Artificiella strukturer på månen?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Artificiella strukturer på månen?

Inlägg av Tryggve » tor 09 jun 2016, 20:44

manifesto skrev:Så, att någon säger att något inte är artificiellt räcker för dig när du säger dig veta något?
Nej. Vad jag ser så levererar rayjoh bra argument för varför det skulle vara på det sättet, och kommer dessutom med exempel och analyser.
manifesto skrev: Är det det som du kallar för vetenskaplig metod?
Ja, hens sätt att resonera är väl just precis vetenskaplig metod? Att kolla upp källor/data, gräva vidare och analysera och sedan dra slutsatser från det.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 09 jun 2016, 21:06

Tryggve skrev:
manifesto skrev:Så, att någon säger att något inte är artificiellt räcker för dig när du säger dig veta något?
Nej. Vad jag ser så levererar rayjoh bra argument för varför det skulle vara på det sättet, och kommer dessutom med exempel och analyser.
manifesto skrev: Är det det som du kallar för vetenskaplig metod?
Ja, hens sätt att resonera är väl just precis vetenskaplig metod? Att kolla upp källor/data, gräva vidare och analysera och sedan dra slutsatser från det.
1. Fast här kom ju rayjohs analys och exempel långt efter det du skrev det här? Klärvoajans?

2. Och, jag ställer mig fortfarande frågande till hur du mot bakrund av rayjohs funderingar helt plötsligt kan veta något som du tidigare endast ansett dig tycka? Här har alltså rayjoh presenterat 100% bevis?

Förklara.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 09 jun 2016, 21:08

rayjoh skrev:
manifesto skrev:Ja, jag ser att det är en krater, men det finns utöver det vad som ser ut som fem uppstickande strukturer. Du menar att dessa försvinner, alternativt går att förklara med något annat, vid högre upplösning?

Vad?
Här har du en jämförande bild. Den blåa pilen pekar på strukturen. De gula och röda ringarna är till för att visa att bilderna är från samma område. Solen är något högre över horisonten och längre söderut i den vänstra bilden. Bilden till vänster är något förvanskad på grund av kartprojektionen som target.lroc.asu.edu använder. Jag vred google maps något för att kompensera det. Det går att zooma in mera men då är det svårt att hitta jämförande strukturer som visar att det är samma krater.
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=xn9d ... 1m7uaJnuUk
Inga bilder syns?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 09 jun 2016, 22:50

manifesto skrev:
rayjoh skrev:http://sv.tinypic.com/view.php
pic=xn9d6q&s=9#.V1m7uaJnuUk
Inga bilder syns?
Funkade med en en annan webbläsare.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 09 jun 2016, 23:06

rayjoh skrev:Den här länken visar kratern med maximal inzoomning. Det ger massor med artefakter vilket visar att man har passerat gränsen för bildens egentliga skärpa.
http://bit.ly/1UG61h0
Ja, här syns inget av det som ser ut som fem uppstickande strukturer i bilden från Google Moon.

Frågor:

1. Är det samma bildmaterial i ACT som i Google?

2. Om det nu är fotografiska artefakter, hur förklarar du de tre (av fem) skuggorna från de tre (som det verkar) uppstickande strukturerna i Google-bilden?

3. Håller du med om att det ser ut som fem uppstickande strukturer i Google-bilden helt oavsett om de utgör fotografiska artefakter eller inte?
War is peace.

rayjoh

Inlägg av rayjoh » fre 10 jun 2016, 05:57

manifesto skrev:1. Är det samma bildmaterial i ACT som i Google?
Eftersom jag inte vet varifrån Google har fått tag på sina bilder kan jag inte svara på frågan.
manifesto skrev:2. Om det nu är fotografiska artefakter, hur förklarar du de tre (av fem) skuggorna från de tre (som det verkar) uppstickande strukturerna i Google-bilden?
Eftersom jag inte vet varifrån Google har fått tag på sina bilder kan jag inte förklara fenomenet. Däremot kan jag ge ett antal troliga orsaker, några har jag redan skrivit om tidigare i tråden.
manifesto skrev:3. Håller du med om att det ser ut som fem uppstickande strukturer i Google-bilden helt oavsett om de utgör fotografiska artefakter eller inte?
Eftersom jag är medveten om att bilden är tagen från ovan spärrar det min förmåga att se att de sticker upp, snarast att de ligger ner.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » fre 10 jun 2016, 06:06

manifesto skrev:
Jonas Duregård skrev:Annars är det väl naturligt att man omprövar sin definition av vad som ser artificiellt ut varje gång man gör en felaktig bedömning, alltså om man ser något som man tycker ser artificiellt ut men som visar sig vara naturligt så justerar man framtida bedömningar för att kompensera för det. Eller?
Menar du att en struktur inte kan se artificiell ut om man vet att den inte är det?
Nej, och jag förstår inte hur du kan misstolka det jag skriver så spektakulärt O_o. Jag talar ju om hur tidigare erfarenheter påverkar framtida bedömningar.

