Vilka rättigheter har reklam-makarna på youtube?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Medvetandet

Vilka rättigheter har reklam-makarna på youtube?

Inlägg av Medvetandet » fre 04 sep 2015, 13:17

God Middag kamrater!

Jag undrar vad reklam-makarna har för rättigheter på youtube?

Jag blir irriterad på den reklam som man integrerat (innan klippen kommer igång) på många av youtubeklippen som man kikar på.

Vad har dom som gör detta för rättigheter till att "infoga" reklamklipp på youtube??

Någon som kan svara på och förklara detta?
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
Zartax

Re: Vilka rättigheter har reklam-makarna på youtube?

Inlägg av Zartax » fre 04 sep 2015, 13:21

Det är väl en del av kontraktet för att få lägga upp filmer?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » fre 04 sep 2015, 13:27

Du väljer själv i din kanal om du vill ha intäktsgenerering eller inte.

https://support.google.com/youtube/answ ... hl=sv&rd=1
https://support.google.com/youtube/answ ... -996330723
Om du vill välja bort YouTube partnerprogrammet kan du inaktivera annonser för dina videoklipp med intäktsgenerering. Det kan du antingen göra från Videohanteraren eller från Kanalinställningarna genom att välja alternativknappen bredvid "Tillåt inte att annonser visas tillsammans med mina videoklipp."
Det är alltså uppladdaren som har gett google rättigheter att visa reklam, och i samband med detta oftast sett till att få en del av intäkterna.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 05 sep 2015, 21:44

jak skrev:Du väljer själv i din kanal om du vill ha intäktsgenerering eller inte.

https://support.google.com/youtube/answ ... hl=sv&rd=1
https://support.google.com/youtube/answ ... -996330723
Om du vill välja bort YouTube partnerprogrammet kan du inaktivera annonser för dina videoklipp med intäktsgenerering. Det kan du antingen göra från Videohanteraren eller från Kanalinställningarna genom att välja alternativknappen bredvid "Tillåt inte att annonser visas tillsammans med mina videoklipp."
Det är alltså uppladdaren som har gett google rättigheter att visa reklam, och i samband med detta oftast sett till att få en del av intäkterna.
Hittar ingen "alternativknapp"...
//Medvetandet

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 05 sep 2015, 21:57

Jag vill INTE se reklam via andras videoklipp!
//Medvetandet

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 06 sep 2015, 07:09

Medvetandet skrev:Jag vill INTE se reklam via andras videoklipp!
Synd för dig. Jag vill också ha allt gratis.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » sön 06 sep 2015, 08:05

TItta då inte på andras youtube-kanaler. Alternatitivt behöver du övertyga de personer som lägger upp sina videoklipp att dom inte skall tillåta reklam.

Det är alltså de personer som laddar upp videoklipp till youtube som beslutar om reklam skall finnas eller inte. Om dom väljer att tillåta reklam i anslutning till sina videoklipp kan dom också få del i intäkterna. Du som tittare har ingen beslutsrätt i sammanhanget.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » mån 07 sep 2015, 13:14

jak skrev:
TItta då inte på andras youtube-kanaler. Alternatitivt behöver du övertyga de personer som lägger upp sina videoklipp att dom inte skall tillåta reklam.

Det är alltså de personer som laddar upp videoklipp till youtube som beslutar om reklam skall finnas eller inte. Om dom väljer att tillåta reklam i anslutning till sina videoklipp kan dom också få del i intäkterna. Du som tittare har ingen beslutsrätt i sammanhanget.
Det var ju det som var min ursprungliga fråga.

Jag som tittare vill slippa reklamen från andras youtubeklipp.

Så det finns alltså inget sätt (för mig som tittare)att "filtrera bort" reklamen då?
//Medvetandet

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » mån 07 sep 2015, 13:49

Medvetandet skrev:
jak skrev:

Det var ju det som var min ursprungliga fråga.

Jag som tittare vill slippa reklamen från andras youtubeklipp.

