Känslan av att armarna ligger högre upp...

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Marianne72

Känslan av att armarna ligger högre upp...

Inlägg av Marianne72 » tis 30 jun 2015, 18:56

Hej allihopa och välkommen till mig!
Okej, jag hoppas att det här är rätt plats för denna tråd...
Ni kanske känner till att man kan få upplevelsen av att det finns en grop i golvet av att ligga på rygg och få hjälp med att lyfta ett av benen varpå benet sakta rörs ner mot golvet. Varför den här känslan uppstår vet jag inte, men jag har upptäckt att man vid extrem trötthet får samma upplevelse då man ligger på rygg och lägger armarna utmed kroppen. De känns liksom att de ligger högre än torson vilket givetvis inte är fallet.

Kan någon förklara det här och varför det just inträffar då man är väldigt trött. Benövningen fungerar alltid. Man ska bara vara noga med att någon håller upp benet och att det är avslappnat under minst en minuts tid och att man sedan mycket långsamt för det nedåt...

TomasT

Re: Känslan av att armarna ligger högre upp...

Inlägg av TomasT » tor 02 jul 2015, 18:33

Mycket sitter i huvudet.Jämförelsen med en dator är inte långsökt.Periferiutrustning som extremiteter där sensorer sitter måste ha fungerande signalvägar.
Trötthet som uttryck för stress innebär att datorn försöker starta alltför många funktioner som den inte rår på inom en alltför kort tidsrymd.
Det finns en funktion som kallas delayed launcher ,dvs fördröjd start.Om den inte fungerade skulle datorn baxna i samband med uppstarten.
Att i ditt fall uppgradera operativsystemet är tämligen utsiktslöst.
Vad som enligt din beskrivning verkar lovvärt är att du hittat fungerande omvägar för att kringgå besvären.
Metoden som du tillämpar kan ju naturligtvis skifta från person till person beroende på konfiguration.
Tips är välkomna och kan sammantaget förbättra tillvaron i enskilda fall.

Skriv svar