Om man sett naturliga saker som ser liknande ut så påverkar det bedömningen. Har man tidigare gjort felaktiga bedömningar av ANDRA saker som artificiella så är det också naturlig att man justerar ribban uppåt för vad man tycker ser artificiellt ut.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 10 jun 2016, 07:52

Jonas Duregård skrev:Nej, och jag förstår inte hur du kan misstolka det jag skriver så spektakulärt O_o.
"Menar du att..." är en standardfras från skribenten. Understundom varvat med "så du menar att...". Spelar ingen roll hur tydlig man är.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 10 jun 2016, 09:35

Jonas Duregård skrev:
manifesto skrev:
Jonas Duregård skrev:Annars är det väl naturligt att man omprövar sin definition av vad som ser artificiellt ut varje gång man gör en felaktig bedömning, alltså om man ser något som man tycker ser artificiellt ut men som visar sig vara naturligt så justerar man framtida bedömningar för att kompensera för det. Eller?
Menar du att en struktur inte kan se artificiell ut om man vet att den inte är det?
Nej, och jag förstår inte hur du kan misstolka det jag skriver så spektakulärt O_o. Jag talar ju om hur tidigare erfarenheter påverkar framtida bedömningar.

Om man sett naturliga saker som ser liknande ut så påverkar det bedömningen. Har man tidigare gjort felaktiga bedömningar av ANDRA saker som artificiella så är det också naturlig att man justerar ribban uppåt för vad man tycker ser artificiellt ut.
Om du tar exemplet med det som ser ut som ett mänskligt ansikte på Mars och som senare visade sig vara en fotografisk illusion. Jag tycker att det fortfarande ser ut som ett ansikte på bilden trots att jag nu vet att bilden är missvisande.

På samma sätt kan jag hålla med secureteam10 om att det ser ut som artificiella strukturer på bilderna, utan att för den skull tro/veta att de är artificiella. Det är nästa steg.
War is peace.

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » fre 10 jun 2016, 13:05

manifesto skrev:Om du tar exemplet med det som ser ut som ett mänskligt ansikte på Mars och som senare visade sig vara en fotografisk illusion. Jag tycker att det fortfarande ser ut som ett ansikte på bilden trots att jag nu vet att bilden är missvisande.

På samma sätt kan jag hålla med secureteam10 om att det ser ut som artificiella strukturer på bilderna, utan att för den skull tro/veta att de är artificiella. Det är nästa steg.
När det gäller "ansikte" så har vi nog generellt en relativt lika syn på hur ett ansikte ser ut. Dvs utgångspunkten är två ögon, näsa mun, placerad i en viss struktur på en rund/oval bakgrund.

Menar du att alla människor bör/skall ha en liknande samsyn på hur "artificiellt" ser ut?

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 10 jun 2016, 17:47

jak skrev:
manifesto skrev:Om du tar exemplet med det som ser ut som ett mänskligt ansikte på Mars och som senare visade sig vara en fotografisk illusion. Jag tycker att det fortfarande ser ut som ett ansikte på bilden trots att jag nu vet att bilden är missvisande.

När det gäller "ansikte" så har vi nog generellt en relativt lika syn på hur ett ansikte ser ut. Dvs utgångspunkten är två ögon, näsa mun, placerad i en viss struktur på en rund/oval bakgrund.

Menar du att alla människor bör/skall ha en liknande samsyn på hur "artificiellt" ser ut?
jak skrev:Löst! Det var mycket riktigt artificiellt, se jämförelsen mellan bilderna.
Bild
Jag menar att det i vissa kretsar finns en utbredd ängslighet för kognitiv orenhet och tabubelagda ämnen och att den ängsligheten påverkar perceptionen på ett karaktäristiskt ängsligt sätt

Är du lite ängslig av dig, jak?
War is peace.

