Förkylningsfaser

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Erland

Förkylningsfaser

Inlägg av Erland » mån 15 sep 2014, 18:34

Jaha, då var man förkyld igen då, med rinnande näsa och ögon. Snart kommer det att gå över i en besvärlig och långvarig hosta. Så brukar det nämligen vara för mig. Mina förkylningar kommer oftast in tre faser:

1. Några dagar med halsont och feber.
2. Några dagar med blötsnuva (rinnande, ofta täppt, näsa och ögon).
3. En längre period med besvärlig hosta.

Det finns förstås undantag, ibland hoppas en fas över, men för det allra mesta är det så här. Och i värsta fall tillstöter bakterier och då gäller inga regler.
Jag vet att det finns individuella variationer. Det är inte exakt så här för alla. Särskilt hostan tycks vara karakteristisk för mig. Jag har alltid lidit av det, för jag har lite känsliga luftrör.

Jag undrar hur det brukar vara för er, och så undrar jag varför mina förkylningar oftast kommer i just dessa faser, i denna ordning. Någon medicinare som kan svara?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Förkylningsfaser

Inlägg av kipphebel3 » mån 15 sep 2014, 18:37

På a) svarar vi ja och på b) svarar vi "vet inte"
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » mån 15 sep 2014, 18:58

Olika faser - ja. Går oftast igenom hela kedjan, luftrör, hals och näsa. Däremot är inte ordningen given, det kan börja med halsen och gå åt båda hållen samtidigt, eller till näsan först och lungorna sen, eller börja i näsan / luftrören och gå åt andra hållet.

De senaste gångerna, som just nu till exempel, har halsfasen varit ovanligt lindrig och gått över på någon dag (peppar, peppar). Det börjar nog oftast i halsen, vid närmare eftertanke.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 18 sep 2014, 14:53

Erland skrev:Jaha, då var man förkyld igen då, med rinnande näsa och ögon. Snart kommer det att gå över i en besvärlig och långvarig hosta. Så brukar det nämligen vara för mig. Mina förkylningar kommer oftast in tre faser:

1. Några dagar med halsont och feber.
2. Några dagar med blötsnuva (rinnande, ofta täppt, näsa och ögon).
3. En längre period med besvärlig hosta.

Det finns förstås undantag, ibland hoppas en fas över, men för det allra mesta är det så här. Och i värsta fall tillstöter bakterier och då gäller inga regler.
Glädjande nog verkar hostafasen denna gång nästan utebli. Den är i alla fall mycket lindrigare än den brukar vara.

hnoor

Inlägg av hnoor » mån 30 mar 2015, 12:59

Och i värsta fall tillstöter bakterier och då gäller inga regler.
Jag vet att det finns individuella variationer.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » mån 30 mar 2015, 16:09

Beror nog mest på vad du får förkylningssymptom av för patogen. Hosta är starkt knutet till virus vid luftvägsinfektioner, likaså heshet och snuva. Får du blåsor i munnen är det nästan garanterat.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Nils D

Inlägg av Nils D » tis 31 mar 2015, 00:28

Och ibland så är det frågan om pollenallergi…
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Skriv svar