Salt/Rostfritt stål

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
rony

Salt/Rostfritt stål

Inlägg av rony » fre 30 jan 2015, 12:11

Hej

Salt ger skador på "rostfritt" stål och ger ett nästan brännmärksliknande
mönster i ganska intressanta färger.

Upptäckte det då jag slarvigt nog glömde en kastrull med vatten över
natten som hade en liten hög med salt på botten.

Men vad är det som händer egentligen?
Finns det någon form av energi i fenomenet som
går att utvinna/omforma?

Tacksam för svar,
RN

ingsve

Re: Salt/Rostfritt stål

Inlägg av ingsve » fre 30 jan 2015, 12:56

Rostfritt ska inte ses som totalt rostfritt utan bara att det har svårare att rosta än rent järn. Saltlösningar är ett känt korrosivt medel som lätt kan skada rostfritt stål. Jag är inte så haj på kemin men jag vet att saltlösningar är oxiderande i alla fall.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Användarvisningsbild
ttias

Re: Salt/Rostfritt stål

Inlägg av ttias » fre 30 jan 2015, 13:04

De lösta saltjonerna i en vattenlösning är elektrolyter. Det ökar hastigheten av reaktionen omvandling till rost, genom att elektrolyter kan vara mottagare av elektroner. Ger t ex upphov till en stor del av rostskadorna på bilar på grund av att man måste salta vägarna på vintern.
Vatten utan salt kan också ge upphov till rost. Vatten kan självjonisera.

Ett batteri fungerar snarlikt, där elektrolyter skapar en krets för elektroner mellan två elektroder med olika affinitet för elektroner. Samt en massa kemi och så.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Skriv svar