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » fre 10 jun 2016, 18:02

jak skrev:När det gäller "ansikte" så har vi nog generellt en relativt lika syn på hur ett ansikte ser ut. Dvs utgångspunkten är två ögon, näsa mun, placerad i en viss struktur på en rund/oval bakgrund.

manifesto skrev:Är du lite ängslig av dig, jak?
Jag ser att du undviker att svara på frågan. Ängslig är jag inte, men heller inte överraskad över att du upprepar dina åsikter utan att ta till dig av eller adressera de inlägg som andra gör.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 10 jun 2016, 18:18

jak skrev:
manifesto skrev:Är du lite ängslig av dig, jak?
Jag ser att du undviker att svara på frågan. Ängslig är jag inte, men heller inte överraskad över att du upprepar dina åsikter utan att ta till dig av eller adressera de inlägg som andra gör.
Det finns självklart även "ansikten" som vissa bestrider precis som "artificiellt". Frågan är fortfarande varför, om det går att se ett mönster här.

Om du inte är lite ängslig av dig, jak, varför postar du då bilden på det vapen som påstås ha använts vid mordet på president Kennedy? Vad har det med strukturer på månen att göra?
War is peace.

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » fre 10 jun 2016, 18:39

manifesto skrev:Det finns självklart även "ansikten" som vissa bestrider precis som "artificiellt". Frågan är fortfarande varför, om det går att se ett mönster här.
Jaha, det var ju heller inte ett svar på min fråga, och inte adresserade det ditt tidigare påstående. Missförstår du med flit frågor för att slippa ge svar, eller finns det någon annan förklaring till att du inte svarar?
manifesto skrev:Om du inte är lite ängslig av dig, jak, varför postar du då bilden på det vapen som påstås ha använts vid mordet på president Kennedy? Vad har det med strukturer på månen att göra?
Varför skulle ängslan spela in? Kan du inte se någon annan anledning till det inlägget?

Men åter till ditt påstående som jag frågade om. Du skrev:

På samma sätt kan jag hålla med secureteam10 om att det ser ut som artificiella strukturer på bilderna, utan att för den skull tro/veta att de är artificiella.
Till detta frågade jag: (Jag har gjort en liten justering i min fråga för att bättre matcha ditt påstående).
jak skrev:När det gäller "ansikte" så har vi nog generellt en relativt lika syn på hur ett ansikte ser ut. Dvs utgångspunkten är två ögon, näsa mun, placerad i en viss struktur på en rund/oval bakgrund.

Menar du att alla människor bör/skall ha en liknande samsyn på hur "artificiella strukturer" ser ut?
Frågan är alltså den mening som slutar med ett frågetecken.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 10 jun 2016, 18:55

jak skrev:
manifesto skrev:Det finns självklart även "ansikten" som vissa bestrider precis som "artificiellt". Frågan är fortfarande varför, om det går att se ett mönster här.
Jaha, det var ju heller inte ett svar på min fråga, och inte adresserade det ditt tidigare påstående. Missförstår du med flit frågor för att slippa ge svar, eller finns det någon annan förklaring till att du inte svarar?
Jag menar att strukturer som vissa tycker ser ut som ansikten, hos andra kan se ut som helt naturliga strukturer.

jak skrev:
manifesto skrev:Om du inte är lite ängslig av dig, jak, varför postar du då bilden på det vapen som påstås ha använts vid mordet på president Kennedy? Vad har det med strukturer på månen att göra?
Varför skulle ängslan spela in? Kan du inte se någon annan anledning till det inlägget?
Nej, jag har svårt att se någon annan anledning. Vad har (det påstådda) JFK-mordvapnet med månen att göra?

jak skrev:Men åter till ditt påstående som jag frågade om. Du skrev:

På samma sätt kan jag hålla med secureteam10 om att det ser ut som artificiella strukturer på bilderna, utan att för den skull tro/veta att de är artificiella.
Till detta frågade jag: (Jag har gjort en liten justering i min fråga för att bättre matcha ditt påstående).

Menar du att alla människor bör/skall ha en liknande samsyn på hur "artificiella strukturer" ser ut?
Frågan är alltså den mening som slutar med ett frågetecken.
Jag menar att det i båda fallen finns gränsfall. Där vissa ser ett ansikte ser andra bara sten. Där vissa ser sten ser andra tecken på artificiellt ursprung.

Det är lika snårigt att formalisera ett ansikte som att formalisera artificiellt.
War is peace.

Skriv svar