Vita prickar som flyger omkring på himmelen

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Skriv svar
Jefferson_Davis

Vita prickar som flyger omkring på himmelen

Inlägg av Jefferson_Davis » lör 13 jun 2015, 13:59

Yo fellow skeptikers,

Har varit gaderobsskeptiker i många år men idag skapade jag ett konto för att få er hjälp.

Igår när Foo Fighters spelade filmade jag lite och på himlen ser man ljusa föremål som flyger omkring. Jag är helt säker på att jag sett en förklaring till vad det är och jag tycker mig se en som flyger framför läktaren precis i början av klippet vilket avfärdar mystiken, men min google fu är kass idag. Så snälla, kan ni inte ge mig en länk som ger mig sinnesro i bakfyllan? Är det komprimeringen eller bös på linscen som ligger bakom?

Här är videon https://www.youtube.com/watch?v=XYaNh3-Hl2g

Användarvisningsbild
harald

Re: Vita prickar som flyger omkring på himmelen

Inlägg av harald » lör 13 jun 2015, 14:32

Det är någon form av reflexer i linsen eller liknande. Man ser det eftersom prickarna flyger tillbaka när kameran vänder riktning.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » lör 13 jun 2015, 14:34

Insekter känns som en möjlighet men hur de blir belysta vet jag inte. Telefonernas skärmar kanske.
There is no spoon.

rayjoh

Inlägg av rayjoh » lör 13 jun 2015, 15:41

Lite svårt för mig att se i telefonen. Dra ett tänkt streck från föremålet genom mitten av bilden. Om det finns en stark lampa på andra sidan om mitten så har du förklaringen att det är reflektioner i kamerans optik

Jefferson_Davis

Inlägg av Jefferson_Davis » sön 14 jun 2015, 07:47

Tack för svaren. Någon typ av reflektioner verkar ju rimligt.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 14 jun 2015, 11:37

Du menar att du inte såg det med blotta ögat alltså?
There is no spoon.

Nils D

Inlägg av Nils D » sön 14 jun 2015, 13:53

Det måste vara almfrön som yr omkring, även i Göteborg.

Bild
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

ÄrDetVerkligenSant?

Inlägg av ÄrDetVerkligenSant? » sön 27 sep 2015, 09:54

Intressant övning i skepticism!

Vid 0:02 ser jag något jag inte kan identifiera, jag kallar det "X". Så vad är det? Hur kan vi resonera? Vilka alternativ finns det och är alla alternativ lika rimliga? UFO, frön, insekt, reflektion.

UFO: Eftersom X flyger mellan kamerans ljusdetektor och läktaren måste det vara litet och nära, ej stort och långt bort. Jag tänker inte gå in på varför hypotesen "mikroutomjording som gillar Foo fighters" inte är rimlig. Hypotesen UFO stryks.

Frön: Frön kan vara små och kan vara nära. Skulle de flyga in i ljuset från strålkastaren skulle det nog kunna se ut som på filmen. Ett plus är att vi vet att frön finns, jag har själv några i förrådet (tomat). Mina tidigare erfarenheter av hur frön rör sig i luft säger mig att frön i luft rör sig med luftens rörelse plus en tendens att falla ner. Mina erfarenheter av hur luften rör sig i arenor omgärdade med höga läktare är att luften rör sig ganska lite. Jag tycker att pricken rör sig för mycket för att vara ett frö. Det ser ut som om pricken drivs av något annat än luftrörelser.

Insekt: Insekter finns, är små, kan vara nära och har egen drivkraft. Ser bra ut hittills! Jag hade med gott själförtroende sagt att det var en insekt om det inte var för:
rayjoh skrev:Lite svårt för mig att se i telefonen. Dra ett tänkt streck från föremålet genom mitten av bilden. Om det finns en stark lampa på andra sidan om mitten så har du förklaringen att det är reflektioner i kamerans optik
Jag gjorde enligt jayjoh och mycket riktigt fanns det en "stark lampa", eller varför inte kalla det för "ljusstarkt föremål" så gör vi inga onödiga antaganden, på andra sidan om mitten.

Reflektion: Reflektioner i kameraliser finns, är små, är nära, frågan är hur reflektioner rör sig i filmer. Om jayjoh metod stämmer ska även en rörelse av ett ljusstarkt föremål resultera av en liknade men motsatt rörelse av reflektionen. Är det så?
Vid 0:02 kommer ett ljusstarka föremålet upp vid nedre vänstra hörnet, gör en båge och går ur bild till vänster.
Vid 0:02 kommer "X" __________________ ner vid övre_ högra__hörnet, gör en båge och går ur bild till höger.

