Vad orsakar högt blodvärde?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Johannes

Re: Vad orsakar högt blodvärde?

Inlägg av Johannes » tis 04 nov 2014, 12:20

Vitnir skrev:Ja men sen pratar han om rökning så jag tänkte att Medvetandet hade rört ihop blodvärde och kolesterolvärdet.
Rökning ger högre Hb-värde, sannolikt eftersom kolmonoxid i röken binder hemoglobin och tvingar kroppen att producera mer för att kompensera.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 04 nov 2014, 18:23

Ok
There is no spoon.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » ons 05 nov 2014, 22:47

micke.d skrev:Jag får högre blodvärde för varje gång jag lämnar blod, om det sker regelbundet.

Men det svarar nog troligen inte på din fråga.

Det är ju märkligt??

Det borde ju bli tvärtom.
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » ons 05 nov 2014, 22:49

Vitnir skrev:Jag antar att det är kolesterolvärdet du menar, det kan bero på kosten. För mycket fett helt enkelt.

Nej,det är inte kolesterolvärdet jag menar.

Inte skriver man 'blodvärdet' om man menar kolesterolvärdet,(eller vice versa)heller.
//Medvetandet

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » ons 05 nov 2014, 22:50

micke.d skrev:
ttias skrev:
micke.d skrev:Jag får högre blodvärde för varje gång jag lämnar blod, om det sker regelbundet.

Men det svarar nog troligen inte på din fråga.
Borde det inte vara tvärt om, eller menar du att det först går ner och sedan upp över ursprungsvärdet?
Jag har inte mätt kontinuerligt, utan ser bara blodvärdet när jag lämnar blod. De kollar det varje gång, och det ska ligga i visst intervall för att man ska få lämna.

Som sagt så brukar det stiga för varje gång jag lämnar. När jag började för länge sen låg jag bara strax över gränsen för att få ge, men sen har det stigit sakta men säkert. Gör jag uppehåll sjunker det ned igen. Som högst blev det över 180.

Verkligen underligt??
//Medvetandet

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » ons 05 nov 2014, 22:53

Vitnir skrev:
pwm skrev:
Vitnir skrev:Jag antar att det är kolesterolvärdet du menar, det kan bero på kosten. För mycket fett helt enkelt.
Blodvärde handlar väl om koncentrationen av röda blodkroppar.
Ja men sen pratar han om rökning så jag tänkte att Medvetandet hade rört ihop blodvärde och kolesterolvärdet.
Läser du inte inläggen ordentligt?

Det var läkaren som frågade om jag röker,vilket jag inte gör,och aldrig har gjort.
//Medvetandet

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » ons 05 nov 2014, 22:56

Svar till sign. Ingsve:

Jag har ingen anledning att dopa mig eftersom jag inte ens håller på med fysisk träning.

Jag är heller ingen överviktig person. Inte ens en viktig person heller,för den delen. :wink:

Jag tillhör den grupp som är mer magerlagda och 1,85 i längd.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 05 nov 2014, 23:17

Exempelvis kan vätskebrist och fysisk ansträngning ge högre värden, liksom om provet tas tidigt på dagen.
Ta hand om dig och drick ordentligt med vatten.
Ofta missar man att göra det.

Användarvisningsbild
blixtochdunder

Inlägg av blixtochdunder » ons 05 nov 2014, 23:39

kaxiga Z skrev:
Exempelvis kan vätskebrist och fysisk ansträngning ge högre värden, liksom om provet tas tidigt på dagen.
Ta hand om dig och drick ordentligt med vatten.
Ofta missar man att göra det.
Nja, är man frisk och inte tränar hårt så finns ingen anledning att dricka mer vatten än att törstmekanismes säger. Drick vatten när du är töstig svårare än så är det inte.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 07 nov 2014, 19:25

Det finns säkert en omhändertagande funktion i all bästa välmening bland de få här.
Annars kan du pröva det mer besvärliga alternativet med experter,som här
http://www.1177.se/
där du så småningom liksom här kommer att känna dig hemma.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 07 nov 2014, 20:27

Medvetandet skrev:Verkligen underligt??
Jag gissar att bloddonationen på något sätt stimulerar nybildningen av röda blodkroppar. På blodgivningscentralen är de inte förvånade när jag berättar det här, så det är nog inte så ovanligt.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Björn M

