Märkliga ting i himlen

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Sigvard

Märkliga ting i himlen

Inlägg av Sigvard » sön 05 apr 2015, 20:49

Mellan Julafton och Nyårsafton år 2013 gick jag ut i trädgården med mina hundar för att låta dom kissa lite. Klockan var ca 22.30. Jag gick där lite fram o tillbaka o tittar upp på himlen för det var stjärnklart. När jag står där o tittar så ser jag nåt på nära håll. Det liknade som ett halsband som cirkulerade runt. Det var vitt o runda "pärlor". Dom var stora i början av "halsbandet" o blev mindre o mindre i slutet på halsbandet, typ svansen på halsbandet. Det cirkulerade sakta. Jag stod länge o tittade på detta o undrade om det kom ifrån nån grannes hus men där var inget ljussken ifrån nåt hus. Jag blundade i ca 5 sek o tittade upp igen o det fortsatte o snurrade. Gick in o hämtade min mobil för att fotografera detta. Tänkte att jag ska gå runt kvarteret med mina hundar för att se om nån ev har fest men denna kvartersrunda var lugn o skön. Ingen hade fest. När jag sen kom hem till våran gata så har ljuset förflyttat sig söderut. Jag står mitt på gatan o tittar upp på detta fenomen länge. Sen svävar detta fenomen sakta sakta söderut och OBS...det fanns ingen ljuskälla ifrån marken. Jag har funderat länge på detta o undrat vad detta kan ha varit för nåt. Det kändes ett lugn när jag står där i mörkret o tittar upp på detta fenomen som cirkulerar sakta iväg söderut. Konstigt men sant.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Märkliga ting i himlen

Inlägg av Vitnir » mån 06 apr 2015, 07:33

Utan bra bilder blir det väldigt svårt att gissa vad det kan vara men varför har du uteslutet en strålkastare som lyser på molnen? Du kan även börja med att ta reda på vilka himlakroppar som var synliga i det väderstrecket den dagen och tiden.
There is no spoon.

Peter N

Inlägg av Peter N » mån 06 apr 2015, 07:36

Jag tror inte att du kommer få något svar, någonsin. Jag har nämligen själv sett detta fenomen och kollat upp det. Då handlade det om en ljuskälla på marken 7-8 kilometer bort (en nattklubb i mitt fall), och att förutsättningarna gjorde att projektionen i himlen syntes tydligt, men inte strålarna från källan. Så med det alternativet uteslutet på förhand, blir du förmodligen tvingad att sväva i ovetskap.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 06 apr 2015, 08:22

I mellandagarnas festyra gör var och varannan människa spektakulära ljusinstallationer och låter dessa spela upp till fest. Fyrverkerier och thailändska ljuslyktor, lasershower och discokulor i trädgården.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » mån 06 apr 2015, 13:20

Vad sägs om en sån här radiostyrd quadrocopter med LED-lampor: https://www.youtube.com/watch?v=DtXlesk4GLI
Skulle ju lätt kunna orsaka det som du observerat rent optiskt fast den hörs ju lite om den var riktigt nära. Ljudet kanske dränktes om det blåste lite. Annars kanske det finns motsvarande fast på ballonger som är ljudlösa.

Såna grejer har ju blivit billiga och vanliga senaste åren, jag har själv en liknande fast utan lampor.

Skriv svar