**** WE GOT A WINNER!!!! ****

Analys av prickarna vid 0:06, 0:16 och 0:18 ger samma resultat.

Har jag med detta resonemang uteslutit med 100% säkerhet, UFO, frön, insekter, spöken, andar, chemtrails, illuminati eller att filmen är en bluff? Nej, naturligtvis inte, men bra nära.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » sön 27 sep 2015, 14:56

@ÄrDetVerkligenSant?

Du gör ett logiskt fel i ditt resonemang:
UFO är inte ett alternativ till frön, insekt, reflektion och andra mer eller mindre osannolika förklaringar.
Ett UFO är aldrig svaret på vad det är.
UFO är ett alternativ till det du istället väljer att kalla X.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » sön 27 sep 2015, 18:07

Det är en form av reflex. Ett ganska vanligt fenomen. Man ser tydligt att de vita prickarna alltid rör sig proportionerligt mot hur kameran rör sig, fast i omvänd riktning. Med lite analys kan man härröra varje prick till en ljuskälla som också är i bild. Bara ljuspunkter med "rätt" vinkel (en ganska flack vinkel skulle jag tro) orsakar detta. Annars hade alla kameror alltid "sett dubbelt" av alla ljuskällor.

Även ögon kan drabbas av fenomenet. Det är helt enkelt ljus från en källa som reflekteras ut ur kameran från en innerlins och reflekteras tillbaka på en yttre lins (eller olika sidor av samma lins, etc. Det beror på vinkel och brytningsindex och ytegenskaper).

Rätt grovt kan man få en uppfattning om vilken ljuskälla som orsakade det hela genom att dra en rät linje så att den passerar precis mitten av bilden och en av de vita prickarna. Ljuskällan borde ligga på linjen, på andra sidan av mitten på samma avstånd. Detta är förstås inte helt säkert, utan bara en förenklad modell som inte tar hänsyn till mer komplexa linssystem eller brytningar.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » mån 28 sep 2015, 07:08

harald skrev:@ÄrDetVerkligenSant?

Du gör ett logiskt fel i ditt resonemang
Att sätta likhetstecken mellan "UFO" och "utomjordisk luftfarkost" är väl ett språkligt snarare än ett logiskt fel, eftersom det i detta fall inte påverkar logiken i det efterföljande resonemanget.

(Om det nu ska knäppas på näsor.)
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » mån 28 sep 2015, 12:45

Spiring skrev:Att sätta likhetstecken mellan "UFO" och "utomjordisk luftfarkost" är väl ett språkligt snarare än ett logiskt fel, eftersom det i detta fall inte påverkar logiken i det efterföljande resonemanget.
Skulle kanske kunna vara så, men i det här fallet så gicks det ju ett steg längre när även "... gillar Foo fighters" ingick i "språkfelet". Syftet föreföll vara att lättare kunna avfärda hypotesen som orimlig, och då börjar det kanske snarare lukta argumentationsfel.

Men innan jag vet att så är fallet så nöjer jag mig med att påpeka att det blir fel rent logiskt, eftersom jag uppfattar det som den mildare anklagelsen.

ÄrDetVerkligenSant?

Inlägg av ÄrDetVerkligenSant? » fre 02 okt 2015, 21:43

Tack Harald och Spiring för era kommentarer, jag uppskattar dem mycket.

harald » sön 27 sep 2015, 14:56: Du pointerar att UFO innebär ett oidentifierat föremål, vilket som helst, och att min användning av ordet resulterar i ett logiskt fel.

Spiring » mån 28 sep 2015, 07:08: Jag tycker din anmärkning är helt korrekt. Jag skrev UFO när jag menade utomjordisk farkost.

harald » mån 28 sep 2015, 12:45: Nu förstår jag inte hur du tänker. Du påstår i din kommentar att du valde den "mildare anklagelsen" "logiskt fel" istället för den värre "argumentationsfel". Betyder det att din att tankegång gick ungefär så här:
- "ÄrDetVerkligenSant?" gör ett argumentationsfel när hen skriver "mikroutomjording som gillar Foo fighters". En sådan anklagelse kan jag inte framföra. Jag måste hitta något annat att slå ned på. Om jag väljer att missförstå hens användning av begreppet UFO och istället använder UFO i sin ursprungliga mening uppstår ett logiskt fel. De kan jag skriva.

