Hur uppstår motivation

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
apelsin

Hur uppstår motivation

Inlägg av apelsin » tis 12 aug 2014, 10:40

I en tråd om övervikt föreslogs att tjocka inte är tillräckligt motiverade för att gå ner i vikt. Det är möjligt, men kan också bero på att man gör på fel sätt. Hursomhelst, har länge funderat på hur motivation uppstår, om det finns någon forskning på området. Saker och ting tenderar väl sällan poppa upp ur ett vakuum utan är inbakad i någon slags orsakskedja. Mina googlingar har inte gett särskilt mycket resultat. Eftersom motivation är något man ofta menar att man bör ha, vore det intressant att veta till vilken grad man kan generera det på egen hand o s v.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

TomasT

Re: Hur uppstår motivation

Inlägg av TomasT » tis 12 aug 2014, 13:15

Nej,sällan från ingenting som du påpekar.På ett basalare plan som närmar sig det djuriskt/instinktiva handlar det väl om att undanröja obehag eller som honungsbiet dras till det som smakar gott.Så mycket skiljer vi oss inte från djuren.Mycket sker per automatik utan att högre hjärnfunktioner är inblandade.Som att vakna och klä på sig på morgonen och kolla fejan hur pass mycket selfien uppskattades.
En bra fråga faktiskt.
Vad driver människan att överhuvudtaget uträtta något och inte gräva ned sig i missmod?
Stafettpinnen kring detta delikata spörsmål överlämnas härmed.

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » tis 12 aug 2014, 18:21

apelsin skrev:I en tråd om övervikt föreslogs att tjocka inte är tillräckligt motiverade för att gå ner i vikt.
Jag kanske inte vet exakt vad du syftar på, men jag tror inte någon hävdar att det är det enda möjliga anledningen.

Men frågeställningen i övrigt är bra.

Englund

Inlägg av Englund » tis 12 aug 2014, 19:27

I den populärvetenskapliga boken The Procrastination Equation av professor Piers Steel finner du nog en del svar. Mycket läsvärd bok för övrigt.
Nu är då och framtiden är för alltid!

apelsin

Inlägg av apelsin » ons 13 aug 2014, 17:32

Englund skrev:I den populärvetenskapliga boken The Procrastination Equation av professor Piers Steel finner du nog en del svar. Mycket läsvärd bok för övrigt.
Skall ta en titt, tack för tipset.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Clebo

Inlägg av Clebo » lör 13 dec 2014, 05:58

Hej där!

Jag har skrivit en avhandling om motivation och minnesprestation, Umeå Universitet. Den borde du kunna hitta på nätet. Det kanske inte är så tillgänglig, men den finns där.

Jag ska försöka besvara din fråga.

Motivation "uppstår" förmodligen inte ur tomma intet, och det finns antaligen en psykologisk (utsatt för hån - man vill dra sig tillbaka) eller biologisk (hungrig - vill äta) drivkraft bakom. Min gissning är att andra människors uttalanden kan medföra både minskad och ökad motivation.

I frågan om övervikt kan jag tänka mig att motivationen, i tre egenskaper, är olika. Det handlar om initiation (hur gärna en person vill starta ett viktminskningsprogram), intensitet (hur ofta personen tränar och accepterar hunger) och uthållighet (hur länge personen orkar hålla på med viktminskningsprogrammet) i beteende. Motivation att minska sin vikt kan exempelvis motiveras av andras föraktfulla blickar, fördomar om att de skulle vara lata eller att de fysiskt mår dåligt av sin övervikt. På detta sätt kan motivation uppstå. Tyvärr har "motivation" ofta en begränsad uthållighet. För att minska i vikt krävs ofta en mycket stor livsstilsförändring. Man måste leva ett annat liv, och i någon mening bli en annan person. Få vill ställa upp på det. Vidare, den positiva återkopplingen är ofta begränsad. Låt oss säga att en person som är 180cm lång väger 170kg innan personen bestämmer sig för att gå ned i vikt. Efter hård träning, och mycket smärta i form av ignorerande av hungerkänslor och undvikande av njutningstillfällen kanske personen väger 130kg. Detta är en stor förbättring, men drivkrafterna kanske kravstår. De föraktfulla blickarna från främlingar och fördomsfulla kommentarer fortsätter. I denna situation är det lätt att känna hopplöshet och sluta med programmet. Det hjälper ju inte för de praktiska problemen som man ville åtgärda.

Leende,
Clebo
Glöm inte att något som "är" kan aldrig härledas till "borde vara".

Skriv svar