Inlägg av Björn M » fre 07 nov 2014, 21:20

Medvetandet skrev:Ni som har du läst om kroppslig/fysisk medicin kanske kan svara på vad Högt Blodvärde kan ha för förklaring eller orsak?
Ett blodvärde (hemoglobin) kan, som tidigare nämnts i tråden, stiga vid olika typer av otillräcklig syrgasleverans till kroppens vävnader. Otillräcklig syrgasleverans kan bero på någon avvikelse i händelsekedjan från att syrgasen finns i luften tills att den via lungor och cirkulationsorgan når de celler där den skall användas. Några exempel är höghöjdsträning ("tunnare luft", relativ syrebrist i luften som andas in), olika lungsjukdomar som försvårar syrgastransporten från luft till blod, olika hjärtsjukdomar (exempelvis det som kallas "shuntning", när delar av blodet slussas runt i onormala vägar i hjärtat utan att det passerar lungorna för att fånga nytt syre), och rökning (eftersom kolmonoxid binds till samma plats som och dessutom mycket hårdare än syrgas till hemoglobinmolekylen, blir de platser där syrgas kan sitta på molekylen upptagna, och hemoglobinet som far runt i kroppen har färre syrgasmolekyler än vanligt).

Det finns också ovanligare tillstånd där själva orsaken finns i benmärgens celler. Ett sådant är polycytemia vera, där benmärgen producerar röda blodkroppar med en högre hastighet än normalt. Detta orsakas i >95% av fallen av en mutation som man kan påvisa med ett blodprov. Vissa andra sjukdomar utanför benmärgen kan göra att det produceras erytropoetin ("EPO", en molekyl som produceras vid syrebrist och som "beordrar" benmärgen att producera röda blodkroppar) på ett sätt som inte påverkas av kroppens egna reglermekanismer och alltså inte minskar när man har tillräckliga syrgashalter, vilket gör att benmärgen reagerar med att bilda onödigt många röda blodkroppar. Dessa sistnämnda orsaker är alltså ovanliga.

Nu vet jag förstås ingenting om hur högt ditt blodvärde var. Ibland har man ett uppmätt blodvärde som är bara precis över det aktuella laboratoriets referensgränser, och man brukar säga att rent statistiskt kommer ett blodprov av tjugo att vara högre eller lägre än dessa referensgränser, utan att det finns något sjukligt bakom. Beroende på vem det är som läser det här svaret och beroende på vad vederbörande vet om patienten görs ibland en uppföljande utredning, för att "vara på den säka sidan". Det kan alltså vara så att när man tar om ditt blodvärde så ligger det normalt, och om inget annat alarmerande påvisas när man pratar med och undersöker dig, så behövs oftast inget mer göras. Man nöjer sig alltså med att konstatera att det var en vanlig statistisk avvikelse. Jag hoppas att det är så!

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tis 11 nov 2014, 22:06

Björn M skrev:
Nu vet jag förstås ingenting om hur högt ditt blodvärde var. Ibland har man ett uppmätt blodvärde som är bara precis över det aktuella laboratoriets referensgränser, och man brukar säga att rent statistiskt kommer ett blodprov av tjugo att vara högre eller lägre än dessa referensgränser, utan att det finns något sjukligt bakom. Beroende på vem det är som läser det här svaret och beroende på vad vederbörande vet om patienten görs ibland en uppföljande utredning, för att "vara på den säka sidan". Det kan alltså vara så att när man tar om ditt blodvärde så ligger det normalt, och om inget annat alarmerande påvisas när man pratar med och undersöker dig, så behövs oftast inget mer göras. Man nöjer sig alltså med att konstatera att det var en vanlig statistisk avvikelse. Jag hoppas att det är så!
Tack för din tid du lade ner i textmängden för att försökta besvara mig.

Jag har tagit ett nytt blodprov i förra veckans Tisdag (sjuksköterskan sa att dom antingen ringer eller meddelar per brev,efter provtagningen)men har ännu inte fått något svar från dem?
//Medvetandet

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tis 11 nov 2014, 22:16

Kan mögel ha någon påverkan på blodvärdet?

Jag tänkte att mögel kanske har samma negativa inverkan på blodvärdet som (för dom som röker)nikotin?

Tyvärr har jag fuktmögel (från toalettväggen)i min lägenhet och jag misstänker att möglet kan ha viss inverkande orsak.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 11 nov 2014, 22:59

Finns det fuktskador i lägenheten bör man anmäla det till värden. Inte för att det är särskilt farligt men för att det ser inte roligt ut och det förstör. Jag har aldrig läst att mögel påverkar saker som blodvärden, mögel kan innehålla toxiner men då måste man få i sig det på något sätt. Det skulle vara om man ger sig på att slipa på väggen då skulle det kanske bli lite damm med mögel som man kan andas in.
There is no spoon.

Skriv svar