Hjärtstopp av kolsyrade drycker?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Skriv svar
Medvetandet

Hjärtstopp av kolsyrade drycker?

Inlägg av Medvetandet » mån 07 sep 2015, 13:21

Läste för någon dryg vecka sedan på text-tv att kolsyrade drycker kan orsaka hjärtstopp.

Man beskrev det som att det är bubblorna i kolsyran som orsakar detta.

Men jag hade önskat veta (och på vilket sätt bubblorna "samverkar") hur detta går till?

Har någon här läkarstuderande kunnig person en finurlig förklaring på detta?

Hoppas på intressant svar i detta ärende.

Noteras att jag dricker ungefär en halvliters ( med grön etikett=Mindre sockermängd,men likväl kolsyrad) coca cola i veckan åtill naturchips under helgkvällarna.
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
Spiring

Re: Hjärtstopp av kolsyrade drycker?

Inlägg av Spiring » mån 07 sep 2015, 14:28

Tja, kanske om man injicerar läsken intravenöst...
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » mån 07 sep 2015, 14:49

http://norran.se/nyheter/far-lask-hjart ... nna-447585
Norran skrev:Forskarna poängterar att de enbart sett ett samband och att de inte kan säga om det verkligen är den kolsyrade läsken som är orsaken eller inte. I så fall krävs ytterligare studier.
Således är det inte läge att säga något om hur det eventuellt går till.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 07 sep 2015, 14:57

Medvetandet skrev:Läste för någon dryg vecka sedan på text-tv att kolsyrade drycker kan orsaka hjärtstopp.

Nej. Man säger sig tro det, men man vet inte: http://texttv.nu/117/arkiv/4-sep-2015-b ... t/8259131/

Det vore intressant att vet om man ställde upp någon hypotes före undersökningen eller om man hittade sambandet efter att ha samlat in material.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 07 sep 2015, 15:10

Om det är kolsyran som är farlig så borde man väl även se denna effekt på de som dricker kolsyrat vatten? Men jag får inte riktigt klart för mig om det är läsk eller kolsyrad dryck i allmänhet som man har tittat på. Det verkar ju dock stå läsk i länkarna. Om det är läsk som man har tittat på så är väl frågan om man egentligen kan dra slutsatsen att det är just kolsyran som är boven i dramat.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » sön 20 sep 2015, 16:09

Av den korta artikeln på text-TV framgår inte hur/om de kompenserat för störfaktorer. Det känns väl annars inte jättelångsökt att folk som dricker mycket läsk i genomsnitt även har andra livsstilsfaktorer som ökar risken för hjärtproblem såsom stillasittande eller intag av mat som inte är så bra.

Jag har svårt att tänka mig att kolsyran har någon direkt verkan via kemisk och sedan fysiologisk väg, det är en så svag syra att dess påverkan borde vara helt försumbar ihop med magsäckens saltsyra. Jag tänker på en annan verkansväg som jag dock tror är ovanlig och jag grundar den endast på en observation, på mig själv. För länge länge sedan drack jag en rejäl mängd läsk till en måltid, kanske en liter eller så. Detta följdes av en monsterrap, smärta i bröstet och sedan svimmade jag men vaknade upp utan utomstående ingripande efter några få sekunder. Hur fanken rapen kunde ge den effekten vet jag inte, man kan rapa av annat än kolsyra/koldioxid men kolsyrade drycker tenderar väl ändå att ge mer rapar än icke kolsyrade drycker.

Något att spinna vidare på kanske?

P.S. Bara en mycket liten del av den koldioxid som tillsätts i läskedrycker föreligger som kolsyra H2CO3 i vätskan, det mesta (över 90 %) är bara löst koldioxid.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 20 sep 2015, 16:36

Efter en stund i magsäcken föreligger den inte längre som löst koldioxid, utan som gas vilken vill ut. Löslighet, pH, temperatur etc - det blir en rap. När magen trycker på i mellangärdet kan det kännas som hjärtsnörp.
They don't like it up'em, you know!

