Tjocka människor är obstinata

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
eldirkadjo

Re: Tjocka människor är obstinata

Inlägg av eldirkadjo » ons 29 okt 2014, 00:24

matsw skrev:Anledningen till att folk som borde inte gör saker är att de inte känner sig motiverade att göra det.
Så brist på motivatin kan väl vara ett problem man inte rår över lika mycket som depression kan va det?
Jag är osäker på om du är allvarlig eller ironisk, men det är väl det här som folk tenderar att hantera väldigt kategoriskt. I viss mån har man givetvis själv ett "ansvar" att göra något åt saken. Samtidigt är det klart att vissa av olika anledningar är mer motiverade än andra, och dessa orsaker kan man kanske inte rå över.

Det är lite som att vissa behöver simma över en liten bäck och andra över engelska kanalen. Visst, vill man få det gjort har man ett "ansvar" att göra det, men ibland känns det som att de som har simmat över bäcken (eller kanske t.o.m kanalen) står och skriker lite väl högt och självnöjt på de som har längre att simma och kanske inte orkat.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 29 okt 2014, 06:37

eldirkadjo skrev:
Gambit skrev:Jag är fortfarande nyfiken på varför JemyM tror att man måste leva "ett liv i komplett avskärmning från social interaktion" för att gå ner 20 kg...
Om jag får gissa är det inte detta JemyM säger, utan hen tvivlade nog snarare på att den givna förklaringen ("fick ett tips att äta nyttigare och börja motionera") var hela sanningen till tappet på 20kg. Det här har antagligen överviktiga fått höra både en och två gånger i diverse formuleringar med varierande välmeningsgrad. Varför fungerade det den här gången?

Med det inte sagt att jag tror att den givna förklaringen är en lögn, men den saknar rätt klart ett sammanhang.
Det känns som en snäll tolkning, men visst, det är en jävla mental prövning att försöka gå ner i vikt. Förklaringsmodellen bakom hur man går ner i vikt är dock väldigt enkel, dvs bränna fler kalorier än man konsumerar. En viktnedgång på 20 kg, där vi inte ens vet hur lång tid det tagit, är inget alldeles otroligt exceptionellt. Det är klart att det är fint att belysa svårigheterna med att gå ner i vikt, men man behöver väl knappast antyda att det är helt omöjligt om man inte avskärmar sig från omvärlden. Det hjälper ingen, eftersom det är lögn om något.

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » ons 29 okt 2014, 07:48

Gambit skrev:Det känns som en snäll tolkning, men visst, det är en jävla mental prövning att försöka gå ner i vikt. Förklaringsmodellen bakom hur man går ner i vikt är dock väldigt enkel, dvs bränna fler kalorier än man konsumerar. En viktnedgång på 20 kg, där vi inte ens vet hur lång tid det tagit, är inget alldeles otroligt exceptionellt. Det är klart att det är fint att belysa svårigheterna med att gå ner i vikt, men man behöver väl knappast antyda att det är helt omöjligt om man inte avskärmar sig från omvärlden. Det hjälper ingen, eftersom det är lögn om något.
Det är nog ofta en mental prövning, men ibland kan det nog också gå mer eller mindre "av sig själv". Poängen är mer att om det går mer eller mindre av sig själv så är man antagligen i en situation just då (motiverad, bra hjärnstruktur från födseln, mycket fritid och ork, vadsomhelst) som underlättar, och att förenkla detta till "jag fick ett litet tips bara och sen gjorde jag det" och förvänta sig att detta ska fungera för alla vid alla tillfällen är där det ibland tycks snetrampas. Tipset i detta exempel är måhända den omedelbara utlösande faktorn, men man måste se till helheten.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 31 okt 2014, 09:37

JemyM
Det finns väl olika orsaker till övervikt, rent mentalt? När det gäller den unga/relativt unga, personen med fetma, så förstår jag vad du menar med att det nog ligger något mycket djupare och svårare bakom än 'ät mindre, motionera mer'-klämkäckheten, men visst finns det många medelålders och äldre som de senaste åren bara fått i sig en massa trivsel, god mat, för lite rörelse, utan att ha depression/utbrändhet/trauma?

Skriv svar