Vad jag kan se gjorde jag framför allt två fel:

1 Jag var otydlig med vad jag menade med UFO. Bara för att de bilder som dyker upp när man googlar på UFO nästan uteslutande ska föreställa utomjordiska farkoster betyder det inte att jag kan använda ordet i den betydelsen utan att verkligen specificera att det är det jag menar.

2 När jag sedan skrev "mikroutomjording som gillar Foo fighters" kan jag tycka att felet jag gjorde var att ändra den ursprungliga hypotesen från "UFO" (utomjordisk farkost) till just "mikroutomjording som gillar Foo fighters". Syftet med formuleringen var att vara underhållande. Det är olyckligt om det resulterade i ett argumentations fel. Jag skulle vilja veta vad argumentationsfelet heter, jag kan bara några stycken och jag tycker ingen passar.

Apropå argumentationsfel:
Anta att person A uttrycker sig otydligt. Person B vet vad person A menar men väljer att missförstå och argumenterar mot det. Vad kallas det? Som sagt, jag kan inte namnet på så många argumentationsfel, men det namnet kan jag ;-)

Tack än en gång för era kommentarer, jag uppskattar dem verkligen. Hoppas bara du, Jefferson_Davis, inte blir arg för att vi använder din tråd på det här sättet, men du har väl fått ett tydligt svar att "reflektera" över.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » fre 02 okt 2015, 23:43

ÄrDetVerkligenSant? skrev:harald » mån 28 sep 2015, 12:45: Nu förstår jag inte hur du tänker. Du påstår i din kommentar att du valde den "mildare anklagelsen" "logiskt fel" istället för den värre "argumentationsfel". Betyder det att din att tankegång gick ungefär så här:
- "ÄrDetVerkligenSant?" gör ett argumentationsfel när hen skriver "mikroutomjording som gillar Foo fighters". En sådan anklagelse kan jag inte framföra. Jag måste hitta något annat att slå ned på. Om jag väljer att missförstå hens användning av begreppet UFO och istället använder UFO i sin ursprungliga mening uppstår ett logiskt fel. De kan jag skriva.
För mig var det uppenbart att resonemanget kring UFO inte gick ihop. Men jag fick inte riktigt klart vad du la i begreppet UFO, och varför, så jag nöjde mig med att konstateara att logiken på något sätt inte funkade. Därav begreppet "logiskt fel". Kanske inte ett perfekt uttryck i sammanhanget, men det får duga.
Börjar man göra för många löst grundade antagenden om motdebatören så kommer man hamna fel, vilket jag inte ville göra.
Ett logiskt fel är kanske inte nödvändigtvis mildare än ett argumentationsfel, men jag nöjde mig med att peka ut ett fel istället för flera.
ÄrDetVerkligenSant? skrev:Vad jag kan se gjorde jag framför allt två fel:

2 När jag sedan skrev "mikroutomjording som gillar Foo fighters" kan jag tycka att felet jag gjorde var att ändra den ursprungliga hypotesen från "UFO" (utomjordisk farkost) till just "mikroutomjording som gillar Foo fighters". Syftet med formuleringen var att vara underhållande. Det är olyckligt om det resulterade i ett argumentations fel. Jag skulle vilja veta vad argumentationsfelet heter, jag kan bara några stycken och jag tycker ingen passar.
Jag är inte bra på det här med vilka argumentationsfel som heter vad. Men i det här fallet:
"mikro" var faktiskt underbyggt.
"utomjording", tja, Menar man "utomjordisk" med u:et i UFO så blir det kanske logiskt.
"gillar Foo Fighters" Hade inte hypotesen varit orimligt redan tidigare så blir den det här. Men detta antagande förefaller inte vila på någon form av rimlig grund. Det finns i det närmsta oändligt många andra tänkbara förklaringar till orsaken till närvaron.

Wikipediaartikeln om argumentationsfel kan nog ge lite intressant läsning på det här området, men jag kan inte se att något av de vanliga, namngivna argumentationsfelen passar klockrent på det här. Ickerepresentativt urval pekar kanske lite åt rätt håll.

ÄrDetVerkligenSant? skrev:Apropå argumentationsfel:
Anta att person A uttrycker sig otydligt. Person B vet vad person A menar men väljer att missförstå och argumenterar mot det. Vad kallas det? Som sagt, jag kan inte namnet på så många argumentationsfel, men det namnet kan jag ;-)
Spoiler: Visa
Det låter som Halmgubben

Skriv svar