Så det finns alltså inget sätt (för mig som tittare)att "filtrera bort" reklamen då?
Den som lägger upp en film kan välja om de vill ha reklam eller inte, om de väljer reklam så får de del av intäkterna.

Vad om det är det som du inte förstår?

Pong

Inlägg av Pong » mån 07 sep 2015, 17:00

Medvetandet skrev:Jag som tittare vill slippa reklamen från andras youtubeklipp.

Adblock plus fungerar bra för mig. Tar bort reklam på youtube liksom övriga sidor jag besöker.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tor 10 sep 2015, 13:55

Pong skrev:
Medvetandet skrev:Jag som tittare vill slippa reklamen från andras youtubeklipp.

Adblock plus fungerar bra för mig. Tar bort reklam på youtube liksom övriga sidor jag besöker.
Så Adblock plus tar bort reklam från youtubeklippen?

Hur går det till?
//Medvetandet

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » mån 14 sep 2015, 20:48

Man får ju tänka på att utan den där reklamen skulle vi inte ha detta ymnighetshorn av filmer att ösa ur som heter Youtube. Deras servrar kostar multum och något måste de få in pengar från när vi användare nu inte behöver betala för att titta.

Vad som irriterar mig och som jag tycker måste vara en väldigt kontraproduktiv strategi är att de tjatar sönder samma jäkla reklam på något väldigt korkat sätt. Jag har nog sett reklam för samma jäkla Citroën hundra gånger i rad på ett par veckor. Hade de varvat med reklam för lite olika produkter så hade det inte varit lika irriterande men nu känner jag bara för att gå ut och slå sönder en Citroën.

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » ons 16 sep 2015, 12:02

Jag hade nog hellre sett mindre skit och mer kvalitativt material på Tuben...det här upplägget uppmuntrar ju vilken jävla rövpajas som helst att lägga upp nån random video "på kattunge som petar på en kaktus för första gången i motljus på min altan bredvid en soptipp i Timrå".

Allt sånt här ger mig knottror på ryggen av obehag.
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » lör 19 sep 2015, 08:25

Shudnawz skrev:Jag hade nog hellre sett mindre skit och mer kvalitativt material på Tuben...det här upplägget uppmuntrar ju vilken jävla rövpajas som helst att lägga upp nån random video "på kattunge som petar på en kaktus för första gången i motljus på min altan bredvid en soptipp i Timrå".

Allt sånt här ger mig knottror på ryggen av obehag.
Jag lyckas rätt effektivt undvika att se sådant. Söker man inte på "Cute kitten" så brukar det inte vara något problem. Det vi tycker är skit kan väl få finnas där för alla dem med annan smak.

Har man det riktigt tråkigt och vill ha det ännu tråkigare så kan jag rekommendera min egen Youtubekanal (kanal låter lite pretentiöst men det heter ju så) med guldkorn såsom att vässa en kniv på en knivsäkring, missljud från diverse industriell utrustning, ett läckande vattenfilter. Garanterat reklamfritt för att inte irritera det extrema fåtalet tittare som ändå inte skulle ge mer än något öre. https://www.youtube.com/user/skunkjobb/videos

Användarvisningsbild
Purple Haze

Inlägg av Purple Haze » sön 20 sep 2015, 13:34

skunkjobb skrev: Vad som irriterar mig och som jag tycker måste vara en väldigt kontraproduktiv strategi är att de tjatar sönder samma jäkla reklam på något väldigt korkat sätt.
Instämmer. Nu har jag noll och ingen utbildning i reklam men just tjateffekten bli ju extremt påtaglig på youtube, särskilt om man kollar mest på 3-10 minuters-klipp. Är det verkligen bra reklam att göra den presumtiva köparen irriterad, förbannad och hatisk? Borde inte det vara lätt att sprida de olika reklamsnuttarna med samma teknik som håller koll på min sidhistorik?

https://www.youtube.com/watch?v=JhjCrL40JIM

Skriv svar