Plast i mikrovågsugn

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Daniel H

Plast i mikrovågsugn

Inlägg av Daniel H » tor 05 nov 2015, 09:21

Hej!
Jag har hört av några människor i min omgivning att de aldrig skulle använda plastkärl i tex mikrovågsungnen (tex nappflaskor). Jag har förstått att främsta anledningen är att BPA (Bisfenol A) kan läcka ut i livsmedlet. Numer är ju nappflaskor och en mängd andra plastkärl fria från BPA. Är denna uppfattning fortfarande befogad, dvs kan andra potentiellt farliga ämnen läcka ut eller är det bara en gammal uppfattning från tiden då BPA var vanligt i plastföremål (jag uppfattar att det finns få livsmedelskärl med BPA idag)?

Nyfiken småbarnsfar

Användarvisningsbild
matsw

Plast i mikrovågsugn

Inlägg av matsw » tor 05 nov 2015, 09:31

Det har aldrig varit ett reellt problem:

http://www.livsmedelsverket.se/om-oss/p ... ngsmammor/
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Daniel H

Re: Plast i mikrovågsugn

Inlägg av Daniel H » tor 05 nov 2015, 09:37

OK. Då kan vi avskriva BPA. Finns det några andra anledningar att inte använda plast i tex mikrovågsugnar?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 05 nov 2015, 10:22

Jag kan bara komma på att det kan läcka ut kemikalier, men det skiljer sig inte från annan upphettning.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Daniel H

Inlägg av Daniel H » tor 05 nov 2015, 15:59

Jag hittade denna sammanställning:

http://www.svt.se/plus/koll-pa-plasten

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » lör 07 nov 2015, 17:10

Det är lätt att maten missfärgar plasten, men är behållaren märkt att den tål mikrovågsugn är det ingen fara.
En anledning till att det står att man inte ska köra nappflaskor i mikron tror jag beror på att det lätt blir ojämnt varmt och barnet kan bränna sig. Men det är ju lätt åtgärdat genom att skaka flaskan.
Det är mycket råd om sterilisering av nappflaskor som kanske är aktuellt i vissa länder men är bara slöseri med tid i Sverige.
There is no spoon.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » sön 15 nov 2015, 22:26

Jag har märkt att mat med innehåll av köttfärs (t.ex. ravioli) missfärgar de rektangelformade plastkarotter som man värmer upp maten i via mikron.

Plastkarotterna får en tydlig brunaktig nyans som är nästintill omöjligt att få bort. Jag tycker att det är ohygieniskt.

Dåligt och ohygieniskt att det inte tycks gå att konstruera plast som inte missfärgas av den mat man värmer upp.

Alternativt är väl att värma upp maten på vanlig tallrik,och bara använda plastkarotterna som "transportförvaring"av den mat man bär med sig till jobbet,eller var man nu vistas.

Finns det några andra ideér till/mot detta problem så tages dom ideérna emot tacksamt!
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 16 nov 2015, 07:10

Tupperware har en bra typ av behållare som funkar i kyl och för värmning. Den missfärgas ej.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 16 nov 2015, 13:33

Medvetandet skrev:Jag har märkt att mat med innehåll av köttfärs (t.ex. ravioli) missfärgar de rektangelformade plastkarotter som man värmer upp maten i via mikron.
Det är högst sannolikt inte köttfärsen utan det röda färgämnet i tomat, lykopen. Lykopen är fettlösligt och binder kraftigt till den opolära ytan på många plaster. Den enklaste lösningen är att helt enkelt undvika att förvara tomatsås i plastförpackningar. Använd glas eller keramik i stället, eller plaster med polär yta som t ex akryl.

Skriv svar