter intelligens utan mycket efter deras BMI/smalhet.
http://www.theguardian.com/women-in-lea ... ender-bias

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tor 18 sep 2014, 13:32

Peter N skrev:Eftersom jag själv gick ner 20 kg efter tipset att äta nyttigare och börja motionera
Det tror jag inte på. Skulle det vara sant måste du ha levt ett liv i komplett avskärmning från social interaktion. Eftersom vikt drivs av aptit och aptiten ökar på grund av motion är detta råd dessutom i regel världelöst och är snarare en av de kulturella orsakerna till ökad övervikt i samhället. Detta baserat på vanliga fördomar om vad "nyttigt" betyder. Den som tolkar "nyttigt" som att välja kalorisnålare men ickemättande måltider och dessutom börjar motionera samtidigt kommer i regel att få tvångstankar kopplat till mat eller hamna i cykler av hetsätning/ångest.

Jag har en kollega som studerat övervikt och persondrag och funnit nada korrelation. Däremot finns en tydlig korrelation mellan övervikt och olika former av scarcity (knaperhet). Då en person utsätts för knaperhet (t.ex. tid, mat, pengar) så får det kraftiga effekter. Bl.a. minskar IQ-nivån lika mycket som när någon uteblir från en hel natts sömn. Det här är en effekt av att en persons fokus kognitivt dras till det som är mest relevant medan de påbörjar cykler av kvickfixar baserat på tidigare rutiner, utan att hinna utveckla nya. Detta är en förklaring till varför folk som lever med fattigdom kopplat till tid eller pengar rent statistiskt väger mer. De tar helt enkelt de strategier som finns tillgängliga för dem att ta sig igenom dagen, inte som ger långsiktigt positiva effekter. Liknande effekter kan hittas på en rad olika plan där människor som utsätts för knaperhet upphör att tänka långsiktigt, se till sin självbevarelse, missar saker som är livsavgörande för dem trots att de vet att det de missar är livsavgörande, skippar att försäkra sig riktigt, undviker tandtråd med mera.

Scarcity: Why having too little means so much, Sendhil Mullainathan, Eldar Shafir
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 18 sep 2014, 13:36

JemyM skrev:... missar saker som är livsavgörande för dem trots att de vet att det de missar är livsavgörande, ..., undviker tandtråd...
He, I loled a little... :lol:
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » tor 18 sep 2014, 18:23

JemyM skrev:
Peter N skrev:Eftersom jag själv gick ner 20 kg efter tipset att äta nyttigare och börja motionera
Det tror jag inte på. Skulle det vara sant måste du ha levt ett liv i komplett avskärmning från social interaktion.
Det var väl en ganska fånig kommentar? Var kommer den sociala interaktionen in? Det är inte som att man behöver springa maraton tolv timmar om dagen för att gå ner 20 kg.

Peter N

Inlägg av Peter N » fre 19 sep 2014, 22:24

Visst, JemyM, så om jag återkopplar till ett av de ursprungliga påståendena, att 50-80% av alla fall av övervikt snarare beror på genetik än kaloriintag, så håller du med?

Englund

Inlägg av Englund » lör 20 sep 2014, 12:11

Peter N skrev:Visst, JemyM, så om jag återkopplar till ett av de ursprungliga påståendena, att 50-80% av alla fall av övervikt snarare beror på genetik än kaloriintag, så håller du med?
Att förklaringsgraden är 50-80 % är inte detsamma som att övervikt till 50-80 % beror på genetiska faktorer. Förklaringsgrad anger hur stor del av variationen i en variabel kan förklaras av variationen i en eller flera andra variabler.

Om vi tar kroppslängd som exempel så kan vi slå fast att variationen i längd förklaras till, låt säga, 90 % av variationen i genetiska faktorer. Men du kan påverka din längd "till 100 %" (eller vad man nu ska säga...) genom att manipulera icke-genetiska faktorer; testa kapa av dig benen och se hur mycket du lyckas påverka din längd.

Så, att säga att övervikt till 50-80 % beror på genetiska faktorer med avstamp från att förklaringsgraden är densamma, är fel.
Nu är då och framtiden är för alltid!

Peter N

Inlägg av Peter N » mån 22 sep 2014, 17:31

JemyM skrev:Eftersom vikt drivs av aptit och aptiten ökar på grund av motion är detta råd dessutom i regel världelöst och är snarare en av de kulturella orsakerna till ökad övervikt i samhället.
Mitt agerande fick konsekvenserna jag påstår. Visst var jag sugen på att äta mer än jag tillät mig ibland, det förnekar jag inte.