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » ons 30 sep 2015, 13:51

Enligt Kost-doktorn:

Bara en burk läsk om dagen ”kan öka risken för hjärtattack med en tredjedel”.

http://www.kostdoktorn.se/bara-en-burk- ... -tredjedel
//Medvetandet

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 30 sep 2015, 13:57

Medvetandet skrev:Enligt Kost-doktorn:

Och läser man artikeln så står det väl inget om kolsyran, utan man pekar ut socker.

Vore just kolsyran boven borde det väl vara lika illa att dricka mineralvatten? Eller att kolsyra vatten hemma, vilket väl många gör idag.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » mån 05 okt 2015, 13:30

Tryggve skrev:
Medvetandet skrev:Enligt Kost-doktorn:

Och läser man artikeln så står det väl inget om kolsyran, utan man pekar ut socker.

Vore just kolsyran boven borde det väl vara lika illa att dricka mineralvatten? Eller att kolsyra vatten hemma, vilket väl många gör idag.
Socker har nog en stor del i dramat att göra. Det kan jag också hålla med om.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 05 okt 2015, 13:38

Medvetandet skrev: Socker har nog en stor del i dramat att göra. Det kan jag också hålla med om.
Men du är med på att det inte verkar stå ett dugg om kolsyrans eventuella roll i detta i det som du länkande till där? För det står (vad jag ser) bara om socker.

Om kolsyran är boven så borde som sagt kolsyrat vatten också innebära en risk, och det verkar inte nämnas någonstans.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » ons 07 okt 2015, 10:01

Tryggve skrev:
Medvetandet skrev: Socker har nog en stor del i dramat att göra. Det kan jag också hålla med om.
Men du är med på att det inte verkar stå ett dugg om kolsyrans eventuella roll i detta i det som du länkande till där? För det står (vad jag ser) bara om socker.

Om kolsyran är boven så borde som sagt kolsyrat vatten också innebära en risk, och det verkar inte nämnas någonstans.
Du har rätt.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
pow
Kontakt:

Re: Tunnelsyn från andra sidan

Inlägg av pow » tor 31 dec 2015, 12:46

Medvetandet skrev:Läste för någon dryg vecka sedan på text-tv att kolsyrade drycker kan orsaka hjärtstopp.

Men jag hade önskat veta (och på vilket sätt bubblorna "samverkar") hur detta går till?

Har någon här läkarstuderande kunnig person en finurlig förklaring på detta?

Hoppas på intressant svar i detta ärende.

Noteras att jag dricker ungefär en halvliters ( med grön etikett=Mindre sockermängd,men likväl kolsyrad) coca cola i veckan åtill naturchips under helgkvällarna.
Bubblorna samverkar genom att förena sig efteråt på andra sidan munnen och förhöja halten av CO2 i närområdet. Då denna kemikalie driver andningen som driver respirationen kan man säga att man inte direkt behöver ha tunnelsyn för att se sambanden om andra sidan.

Faktum är att flera hävdar att sambanden mellan tunnelsyn i samband med kontakter av andra sidan kan bero på att det är lika med döden att inte reagera på höjd nivå CO2. Man ska inte ta för lätt på dessa bubblor då de lätt kan lobba tillbaka med rena bicykletan och då ökar risken att man slår bakut.

Near-Death Experiences Linked to Oxygen Deprivation
http://www.livescience.com/11010-death- ... ation.html

Flashes of Death & CO2 reactivity
http://h2sampk.com/2010/04/19/flashes-o ... eactivity/

Rädslan för att kvävas skulle nog inte kunna finnas på ett högre social plan om den inte samtidigt finns i de underliggande sensoriska kretsarna. Tex att panikattackers syfte är att få bort orsaken till sin uppkomst, vilket inte sällan kan vara just en triggning via förhöjd nivå av CO2.

Autonomic reactivity of panic patients during a CO2 inhalation procedure.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10723631

Om ett några grenar av ett systemiskt funktionsträd är försvagat någonstans så kommer den extra påfrestningen till systemet att lättare få det att brista just där. Gissningsvis är det flödesdynamiken från den reaktiva underliggande cell till organiska organism statistiken vi ser.

Så visst kan det finnas en läskig påverkan från lemonad långt bortom citronsyracykeln.

Skriv svar