Hjälp med att lösa logiskt test - Jag förstå inte mönstret

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Skriv svar
abcdef654321

Hjälp med att lösa logiskt test - Jag förstå inte mönstret

Inlägg av abcdef654321 » tis 03 feb 2015, 16:47

Hej kära forum!

Jag hoppas ni kan hjälpa mig att lösa dessa två mönsterproblem. Jag förstår inte vilket alternativ som är rätt, jag har försökt att hitta mönster i hur pilarna rör sig både i vågrätt och horisontellt, men hittar inget mönster jag känner mig bekväm med. Således är jag osäker på rätt svar och tyvärr finns det inget facit till detta, utan det är del av ett utvärderingstest.

Bild1:
<a href="http://tinypic.com?ref=9aaesj" ... yPic"></a>

Bild

Bild2:

<a href="http://tinypic.com?ref=m9125f" ... yPic"></a>

Bild

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få,

Mvh, abcdef654321

Användarvisningsbild
Eon

Re: Hjälp med att lösa logiskt test - Jag förstå inte mönstr

Inlägg av Eon » tis 03 feb 2015, 19:28

Hur lätt som helst.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

abcdef654321

Inlägg av abcdef654321 » tis 03 feb 2015, 19:59

Eon skrev:Hur lätt som helst.
Då får du gärna hjälpa till att förklara :D

Användarvisningsbild
Lifton

Inlägg av Lifton » ons 04 feb 2015, 10:27

Ett tips: Hur många av pilarna är sneda?

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 04 feb 2015, 10:38

Om vi börjar med det första problemet, vad har alla rutor gemensamt?

abcdef654321

Inlägg av abcdef654321 » ons 04 feb 2015, 11:58

Johannes skrev:Om vi börjar med det första problemet, vad har alla rutor gemensamt?
Kan det vara att mittenpilen alltid pekar tvärtemot vänsterpilen?

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » ons 04 feb 2015, 13:15

abcdef654321 skrev:Kan det vara att mittenpilen alltid pekar tvärtemot vänsterpilen?
Du är nog på rätt spår, men du har fortfarande tre möjliga alternativ kvar att välja mellan. Men om du funderar vidare i samma bana så kommer du lösa det första problemet.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 04 feb 2015, 14:03

abcdef654321 skrev:
Johannes skrev:Om vi börjar med det första problemet, vad har alla rutor gemensamt?
Titta på ytterpilarna.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » ons 04 feb 2015, 14:21

Skulle lösningen till första problemet spegelvänd, som inte finns som svarsalternativ, också vara en lösning?

Frågan är inte avsedd som hjälp till abcdef654321, utan är en fråga till de som ser lösningen.

abcdef654321

Inlägg av abcdef654321 » ons 04 feb 2015, 14:24

Johannes skrev:
abcdef654321 skrev:
Titta på ytterpilarna.

Bra, tack för hjälpen, nu kommer jag lite längre i min analys. Om jag kollar på raderna horisontellt så verkar det som varje rad har en pilsamling stående, en liggandes och en snett. Då borde den tomma rutan för problem 1 vara liggandes. Eftersom då första pilen ska skilja sig från den mittersta, och vara lika som den sista så borde rätt svar vara ”nästa sista rutan”, dvs, -><-->. Kan det stämma?

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 04 feb 2015, 14:46

abcdef654321 skrev:Bra, tack för hjälpen, nu kommer jag lite längre i min analys. Om jag kollar på raderna horisontellt så verkar det som varje rad har en pilsamling stående, en liggandes och en snett. Då borde den tomma rutan för problem 1 vara liggandes. Eftersom då första pilen ska skilja sig från den mittersta, och vara lika som den sista så borde rätt svar vara ”nästa sista rutan”, dvs, -><-->. Kan det stämma?
Det är korrekt, men går att lösa enklare än så. Det är helt enkelt så att ytterpilarna i en ruta alltid pekar åt samma håll. Det finns bara ett svarsalternativ som uppfyller det kravet.

abcdef654321

Inlägg av abcdef654321 » ons 04 feb 2015, 14:55

Johannes skrev:
abcdef654321 skrev:Bra, tack för hjälpen, nu kommer jag lite längre i min analys. Om jag kollar på raderna horisontellt så verkar det som varje rad har en pilsamling stående, en liggandes och en snett. Då borde den tomma rutan för problem 1 vara liggandes. Eftersom då första pilen ska skilja sig från den mittersta, och vara lika som den sista så borde rätt svar vara ”nästa sista rutan”, dvs, -><-->. Kan det stämma?
Det är korrekt, men går att lösa enklare än så. Det är helt enkelt så att ytterpilarna i en ruta alltid pekar åt samma håll. Det finns bara ett svarsalternativ som uppfyller det kravet.

Ah, fiffigt! Att det alltid blir så enkelt när man "ser" lösningen :banghead: !

På andra problemet är jag fortfarande fast, har du några ledtrådar till det problemet också :D ? Det enda som jag har hittat hittills, dock osäker om den analysen är korrekt, är att vertikalt så verkar mitten-pilen ha samma riktning i översta och understa rutan. Om det stämmer borde den mittersta pilen peka nedåt. Det lämnar två alternativ.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 04 feb 2015, 14:58

Johannes skrev:Det är korrekt, men går att lösa enklare än så. Det är helt enkelt så att ytterpilarna i en ruta alltid pekar åt samma håll. Det finns bara ett svarsalternativ som uppfyller det kravet.
Jag har aldrig gillat den här typen av problem där man inte kan hitta rätt svar utan bara genom uteslutningsmetoden finna att alla utom ett svarsalternativ måste vara fel. Jag vill ha problem där man kan komma fram till vad frågetecknet skall vara för något först och sedan bara har att plocka det rätta alternativet ur listan.

(Givet nu att man inte kan hitta ett mönster som utesluter även den spegelvända lösningen).

Skriv svar