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » mån 22 sep 2014, 18:32

Jag tror att det finns så många variabler och möjliga orsaker bakom "tjockhet" att alla har anekdoter åt det ena eller andra hållet (skiljer sig kanske inte från andra ämnen, antar jag).

Min erfarenhet är att det viktigaste för att ändra sin livsstil är motivation, må det vara något tänkt mål med det hela ("jag ska se snygg ut naken!") eller bara kicken av att se på vågen att vad man gör faktiskt fungerar. Om man inte känner att man har något att sikta på eller om man har mycket annat att tänka på är det nog inte så lätt; att då säga att det bara är att "äta mindre och motionera mera" blir i dessa fall verkligen inget annat än "varför är du inte bara glad?" till någon som är deprimerad.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » mån 20 okt 2014, 12:23

Peter N skrev:
JemyM skrev:Eftersom vikt drivs av aptit och aptiten ökar på grund av motion är detta råd dessutom i regel världelöst och är snarare en av de kulturella orsakerna till ökad övervikt i samhället.
Mitt agerande fick konsekvenserna jag påstår. Visst var jag sugen på att äta mer än jag tillät mig ibland, det förnekar jag inte.
Återvänder till den här tråden för att förtydliga.

Det är två saker jag reagerade på. Det första var att du "fick ett tips". Du får det att låta som något någon från klar himmel droppade för dig under kafferasten en dag. Detta "tips" i form av "ät nyttigare och motionera mer" är något överviktiga så gott som garanterat får väldigt väldigt tidigt i livet och de har förmodligen listat ut det själva långt före. Det andra var att du på grund av detta tips gick ner 20 kilo. Men att reglera om kost och rörelse är inget en bara gör, det kräver en insats som kan innebära livsförändring. Det är därför övervikt ofta är ett underklass/arbetarklass problem för dessa är grupper som inte har tiden/pengarna/energin att göra den förändringen.

Du skriver också "mitt agerande". Den exekverande delen av hjärnan, alltså aktören i den medvetna hjärnan, stängs av vid livsuppehållande instinkter. Där ibland ingår hunger. Den som tillåter sig själv bli för hungrig, t.ex. genom att endast minska matintag och röra på sig mer, löper stor risk att drabbas av BED (Binge Eating Disorder) som specifikt orsakas av rigida försök att lägga om kost på ett felaktigt sätt och förbränna mer kalorier. Det är det jag menar med att det vanliga kulturella rådet "ät nyttigare och motionera mer" om det följs bokstavligen leder till BED och ökad övervikt.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » mån 27 okt 2014, 06:14

Anledningen till att folk som borde inte gör saker är att de inte känner sig motiverade att göra det.
Så brist på motivatin kan väl vara ett problem man inte rår över lika mycket som depression kan va det?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » mån 27 okt 2014, 10:22

Jag är fortfarande nyfiken på varför JemyM tror att man måste leva "ett liv i komplett avskärmning från social interaktion" för att gå ner 20 kg...

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » mån 27 okt 2014, 13:55

JemyM skrev:Det är det jag menar med att det vanliga kulturella rådet "ät nyttigare och motionera mer" om det följs bokstavligen leder till BED och ökad övervikt.
Källa på det?
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 27 okt 2014, 14:49

Annars brukar jag ge rådet "Ät mindre, bajsa mer." med lite blandade reaktioner. Det lär garanterat fungera iaf, om du lyckas. :)
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 28 okt 2014, 11:10

Jag är överhuvudtaget väldigt skeptisk mot de snabba frågor folk slänger ur sig när de inte tänker, om mänskliga situationer som kan vara mycket svåra och komplicerade att ändra på.

"Hur går det, har du fått något jobb ännu?"

"Hur går det med bantningen?"

"Har du köpt huset ännu?"

"Har du inte lämnat den där konstige maken/makan ännu?"

"Alltså, du ser ju hur din mor behandlar dig. Har du inte brutit kontakten med henne ännu?"

Lite mer formulerings-intelligens än så här tycker jag att man kan kräva av en omgivning.

/Ribbing, vett och etikett

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » ons 29 okt 2014, 00:13

Gambit skrev:Jag är fortfarande nyfiken på varför JemyM tror att man måste leva "ett liv i komplett avskärmning från social interaktion" för att gå ner 20 kg...
Om jag får gissa är det inte detta JemyM säger, utan hen tvivlade nog snarare på att den givna förklaringen ("fick ett tips att äta nyttigare och börja motionera") var hela sanningen till tappet på 20kg. Det här har antagligen överviktiga fått höra både en och två gånger i diverse formuleringar med varierande välmeningsgrad. Varför fungerade det den här gången?

Med det inte sagt att jag tror att den givna förklaringen är en lögn, men den saknar rätt klart ett sammanhang.

Skriv svar